Jump to content

Snekkeprosjekt


Laffa

Recommended Posts

Hei og velkommen til mitt snekkeprosjekt. Jeg er en gutt på 16 år som endelig har fått oppfylt drømmen med å starte et eget snekkeprosjekt. Farfaren min har hatt ei tresnekke stående i naustet i vell 10 år nå. Den står der bare å samler støv og slites ned på. Han er så gammel så han har ikke krefter til å gjøre noe med den, andre i familien vil bare kvitte seg med den. Men jeg som er familiens båt-entusiast tok tak i det og snakket med han om jeg kunne få den og pusse den opp. Dette var helt greit for han og han har nå herved overgitt nøklene til meg.

 

Jeg kjenner ikke til merke på båten, men det er ei gammel tresnekke på rundt 25 fot. Inni står det en Sabb-motor, klarte ikke å finne fram til hvilken motor det var så trenger litt hjelp fra Sabb-entusiaster. Har lest gjennom service-boken og vet hva jeg må gjøre, har gjort meg kjent med snekken og motoren hvordan det fungerer og hvor de forskjellige delene er. Starteren til motoren er fjernet av ukjent grunn, derfor er jeg på jakt etter ny. Men må vite hvliken modell det er før jeg starter å jakte.

 

Jeg vil gjerne starte så fort som mulig med båten slik jeg kanskje kan få den på sjøen etter jeg er hjemme fra ferie. Som er halvveis i Juli. Nå har jeg fått snekken uten kostnader, og dette motiverer meg. Men trenger den hjelpen jeg kan få herfra. Skal starte til helgen med å pusse den ned skroget. Deretter grunne og bunnsmøre under vannlinja. Siden jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg behandler tresnekker trenger jeg litt hjelp på skroget over vannlinja. Jeg pusser det ned, så skal jeg legge på hvor mange lag med olje og lakk? Hvilken lakk og hvilken olje skal jeg bruke?

 

Er veldig motivert for dette prosjektet, tror det skal bli veldig bra.

 

Legger ved noen bilder, var mørkt så det var disse jeg fikk tatt idag. Hva syns dere?

 

bilde

Redigert av grpsprint425 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en Sabb type G, 10 hk. Sannsynligvis fra før 1976. En enkel og solid motor, som i ditt tilfelle også er ferskvannskjølt. Bortimot uslitelige disse her...

 

Skroget ville jeg ha skrapt, ikke pusset. Pussing ødelegger lett treverket, skraping fjerner kun olje og lakk. Evt. en lett puss etter skrapingen der det trengs. Vær forsiktig rundt naglene, mange gjør den feilen at de sliper ned naglehodene. Deretter ville jeg ha brukt Owatrol olje eller tilsvarnede, 15-20 strøk vått i vått med D1 olje til skroget ikek trekker mer (ca et kvarter mellom strøkene). Deretter tørke av overskuddet, vente en dag eller to og påføre D2. Denne bør få tørke ett døgn mellom hvert strøk, og du skal totalt ha 3-5 strøk.

 

Innvendig kan du bruke D1 der også, gjerne påført med sprøytekanne. Da kommer du greit til oppunder dollbord etc. Regn med at det går en god del liter olje, båten er nok god og tørr etter å ha ligget inne så lenge.

 

Starter trenger du ikke, en Sabb i god stand starter du greit med sveiven. Men en dynamo hadde vært greit å ha, sånn at du kan lade et batteri til utstyr ombord. Hvis du har brakett på motoren er det bare å finne noe hos en bilopphugger som passer.

 

Lykke til med prosjektet da, ser ut som en artig båt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for godt svar. Dette kan jeg dra stor nytte av. Starter er ikke nødvendig nei, men trenger dynamo. Men det skal no gå greit å få tak i dynamoen, men jeg trenger jo reimen og hele pakka. Hvor er det mulig å få tak i slikt?

 

Hvor selger de Owatrol olje?

Link to post
Share on other sites

De fleste malerforretninger har Owatrol. Enkelte selger endatil D1 fra fat, type "ta med kanner selv". Hør med farfar hva han har brukt på båten før, greit å fortsette med samme produkter hvis han har en grei oppskrift.

 

Reim trenger du, det får du enten fra Sabb i Bergen eller hos noen som selger biltrekvisita. Bare mål opp hvor lang den skal være. Hva legger du i "hele pakka"? Utover reim og dynamo trenger du brakett til å feste den med (kan se ut som om du har denne), og kabler til å kople den til batteri og ladelampe. Mye av dette har du sikkert allerede hvis den har hatt dynamo før.

 

Før du prøver å starte Sabben: Skru av veivluka og tøm den for olje, vask godt rent med diesel og fyll på ny olje. Skru ut sigartettholderen og pump fire-fem pump med olje inn i sylinderen for smøring og kompresjon. Skift dieselfilter, rengjør tank og fyll den opp, luft helt frem til dysa og start opp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Brakett har jeg, og kabler, så er bare dynamoen og reima som mangler.

