Jump to content

Kjøpt ny båt (daycruiser), trenger tips/erfaring til ny tilhenger?


General

Recommended Posts

Da har jeg endelig kjøpt ny båt :). Trenger da litt tips, hjelp og brukererfaring til ny tilhenger. Jeg har BE førerkort, men bilen min kan kun trekke 1600 kg selv med BE. Jeg har en VW Touran 2l diesel 170 hk. Båten er en 20 fot daycruiser, båten har en egenvekt på 930 kg motor veier 230 kg. Dette blir da 1160 kg. Da har jeg 440 kg igjen som bilen kan trekke. Tilhengeren vil bli brukt på 1 langtur i året tur/retur mellom Oslo og Bergen for og ha med båten til hytta om sommeren. Ellers blir det kun kortere distanse fra båthavn til opplag.

Ser at tilhengere i denne klassen som passer min båt har en egenvekt på +-400 kg. Så da må det planlegges litt og kjøre med tomme vanntanker og lite bensin på tanken for at det ikke skal bli for tungt. Eventuelt kan jeg også legge diverse utstyr som puter, fendere og batteri etc inn i bilen(har varebil).

 

Synes det også er vanskelig og velge om jeg skal gå for boggi eller ikke. Ser en klar fordel med boggi når man skal kjøre langt, men blir veldig vanskelig å dytte og svinge den for hånd. Det begrenser seg også ganske mye for hvilke tilhengere man kan gå for med tanke på vekten.

 

Har funnet noen aktuelle kandidater.

 

Enkel boggi:

Kandidat 1: Brenderup Premium 8222B. Denne har en egenvekt på 400 kg og nyttelast på 1400 kg. Så den oppfyller kravene med tanke på vekt. Egenvekt båt + egenvekt henger blir 1560kg. Da har jeg 40 kg og gå på av hva bilen kan trekke. Må som sagt tidligere kjøre med tomme tanker.

http://www.brenderup.no/produkter/b%C3%A5thengere.aspx?ProductID=32911&PID=4278

 

Kandidat 2: Tysse 6261. Egenvekt på 330 kg og nyttelast på 1170 kg. Siden den bare har nyttelast på 1170 kg og båten veier 1160 kg blir nok denne for liten. Må vel ha noen kilo og gå på?

http://tysse.no/produkter/11/B%C3%A5thenger/6261000/Bathenger_6261

 

Boggi:

Kandidat 3: Tysse 6324. Egenvekt 425 kg og nyttelast 1575 kg. Egenvekt båt og tilhenger blir her tilsammen 1585 kg. Da har jeg kun 15 kg og gå på. Blir kanskje litt for lite og gå på?

http://tysse.no/produkter/11/B%C3%A5thenger/6324000/Bathenger_6324

 

Kandidat 4: Gaupen B2024 Egenvekt 400kg nyttelast 1595 kg. Egenvekt båt og tilhenger blir 1560kg. Har da 40 kg og gå på.

http://www.gaupen.no/Henger.aspx?visHenger=12705

 

Fordelen med tysse er at de er selvjusterene og har sikkerhetssystem på vinsjen som holder båten når man slipper sveien.

 

Synes det er veldig vansklig og velge tilhenger. Synes tysse tilhengerene virker veldig greie. Hadde vært fint og fått noen meninger om hva dere synes høres ut som den greieste tilhengeren? Tar gjerne i mot tips til andre tilhengere som passer til min båt og bil.

 

Etter hva jeg har sett så blir tiki, hss og tredal tilhengere for tunge.

 

Link to post
Share on other sites

Grattis med båt:)

 

Jeg innbiller meg at tysse eller gaupen hadde en boggi på 350 kg egenvekt. Den hadde vel vært optimal vektmessig.. Ikke den beste Hengeren men du har jo noen begrensninger..

Ville valgt boggi om det er mulig. Jeg kjøpte ny hss 1800 for noen uker siden. Deilig og stabil og kjøre med. Kjørte 50 mil med 1700 kg totalt. Men den er for tung for deg med over 500 kg ev..

 

Jeg regnet også mye på dette da jeg kunne trekke 1800 med bilen og båten var rundt 1100 tørr.. Med hss kan jeg ha mellom 150 kg og 200 kg last ombord.

