Jump to content

Bagudvendt kamera - nyttigt eller overflødigt?


MajorAndy

Recommended Posts

Jeg ser, at mange har installeret et bak-kamera (rygge-kamera ?) på targabøjlen eller lignende. Skærmen kan så være på plotteren eller selvstændig.

 

Min nye plotter har indgang til video og jeg spekulerer på om jeg skulle sætte et sådant kamera op. Det er jo ikke den store omkostning og jeg ville kunne gøre det selv. Men jeg synes bare ikke, at jeg hidtil har haft store problemer med at lægge til eller fra, selv om der ikke er meget sigt bagtil på NordWest'en - hverken fra salon eller flybridge.

 

Dem af jer, der har sådan en dings, kan I sige om det er noget, der bliver brugt? Hvor ofte og i hvilke situationer? Er det pengene og tiden værd at installere?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ryggekamera er svært nyttig. Underveis, for å ha kontroll med innhentende fartøy (supplement til AIS), men også for å se badeplattformen ved bakking inn i båsen. Enkelte har også kamera i maskinrommet, hvilket kan være nyttig i enkelte situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Det er vel (som de fleste her nevner) avhengig av båttype/størelse. Jeg, med min, ser ikke behovet. Men for deg er det kanskje ok hvis du ikke har full oversikt fra førerposisjon.

En annen ting er at slike dubbeditter teller når du kommer til himmelen og skal sammenligne med alle andre menn. Alt av technostæsj teller: driller, tv, gressklippere, joller, biler osv. For øvrig er alt til båt 2 poeng :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Et svært nyttig hjelpemiddel synes jeg, spesielt ved bakking og tillegging. Jeg ser overhodet ikke hjørnene på båten hverken fra fly eller fra førerplass nede.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at alt du kan montere for å unngå skader på egen båt eller andre sine båter er nyttig.

Det være seg baugpropell, hekktruster, ryggekamera , radar m.m.

 

Kamera her jeg ikke brukt for da min båt har styre posisjon bak.

Jeg har derimot sett dette i bruk og ble imponert, kamera de hadde montert var et Waeco ryggekamera type lastebil. Det kjekkeste var at du kunne speilvende bilde slik at høyre ble høyre og venstre ble venstre, slapp unna mye tenking med å gjøre det på denne måten. Prisen er ca 2000 ble meg fortalt.

 

Lykke til.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Tak for mange gode svar. Men de af jer, der har det: I bruger det altså ? Hver gang I lægger til? Eller kun i særlige situationer?

 

Er der nogle kameraer, I kan anbefale? Hvordan skal brændvidden være så det fungerer?

 

Hvad med når det er mørkt? Fungerer IR-kameraet?

Link to post
Share on other sites

Nabobåten i havna har montert oppå sin fjernstyrte lyskaster. Han kan dermed vende og vri den vei han vil på kamera. Og skulle det bli mørkt så slår han på lyskasteren. Vår båt skal få kamera både i maskinrom og oppå med tiden. Genialt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har hatt et mastekamera noen år og er meget fornøyd. Kjøpte et trådløst med varme i glasset slik at dugg ikke er et problem. Plugger video inn til Garminplotteren og har koblet kamera til topplanterna slik at jeg slipper ekstra ledninger.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kjøpt på Jula for 2 år siden. Funker enda. Husker ikke pris med en liten tusenlapp. Funker godt i mørke og med egen skjerm.

Ps. Montert foran også. Dette pga ikke visker foran og hjelp til å se fremover

 

bilde

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Jeg har kamera i targabøyle og bruker det alltid ved finmanøvrering så lenge jeg styrer fra nede. Dette skaffer meg oversikt over alt som befinner seg bak båten og godt ut til sidene. Mener det har brennvidde på 120°. Vil ikke anbefale videre vinkel enn det, da man etter hvert vil se dårlig litt unna.

 

Har også samme type kamera i motorrom som ser akterover og ned på sjøvannsfilter. Lett å se at vannet begynner å sirkulere når man starter opp. Har også tenkt at det kan være lurt å ta en titt på kamera hvis rare lyder eller skumle lamper skulle varsle før man åpner luker.

 

Disse kameraene har IR og varme og er kjøpt hos AB Teknikk.

 

Har også bittesmå kamera på sidene for å få bilde på alle 4 videoinngangene......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...