haugi Startet 29.Mai.2013 Del på Facebook Startet 29.Mai.2013 Lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en slepejolle, gummibåt eller RIB, men vil helst ikke ha Snapdaviter. Noen som har erfaring med å slepe en jolle i nevnte fart. Regner med jeg må ha langt tau, og vil det påvirke farten mye? Snapdaviter blir kanskje det beste uansett.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Tror ikke det blir særlig bra. Hva med TG-daviter? Jeg monterte det i vinter og er strålende fornøyd. Selvfølgelig avhengig av type båt. Sent from my iPhone using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Har prøvd å slept på 3 forskjellige gummibåter , en gikk fint i oppmot 24-25 knop på stille sjø, andre trivdes best under 20-21. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
evenR4u Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 (redigert) Lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en slepejolle, gummibåt eller RIB, men vil helst ikke ha Snapdaviter. Noen som har erfaring med å slepe en jolle i nevnte fart. Regner med jeg må ha langt tau, og vil det påvirke farten mye? Snapdaviter blir kanskje det beste uansett.. Jeg har prøvd. Tom jolle tok av fra vannet ved noe under 25 knop med 30 meter line. Med en "mann" ombord holdt den seg i vannet, men helt amok. NB!! Uten motor, tok meg ikke råd til det eksperimentet. (Men, "mannen" som satt oppi var gratis.) Redigert 29.Mai.2013 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
hegra Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Ingen erfaring med slep med slik fart, men ser vel for meg at en lett gummibåt fort kan bli snudd på hodet hvis det er litt sidevind i tillegg til fart. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Han jeg kjøpte min forrige gummijolle av mistet sin 4 hk yamaha på den måten. Jolla tok av i lav høyde, og landet opp ned. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Båtmagasinet eller Båtliv gjorde en test på dette her med forskjellige joller fra forskjellige leverandører. Fartsregisteret var en av testene. Ingen av den tålte cruisefart på 25 knop. Du vil få en solid økning i forbruk ved tauing og en heftig slitasje på jolla ved høy slepefart. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekkbølgen Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Slepte gummibåt etter snekka i 6 knop og frisk bris. Endte med at gummibåten tok av som en drage i et vindkast sammen litt stor bølge.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Gummibåt med motor flyr som en drage i den farten med langt tau. Med en y på tauet slik at den henger rett bak motoren så hjelper det litt, men fortsatt ubrukelig over 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Da dropper jeg den tanken, takker for informative svar Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Jeg slepte en GH11 når jeg hadde Viking 31, og det gikk kjempefint:-) Ikke noe problem med 30 knop:-) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Prøvde meg på noen slep i 20-25 knop, og fikk nok etter et par turer. I sving kan den ta av på min egen hekkbølge, og da havner den plutselig 10-15 meter til side for båten min. Dette kan fort bli skummelt om man har andre båter i nærheten... Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 (redigert) Her var det mange skumle hendelser med gummi-båter. Men hva med slep av RIB slik trådstarter også nevner som alternativ? Den er tyngre og mer retningsstabil enn en gummijolle. Over her var det en med GH11 og gode erfaringer. Det blir jo noe av det samme, men den er kanskje noe lettere enn tilsvarende størrelse på en RIB. Noen med erfaring med slik? Lurer nemlig litt på det samme... :-) Redigert 30.Mai.2013 av jsw (see edit history) Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Lars Hansen Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Jeg hadde 40-hester på GH'n, så den var ganske tung. Funket best med motor nede, med rattet bindt fast så den gikk rett... Ble mange luftige svev, men var alltid overrasket over hvor bra den landet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Har en summer fun med 25 hk, motoren nede med rattet festet, den går stødig i 26 knop ingen problem. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Akkurat! Så trikset er å ha motoren nede :-) Men hva med gearet, står et da i gear eller i fri? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
haugi Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Da var det meg igjen Heller kanskje mer mot snapdaviter nå, men da melder det seg et nytt spørsmål. Har egentlig mest lyst på e RIB, men så er det tyngde da. Blir båten min for baktung med en slik hengene bakpå? Så en Zodiac 310 veier 87 kg, pluss en motor til den, en totakter 9,9 veier vel fort en 40 kg den også. Den blir liggende akter ombord i såfall. Og hvor mye vekt tåler egentlig snapdaviter? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 jsw, motoren må selvfølgelig være i fri Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 jsw, motoren må selvfølgelig være i fri Da er det notert, takker! Tenkte også litt på smøring av gear mm med propell i full fart, med det er jo ingen bil med automat som henger der bak :-) Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
haugi Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Da var det meg igjen Heller kanskje mer mot snapdaviter nå, men da melder det seg et nytt spørsmål. Har egentlig mest lyst på e RIB, men så er det tyngde da. Blir båten min for baktung med en slik hengene bakpå? Så en Zodiac 310 veier 87 kg, pluss en motor til den, en totakter 9,9 veier vel fort en 40 kg den også. Den blir liggende akter ombord i såfall. Og hvor mye vekt tåler egentlig snapdaviter? Ingen som har noen formening om dette? :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.