Jump to content

Eksplosjon i Li-ion batteripakke


Knutzen1

Recommended Posts

Ikke særlig morsomt, nei.

På bildet ser det ikke ut som at alle celler gikk.
Jeg går ut fra at resten ikke står på båten lengre, men står nøytralisert et sted den ikke kan lage videre skader?

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Som regel er det en grunn til at dette skjer. Sjelden de "popper" helt av seg selv uten grunn.

Feil på lader, manglende balansering og for høy ladespenning er den mest vanlige grunnen.

 

Ser ikke noen balanseringsplugg på batteripakken?

Om cellene blir ulike etterhvert (en eller flere celler mister kapasitet), vil det da være mulig når det lades uten balanserer at en eller flere celler kommer langt over 4,2v ved lading. kommer det høyt nok og over tid, er resutatet på bildet ditt nesten uungåelig.

 

Det er viktig å være bevisst på hva man har i båten (lithiumbatterier). Jo flere celler i serie, jo viktigere er det med balansering.

Etter min mening burde det vært forbudt å selge mer enn 2S i serie uten balansering.

 

Synes dette gikk veldig bra. Ta et videosøk på "LiPo fire", så ser man potensialet. Li-Ion er safere, men kan skje omtrent det samme der også

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skulle ønske produsenter og DIY-folk hadde mer respekt for lithium enn for svovelsyre og knallgass.

 

Ut av bildet er vel dette mer varmgang enn ekplosjon. Ville da sjekket skinnen som kobler cellene og punktloddingene på denne. Det er en veldig vanlig feil som normalt skal fanges opp under QC.

 

Husk at lithium-ion batteri er en samlebetegnelse. Mer korrekt er det å angi materialet som cobalt, fosfat osv.

Link to post
Share on other sites

Hva med å se hva som skjer dersom
en er uheldig og varmer opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle (som ser ut som
"gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks?

Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer!
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei SAP -skikkelig innlegg!

Jeg flyr T-Rex 500. Hva flyr du? :giggle:

Takker :-)

 

Lithiumbatterier er genialt, men man bør også være klar over de negative egenskapene. Flercellpakker, og spesielt fastmonterte, selv med balansering bør ikke lades uten oppsyn mener jeg.

 

Jeg har drevet med rc siden barndommen, fløy heil i endel år også.

 

Hovedinteressen er fly, men liker også multikoptere med tanke på bilder og filming.

Alt som durer er gøy :-)

 

Ta en kikk her, så ser du min andre lidenskap :-)

 

 

 

 

Multikopter og båtliv kan også kombineres :-)

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad )

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått forståelse av at problemet til batterier med litium er at litium er et metall som smelter lett. Hvis batteriet blir for varmt slik at litiumet smelter så kan litiumet kortslutte batteriet internt slik at en får rask intern energiutladning. Fordi energitettheten til full-ladede litiumbatterier er på høyde med dynamitt er dette noe man skal ha respekt for. Det er viktig at slike batterier får trykkavlastet seg slik at det ikke ender med eksplosjon. Man må også være obs på at saltvann i batteriet kan gi en liknende effekt.

Link to post
Share on other sites

Nå er det litt forskjell på Lithium batterier og Li-Ion batterier. Li-Ion batterier er strengt tatt ikke Lithium batterier i det hele tatt.

Men de har noen fellestrekk.

Det er umulig å få slukket dersom de tar fyr. Det selges spesielle D-klasse slukkere, men de slukker ikke dersom det har tatt ordentlig fyr. Et annet fellestrekk er at ingen av de liker høyt trykk, slag eller varme. For høy varme eller et slag kan sette igang en eksoterm prosess. Skjer det vil de ta fyr. Det kan ta lang tid før et hardt slag slår ut i brann.

Når det gjelder Lithiumbatteriet, så ikke engang tenk på å lade det. Et utladet batteri skal leveres tilbake til leverandøren som sørger for destruksjon. Det koster fra 60 til 70 kroner per kilo.

Lithiumbatterier har en eller en annen form for innvendig beskyttelse. Enten i form av en strømbegrenser eller sikring. Ei D-celle har en kortslutningstrøm på 800 A så kortslutter man en slik eksploderer den øyeblikkelig. De er også utstyrt med en ventil som sørger for at trykket inne i batteriet ikke blir for høyt.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med at lithiumbatterier ikke kan lades? Lader et 30-talls pakker støtt og stadig jeg.

 

Når jeg sier lithiumbatterier, så mener jeg Li-xx/x

 

 

Det må vel skilles mellom ladbare lithiumbatterier og engangs slik som kamerabatterier eller flate som man får kjøpt på claseren?

 

Har mest lipo nå, men har brukt endel li-ion tidligere. 2-6s og 150-6.000 mAh. Og i serie og parallell.

 

 

Beskjeden vi får ang lipo er at om en pakke tar kvelden, blåser seg opp etc, så lader vi den helt ut. Først med laderen (utlademulighet), så tar vi siste rest med en 12v pære elns.

Så legges de i saltvann og så kan de kastes på vanlig måte.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det hender vel at "vi" gjør det ;-) Dog alltid under oppsyn.

Stor forskjell på stabiliteten til cellene nå og for noen få år siden. Vel og merke kvalitetsbatterier.

 

Faren er at man setter feil celleantall på laderen. Da går det galt uansett. De fleste ladere sier dpg fra om det da de måler volt før start, samt antall celler koblet til balanseringspluggen vs det som er tastet inn i menyen.

 

Enkle ladere uten display som er trykk-start-kjør, bør man holde seg unna mener jeg.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå er det litt forskjell på Lithium batterier og Li-Ion batterier. Li-Ion batterier er strengt tatt ikke Lithium batterier i det hele tatt.

Finn ett eneste lithium-batteri du... Primærceller lages av en legering med lithium og et annet metall, så skal man være helt pinlig nøyaktig er det ikke mulig å lage et lithium batteri. Det er rimelig opplagt at TS snakker om lithium-ion, og blant venner bør man da kunne forkorte og skrive litt utydeligere enn om dette var doktorgradsavhandlingen.

 

Har mest lipo nå, men har brukt endel li-ion tidligere.

Lithium-polymer batterier i den rene forstanden er ikke så vanlige, og det er nok mer korrekt et lithium-ion polymer batteri. :) Har du forresten testet de 'nye' LiFePO cellene?
Link to post
Share on other sites

Kul tråd! men ja, slike batterier er scary

 

flyr både trex700, goblin 700, logo 800 osv afvheli

 

på fly har jeg ymse fra 32" til 107" (35%) også en elektro 88" nå :)

 

hadde nylig en eksplosjon i heli der esc jordet kjøleribben, resultatet var kortslutnings på 70VDC system, spruta alu veggimellom :o

 

Vi skal prøve fly litt 450 heli fra båt i sommer, vurderer også finne en øy i oslofjorden og leke litt der... delig å være voksen/barnslig ;)

 

Visste ikke du fløy jet sap_2000, det er steintøft, en modell der koster jo samme som en grei båt plutselig ;) skal du på aurskog treffet?

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...