Jump to content

Funker det med slepejolle i 25-28 knop?


haugi

Recommended Posts

Lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en slepejolle, gummibåt eller RIB, men vil helst ikke ha Snapdaviter. Noen som har erfaring med å slepe en jolle i nevnte fart. Regner med jeg må ha langt tau, og vil det påvirke farten mye? Snapdaviter blir kanskje det beste uansett..

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å slept på 3 forskjellige gummibåter , en gikk fint i oppmot 24-25 knop på stille sjø, andre trivdes best under 20-21.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en slepejolle, gummibåt eller RIB, men vil helst ikke ha Snapdaviter. Noen som har erfaring med å slepe en jolle i nevnte fart. Regner med jeg må ha langt tau, og vil det påvirke farten mye? Snapdaviter blir kanskje det beste uansett..

 

Jeg har prøvd. Tom jolle tok av fra vannet ved noe under 25 knop med 30 meter line. Med en "mann" ombord holdt den seg i vannet, men helt amok. NB!! Uten motor, tok meg ikke råd til det eksperimentet. (Men, "mannen" som satt oppi var gratis.)

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet eller Båtliv gjorde en test på dette her med forskjellige joller fra forskjellige leverandører. Fartsregisteret var en av testene. Ingen av den tålte cruisefart på 25 knop.

Du vil få en solid økning i forbruk ved tauing og en heftig slitasje på jolla ved høy slepefart.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Her var det mange skumle hendelser med gummi-båter.

Men hva med slep av RIB slik trådstarter også nevner som alternativ? Den er tyngre og mer retningsstabil enn en gummijolle. Over her var det en med GH11 og gode erfaringer. Det blir jo noe av det samme, men den er kanskje noe lettere enn tilsvarende størrelse på en RIB.

Noen med erfaring med slik? Lurer nemlig litt på det samme... :-)

Redigert av jsw (see edit history)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Da var det meg igjen :wink: Heller kanskje mer mot snapdaviter nå, men da melder det seg et nytt spørsmål. Har egentlig mest lyst på e RIB, men så er det tyngde da. Blir båten min for baktung med en slik hengene bakpå? Så en Zodiac 310 veier 87 kg, pluss en motor til den, en totakter 9,9 veier vel fort en 40 kg den også. Den blir liggende akter ombord i såfall. Og hvor mye vekt tåler egentlig snapdaviter?

Link to post
Share on other sites

jsw, motoren må selvfølgelig være i fri

Da er det notert, takker!

Tenkte også litt på smøring av gear mm med propell i full fart, med det er jo ingen bil med automat som henger der bak :-)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Da var det meg igjen :wink: Heller kanskje mer mot snapdaviter nå, men da melder det seg et nytt spørsmål. Har egentlig mest lyst på e RIB, men så er det tyngde da. Blir båten min for baktung med en slik hengene bakpå? Så en Zodiac 310 veier 87 kg, pluss en motor til den, en totakter 9,9 veier vel fort en 40 kg den også. Den blir liggende akter ombord i såfall. Og hvor mye vekt tåler egentlig snapdaviter?

Ingen som har noen formening om dette? :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...