 

Det sto i motorheftet at jeg trengte en spesiell pumpe, men jeg trenger vel bare en helt vanlig en?

 

Og når jeg skal lufte, fyller jeg tanken og vrir rundt sveiva til det har kommet gjennom hele systemet? Er ikke særlig flink med dette, isåfall, hvordan skal jeg gjøre det?

 

Takk for god hjelp.

Link to post
Share on other sites

Du er på sporet av noe der ja! manualen forklarer dette med lufting grundig, så du finner det nok der.

 

Du tenker sikkert på en reimdreven lensepumpe, ikke bry deg med denne. En vanlig elektrisk en er både enkelre og billigere å få til. Pluss at båten sikkert allerede har en manuell pumpe akterut et sted.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ringte til sabb-bergen for å høre om dynamo, men de hadde bare svindyre. Kostet 3200 + moms, så leiter litt rundt å ser om jeg finner noe billigere. Ringte også importex som jeg hørte var en god plass for billigere dynamoer, de skulle kontakte meg senere og gi meg pris.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om braketten din er til en gammel likestrømsdynamo, i så fall må denne byttes eller bygges om for å passe til en moderne vekselstrømsdynamo. Eller å bruke en likestrøm om du skulel finne en, men det gir dårligere lading. Hvor er den gamle blitt av da?

 

Hvis det er en Dynastarter som har stått der, er det vanlig at disse blir tatt i hus på høsten for holdbarhetens skyld. Sjekk om farfar kan ha den på loftet;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Idag har jeg vært nede med båten og fått planlagt litt hvordan jeg skal jobbe med båten.

 

Snakket med bestefaren min om dynamoen, denne var ødelagt og skulle byttes. Derfor den var fjernet fra motoren, så må få tak i ny dynamo. Ellers fylte jeg opp skroget med sjøvann så høyt som det gikk før det nådde borti akslingen og motoren, dette for å tråtne skroget endel før den skal på sjøen.

 

Imorgen har jeg fått med meg en haug med kompiser, vi skal skrape ned hele skroget og pusse litt under vannlinja til slutt. Men trenger svar på noen spørsmål. Hvordan burde jeg gjørde det med tråtningen best? Den trenger vel en uke med lensing av vann etter den er sjøsatt, men har hørt at det vil hjelpe å fylle den når den står på land. Burde jeg gjørde det etter jeg har bunnsmurt eller etter?

 

Setter pris på svar.

Link to post
Share on other sites

Dynamo får du på Biltema, eller en skraphandel.

Gammel triks er å bruke våte filler, en vannspreder og bunnpluggen ute. Bør ikke bli formye vann inne i båten.

Når du sjøsetter en tørr båt, er det lurt å ha en eletrisk pumpe med god kapasitet. Kan nok leies/ lånes hos Ramirent / Brannvesenet eller en rørlegger.

Et annet triks i ludo, er å bruke smør eller hard grønnsåpe å smøre på der det kommer inn vann, hjelper utrulig godt!

Men god vanning i god tid før sjøsetting er lurt.



Ellers så finns det fugemasse som er beregnet for trebåter, under vannlinjen. Hempel har en variant. Jotun og andre også. Men IKKE bruk Tec-7, Sikaflex eller lignende! Den blir hard som gummi. Når bordet trutner, så utvider bordene seg i bredden.

Link to post
Share on other sites

som det er sagt i utallige tråder her inne. IKKE fyll båten med vann. Trebåter er konstruert for å holde vannet ute, fyller du båten risikerer du å sprenge ut bordgangene og du vil "aldri" få båten tett igjen. vannspreder enten under eller inni (med bunnplugg ute) er et godt tips. samme er farm eller fast fett i en eller annen form. Jeg ville ventet m d til båten er "ferdig" maling, lakk osv fester dårlig på gjennom bløtt tre i tillegg sperrer du inne fuktighet og risikerer råte. Bruk kvelden/natten på å lese trebåt tråden her på forumet. Så kan du begynne å jobbe :)

 

Trygve

 

(Samsung galaxy s3)

Link to post
Share on other sites

Takk for god hjelp, fikk ikke gjort noe særlig med båten idag. Men skal følge rådene jeg har fått her og lese på trebåttråden om hvordan jeg skal gjøre det. Har desverre ikke tilgang på ferskvann der jeg arbeider, så får bruke våte filler. Vet noen om det er mulig å bruke en dynamo fra en 1992 modell ford escorte?

Link to post
Share on other sites

Båten trutner stort sett ila 12 timer.
Hvis den står i naust med slipp, kan du bare slippe den ut og la den 'synke' i vogga si. Edit: Ser du har traktorhenger, dette fungerer fint, bare la den synke på hengeren og la traktoren stå. (hvis ingen andre skal bruke slippen)

Senere på dagen kan du koble til lensepumpa, og hvis den tømmer, vet du at den tømmer båten for vann fortere enn vannet trenger inn. Da er det bare å kjøre vekk traktoren igjen.