 

Trodde touran trakk mere jeg?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for det:) Tror ikke tysse eller gaupen har en boggi henger med 350 kg egenvekt. De jeg har sett som passer båten min har henholdvis 425 kg og 400 kg egenvekt. Det er det som er synd at jeg har begrensninger når det gjelder hva bilen kan trekke av tilhenger. Hvis bilen kunne dratt 1800 kg, hadde ikke dette vært ett problem. Kan ikke bytte bil enda, men den blir vel byttet om 1-2 år.

 

Touran kan kun trekke 1600 kg hvis man har BE og hvis man har B kan den kunne trekke henger med maks tillatt totalvekt på 1280 kg

 

Min føreløpige favoritt er kandidat 3, som er en tysse boggi henger. Minuset da er at henger + egenvekt båt kommer på 1585 kg. Da må jeg ha mindre enn 15kg bensin, vann, og diverse utstyr må da puttes i bilen. Det kan jo gå? Føler det er den beste av de hengerene jeg har ramest opp. Når det blir ny bil senere kan man kjøre med fulllastet båt. Blir dette veldig marginalt med 15kg? Som sagt kjøres tanken tom før man skal kjøre langt og alt av løst utstyr og evt batteri plasseres i bil.

 

Tredal henger går ikke, da de er alt for tunge

Redigert av General (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg solgtre min daycruiser med en Gaupen 1190 i vår. Den hadde boggi, og engenvekt på 349 kg. Dette har nok produsenten gjort bevisst, ettersom det ikke er reg.-avgift på henger under 350 kg. Hengeren var 2003-modell. Jeg er ikke sikker på totaltvekt/nyttelast. Men jeg hadde en daycruiser på 22 fot, med en VP 5.0 inboards. Mulig jeg kjørte med noe overlast :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt campingvogn med totalvekt 1200kg pluss litt ekstra tipper jeg.... i mange hundre mil. Denne var kun en-akslet. Det er ikke noe problem. Vi har vært Tønsberg-Lofoten, Tønsberg-Italia, Tønsberg-Vestlandet etc. Boggi hadde sikkert vært ennå bedre men ikke et absolutt must. Når du skal på kun få turer i året tenker jeg at du ikke MÅ ha boggi.

Link to post
Share on other sites

Fint og høre litt erfaringer. Jeg har store problemer med og klare og bestemme meg. Tysse 6261er en enkel boggi henger som er kandidat 2. Fordelen med den er at det er fri omreg. siden den veier 330 kg. Minuset er at den kun har 1170 kg nytte last. Båt og motor veier 1160kg. Det blir vel litt for marginalt og kun ha 10kg og gå på? http://tysse.no/produkter/11/B%C3%A5thenger/6261000/Bathenger_6261 Blir på en måte veldig lite fremtidstrettet da man med ny bil ikke kan kjøre med drivstoff og utstyr om bord.

 

Gaupen 1190 selges ikke ny lenger, søkte på finn etter noen brukte, men ingen tilsalgs der. Har mest lyst til og kjøpe ny.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 20 fots daycruser på 950 og 200 kg motor (teoretisk) og Tysse 6261.

Jeg vil ikke anbefale den til lengre turer.

Når jeg kjøpte den i 2010, så var det på grunnlag av veldig høy omregistreringsavgift på henger over 350 kg. Men sist jeg sjekket det, så var den blitt mye lavere. Jeg ville valgt boggi i dag.

Link to post
Share on other sites

Statens vegvesen har en fin side når det gjelder bil og tilhenger, hva du har lov til å kjøre og ikke i de forskjellige førerkort klassene.

 

Må desverre skuffe deg med at du kun har lov til å trekke tilhenger med totalvekt 1600 kg etter din bil.

Det kan det koste deg dyrt å dra henger med for stor totalvekt etter bilen, din selv om den er tom.

Link to post
Share on other sites

Vi har en tysse 6324 og er godt fornøyd med den. Båten vår veier ca 1300kg.

Den selvjusterende vugga fungerer veldig godt ved opptak og sjøsetting.

Personlig foretrekker jeg boggi henger med tanke på stabilitet ved kjøring på vei samt følgene av en evt. punktering.

 

Med førerkort klasse BE er det aktuell totalvekt på henger som gjelder, så tillatt totalvekt kan godt være høyere enn hva vognkortet på bilen tilsier så lenge man ikke laster for mye.

Link to post
Share on other sites

 

Må desverre skuffe deg med at du kun har lov til å trekke tilhenger med totalvekt 1600 kg etter din bil.

Det kan det koste deg dyrt å dra henger med for stor totalvekt etter bilen, din selv om den er tom.

