Jump to content

Kjøpt ny båt (daycruiser), trenger tips/erfaring til ny tilhenger?


General

Recommended Posts

Det er akkurat det som gjør det så vanskelig og bestemme seg. Litt usikker på om jeg trenger og vri den rundt her hjemme, men ser helt klart fordelen av og kunne gjøre det. Igår hadde jeg bestemt meg for og gå for tysse 6324 boggihenger. Har vinglet frem og tilbake i dag. Det må enten blir tysse 6324 (boggi) eller Brenderup 8222b (1 akslet). Minuset med Brenderup er at man må justere rullene manuelt første gangen man tar opp båten. Samt at vinsjen ikke har autostopp hvis sveiven slippes, så vidt jeg vet. Vinsjen kan man forsåvidt bytte ut til en annen type eller kjøpe el-vinsj Skal ta meg en runde i morgen og se på tilhengere.

 

Tar gjerne i mot tips til flere tilhengere hvis jeg har oversett noen, som har maks egenvekt på 425 kg og kan ha last på minst 1160 kg.

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt du vil gå bor enakslet eller boggi må du nesten avgjøre selv. Kjører du mye lange turer? Skal du buksere hengeren alene ofte?

Kan ikke si at jeg har hatt de helt store problemene med å buksere vår boggi henger, selv om jeg må innrømme at jeg har fått litt dyttehjelp av kona om hengeren skal trilles oppoverbakke eller over røtter og liknende.

Jeg vil uansett anbefale selvjusterende vugge. Ved opptak av båten vil vuggene følge fasongen til skroget slik at båten går rett og fint opp på hengeren hver gang.

Båten får støtte hele veien opp på hengeren og man slipper problemer med at båten legger seg over på siden eller går skjevt.

Link to post
Share on other sites

Minuset med Brenderup er at man må justere rullene manuelt første gangen man tar opp båten. Samt at vinsjen ikke har autostopp hvis sveiven slippes, så vidt jeg vet.

 

Tar gjerne i mot tips til flere tilhengere hvis jeg har oversett noen, som har maks egenvekt på 425 kg og kan ha last på minst 1160 kg.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=37051009

 

Denne er utrolig nært, men likevel...

 

Du faller litt mellom to stoler med kriteriene dine, akkurat som jeg gjorde da jeg valgte tilhenger... Jeg valgte praktisk trygghet fremfor teorietisk lovlighet, og kjøpte en av de sterkeste tilhengerne som veide litt i meste laget. Så lenge du har BE og tlng ser greit ut på papiret gidder ikke kontrollørene å veie deg, er min erfaring. Men det er selvsagt ikke noe tungtveiende argument, siden du sitter i saksa om du kommer borti et uhell.

 

La meg legge til at jeg har blitt stoppet og var under vurdering som kandidat til veiing helt til jeg viste frem en katalog der en nyere utgave av båten min, med en vesentlig lettere dieselmotor, ville vært lovlig på min henger. Argumentet ble godtatt, og jeg fikk ønske om god tur videre. Men for all del, viktigheten av å ha kraftig nok henger bør og skal aldri undervurderes.

 

I ettertid har jeg byttet til bil med større hengervekt, og angrer derfor forsåvidt på at jeg ikke valgte enda større tilhenger. (Da kunne jeg faktisk kjørt lovlig nå...) Det kan jo være verdt å ha i bakhodet?

 

Innjustering av faste støtter på båthenger er en engangsforeteelse, med mindre du skal låne bort hengeren til andre. Den største fordelen med selvjusterende vugger er at de styrer bedre mens båten trekkes inn på hengeren. Om du har en spiss båt på en henger med faste støtter, styres den ikke mot senter av båthenger før de siste 30 cm av inntrekket.