 

Smør er som nevnt over aldeles glimrende, ta smør rett fra kjøleskapet og klin utover fra utsiden på de aller største sprekkene. Disse sprekkene tar lang tid og trutne (1cm på min furubåt = ca 8-12 timer med ~8grader vann.)

Det er vanskelig å se hva slags dynamofeste du har, men det kan være du enkelt kan lage om til vekselstrøm. Vekselstrøm er alltid å foretrekke, da hoggeriene er fulle av dem i alle fasonger) og de lader fantastisk mye bedre enn gamle likestrømsdynamoer.

Hvis du har tilgang en dynamo, foreslår jeg at du tar den med ned til båten og ser hvordan du skal kunne få den til å passe.

Reim trenger du ikke tenke så mye på, bare pass på å få reimhjulet til dynamoen på linje med reimhjulet på svinghjulet!

Når du får festa dynamoen, tar en hyssing og knytter rundt reimhjulene slik at det står stramt (som en reim ville ha gjort) Denne tar du med til din nærmeste bilrekvistabutikk, eller hvis de blir mugne fordi du ikke har skiltnummer til bilen, stikk på tess, de har helt sikkert super service og finner riktig reim til deg med et smil. (Er glad i tess)

Legger ved et forferdelig simpelt koblingsskjema som jeg brukte når jeg satte inn dynamo i min båt.
(Ja - sikringen er feil tegnet inn - den skal stå (og står) foran tenningsbryteren)

 

https://lh6.googleusercontent.com/-sRVQw_CSCVY/Uao5-hbbPrI/AAAAAAAABOk/7XZokkLfJOg/w596-h843-no/koblingsskjema_b%25C3%25A5t.jpg

Redigert av valvolainen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar valvolainen. Jeg har båtskinne i naustet, men var uheldig når de bygde kaia ute så de kappet skinnen. Derfor kan den bare brukes ved full flo. Skal satse på skroget først og fremst, så ordner jeg resten når jeg vet båten er trutnet og ligger godt i sjøen. Noen som har troa på sjøsetting til sankthans? Har fått med meg en arbeidsgjeng (venner) på 5-10 stk som skal arbeide med meg. Satser på å pusse og skrape imorgen, så starte bunnsmøringen og lakkinga til uka? Høres det bra ut?

Link to post
Share on other sites

Før du tar avgårde med pussepapir, ta med en varmluftspistol og en kompis, la kompisen gå forst med varmluftspistol og varm opp lakken, så går du etter og skraper vekk den myke løse lakken.

Dette går 10 x fortere enn å pusse det vekk og er mer skånsomt. Husk å runde hjørnerne bittelitt på skrapa slik at ikke de graver seg ned i treverket.

 

Så kan du gå igang med pussemaskin, hvis lakken er bortimot helt borte så starter du med 80 papir, går til 120, 180 så kan du begynne med behandling.

Stikk på biltema /jula og kjøp den blligste maskinen, fungerer fint - koster 250-350,-.. Kjøp to, så kan en kompis gå på hver side mens du administrerer. :lol:

Kjøp maskin av type eksentrersliper. Det er vanskelig å jobbe med båndsliper, og vanskelig å unngå naglehodene.

La det heller være igjen etpar lakkflekker rundt naglehodene fremfor å slipe de vekk sammen med store deler av hodet.

 

Bunnstoffet - der skraper du vekk det som er løst før du maskerer vannlinjen og stoffer på ny.

Stoffing er det siste du gjør før du sjøsetter.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset igjen, idag har jeg fått utgjort mye. Fikk plassert snekka midt i naustet så jeg har god tilkomst til begge sidene. Brukte tipset ditt valvolainen med å bruke varmluftspistol og skrape, flott resultat. Er ferdig med styrbord side, skal ta barbord side imorgen. Fikk tak i startmotoren og en dynamo, er ikke riktig dynamo så jeg måtte prøve å utvide braketten, og jeg var ganske uheldig så den knakk. Men skal prøve å få festa dynamoen på en annen måte, lage et annet feste til den.

 

Bilder kommer imorgen, hvor jeg trenger litt hjelp til koblingen av dynamoen og slikt. Vellykket dag sett bort ifra braketten.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg syns du skulle ha ei delebok med bruksanvisning til den Sabben. Den finn du her: http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=516

Men pass på å lade printeren godt med papir og blekk, for boka er på ca 90 sider :yesnod:

Du fortel ogso at du har fått fatt i starter, og som den forsiktige mann som eg er, so spør eg om det er ein original starter? Grunnen til at eg spør, er at denne starteren går rundt motsatt vei av - tja - ca 90 % av det som fins av slike startere.

 

Men lykke til med prosjektet, til både deg og båten :thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...