 

Med førerkort klasse BE er det AKTUELL VEKT som gjelder. Hvis bilen har tillatt hengervekt 1600 kilo kan en med BE selvsagt kjøre en 2 tonns henger, så lenge den med last ikke overstiger 1600 kilo. Annerledes enn om man ikke har tilhengersertifikat, for da er det hengerens tillatte totalvekt (vognkort) som ikke må overstige det bilen kan trekke, i tillegg til maksimal vogntogvekt på 3500 kilo.

Nå har det visst kommet et henger-light sertifikat som føkker opp det meste og antakelig gjør det enda verre å holde styr på reglene. Men jeg har selv alle førerkortklasser (alle...), så jeg slipper heldigvis å tenke på dette....

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Der tar du feil Bolla Pinnsvin. Rikitig som de 2 over meg sier. Jeg har BE og da regnes egenvekt på henger + vekten på last som totalt ikke kan overstige 1600 kg. Kan fint kjøre tilhenger med tillatt totalvekt på 3000 kg. Så sant egenvekt på tilhenger + last ikke overskrider 1600 kg.

 

Det høres bra ut Kromfelgen. Pratet med enn bekjent som også har hatt 6324 og var veldig fornøyd. Det er nok denne som er min favoritt. Eneste minuset er at jeg kun har 15kg og gå på med den hengeren til bilen jeg har per dags dato. Dette løses uansett når jeg kjøper ny bil neste gang. Så får det heller bli litt tungvindt i år og eventuelt til neste år. Kjøre tanken omtrent tom og hive alt utstyr i bilen. Kan også ta ut batteri for og spare noen kg.

 

Takk for hjelpen. Må kjøpe tilhenger så fort som mulig. Pleier det og være lang leveringstid på tilhenger?

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har hrt noe om at de som kjrte opp etter 19 januar i 岠m堦lge den regelen bolla refererer til, men ta det med en klype salt.

Ring forhandleren og hr. Jeg tok det som en selvflge at de hadde p堬ager. Kjrte fra Trondheim mot Oslo og ringte p堶eien. De var utsolgt i hele سtfold og Oslo. N沭este var 堨ente i Larvik. Endte med en god Deal p堈engeren som var hakket strre da. Hss Mysen stilte opp p堬rdag utenom 尮ingstid og ordnet skilt og alt p堲0 min.

Red:

Jeg tok feil. Er aktuell vekt som gjelder.. Det je tenkte p堶ar noe med tillatt totalvekt over 3500 kilo.. Der er det forskjell fr og etter 19 januar..

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem :) Det er derfor det er så fint med BE, trenger kun og regne sammen egenvekt på tilhenger pluss vekt på last. Egentlig rart det ikke er slik på B førerkort også. Brurde være vekten totalt(tilhenger + last) som avgjør og ikke tillatt totalvekt totalt vekt på hengeren. Det hadde gjort det mye lettere for folk.

Link to post
Share on other sites

Jeg solgtre min daycruiser med en Gaupen 1190 i vår. Den hadde boggi, og engenvekt på 349 kg. Dette har nok produsenten gjort bevisst, ettersom det ikke er reg.-avgift på henger under 350 kg. Hengeren var 2003-modell.

 

Denne hengeren har blitt tyngre i senere utgaver, siden produsenten innså at båten ikke burde brukes som bærende element...

 

Jeg bruker enkeltakslet henger (HSS 1500P) til 22 fot Skibsplast med egenvekt på 1370kg. Det har gått bra så langt. Har kjørt mange mil og over mange år.

 

Helt greit å kjøre med når man treffer riktig med kulevekta.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg tok feil. Er aktuell vekt som gjelder.. Det je tenkte p堶ar noe med tillatt totalvekt over 3500 kilo.. Der er det forskjell fr og etter 19 januar..

 

Ikke så stor forskjell, for man må uansett ha utvidet sertifikat for å kjøre mer enn 3500 kilo vogntogvekt, hvis hengeren er noe mer enn en "varehenger" med totalvekt inntil 750 kilo. Det er gitt anledning til et slags BE-light, hvor man kun tar teori. Jeg har ikke detaljene. Google is your friend...

 

Huff nei, det kan jeg da virkelig ikke tro.

 

:wink:

 

Hva er det du ikke kan tro? At du kjører ulovlig med MER enn 1500 kilo faktisk totalvekt på en henger som er godkjent for maks 1500 kilo??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...