 

Og jeg er rimelig sikker på at vinsjen på Brenderup har autostopp i form av en manuell fjærbelastet stålsnepp. Den typen du må slå opp for å sveive ut, og som lager kneppelyd når du sveiver inn med den nedslått. Billigere enn de selvlåsende utvekslingsvinsjene, men helt greit så lenge man ikke får hodepine av kneppelyden.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny henger til Skibsplasten for halvannet år siden. Betydelig mindre hvor totalvekt ikke var det store temaet, men var i tenkeboksen en stund alikevel.

Hadde lenge en Brenderup henger som førstevalg og synes det er veldig fine og solide hengere. Leste noen innlegg her på forumet og andre steder og så at dette med bredde også er et tema. Har forstått det slik at det egentlig ikke er tilatt at båtbredden overstiger tilhengerens bredde. Vet ikke om det medfører riktighet og hvor strengt dette blir praktisert.

Brenderup ser ut til å generellt være smale. Valget falt derfor på en Tysse henger. Pluss for god bredde, selvjusterende vugge bak og lav høyde. Minus på modellen jeg kjøpte (ser det er endret nå) er at draget/firkantrøret er veldig langt før det møter støtte av ramma bak på hengeren. Dette gjør at den er litt ustabil både sideveis og opp ned siden det er ganske mye svikt i dette røret. Betyr ikke så mye for meg sidenbåten ligger på fast plass hele sommeren. Hengeren tar også mindre plass når den står parkert uten båt.

Link to post
Share on other sites

Det med bredde har vistnok blitt strengere enn det var også.

Ifølge hss der jeg handlet. Hss har derfor kommet med ew-serien som er ekstra bred pga denne regelen. De sa ikke dette for å selge meg denne Hengeren, da jeg egentlig ville ha den smale utgaven, men den fikk de ikke tak i. Fikk en god pris på den brede da så jeg går stødig rundt båten på Hengeren som er 248 bred.. Båten er 230..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hadde nok ikke kjøpt Tysse eller Gaupen, disse er etter mitt syn enkelt bygd med mest fokus på lav pris.

Jeg kjøpte Tredal sin 20-1500 til min Skibsplast 605 og den er knallgod å ha ha bak bilen, men den blir desverre akkurat litt for liten for deg...

Har god erfaring med BK sine varehengere, og disse er solid og gjennomført bygd. Der er det gummitorsjon så den spretter en del når den er tom, men med last så er det ikke så store forskjellen i forhold til tredal. Denne blir lastet med to snøscooter og blir brukt på langturer til Sverige i ny og ne, og den er helt super å ha på slep. Enakslet denne også. Jeg har vel egentlig aldri savnet boggi noen gang...

 

Har du kikket på denne: http://www.bkhengeren.no/Produkt.aspx?Kategori=B%c3%a5thengere&Produkt=P+1821T

 

Den har også tipp, noe som er meget godt å ha for da slipper du at det blir kraftig løft i bilen ved sjøsetting/opptak og bryting i rammen på hengeren. Massevis med lasteevne igjen og enakslet så du beholder smidigheten for hånd.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for alle forslag og erfaringer. :)

 

Så litt på den BK hengeren i stad, virket som en fin 1 akselet henger. Kom akkurat hjem nå. Det ble til at jeg kjøpte en Tysse 6324 boggiehenger. De hadde den på lager så får den til uken. Alt tatt i betraktning så synes jeg det virket fristende med boggihenger når jeg skal kjøre øst/vest. Noe som også veide i favør av denne er at den også er selvjusterende og har autostopp på vinsjen. Så får tiden vise om det var ett klokt valg. Føler at kjøpet er fremtidsrettet også da den kan ha 1575kg i nyttelast. Slik at det skal være mulig og trekke fullastet båt på tilhengeren, når jeg kjøper ny bil neste gang.

Redigert av General (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det :) Det er typisk at man har en bil som legger begrensinger på valg av henger. Men føler jeg har gjort et bra valg i forhold til hvilken bil jeg har, så får tiden vise om jeg blir fornøyd. Jeg har i hvertfall stor tro på at dette blir bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...