Metallica Startet 1.Juni.2013 Del på Facebook Startet 1.Juni.2013 Noen som har skrudd på TAMD40B og som vet om det er mulig å bytte stempel ringer fra undersiden?uten å ta av toppen ?Håper på kjappe svar :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Hvordan ser du for deg det? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Husker søren ikkje nå.. Det går på mange motorer. Eg trur stempel tar borti opplagring for veiv i blokka, slik at underskålene på råde må løses og så skyve stempel opp igjennom topp. Men prøv da vel ? Kanskje det går Pass på de små pikkene til spyling av olje, de må løses før du trekker ned stempel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Metallica Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Hva mener du med pikkene? Og hvor er de montert ? Takker for kjapp respons, den ene maskinen min har lav komp på sylinder nr 3. Motor går egentlig fint men den ryker svart røyk på turtall over 2200... Tror det kommer fra sylinderen (målte 1,2bar mot resten på rundt 11) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Hei Ja, det går jo det. Men du må ta ut hele veiva for å få ut stemplene, og du får nok en utfordring med å få inn stemplene hele da jeg ser for meg det blir lite plass til å kone/ komprimerte fjærene når disse skal inn i foringen. Hvorfor i herrens navn gjøre det på denne måten? Når en først gjør jobben er det ikke en ide å gjøre det ordentlig ? Tenker da på honing av cyl foring, sliping/ kontroll av ventiler etc.... larss Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Du må ta dem opp! topp må av! ville aldri ha gjort det fra undersiden , du må hone sylindere vis ikke klarer ikke stempelringene å slite seg til , resultat er da dårligere kompresjon og olje forbruk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Hva mener du med pikkene? Små aluminiums-armer som stikker på en måte ut i veien for å trekke stempel ned. De er skrudd fast i blokka og er i forbindelse med oljetrykk. Er altså montert under stempel slik at de spyler opp på underside av stempel. Eg ville også gjort det "skikkelig" slik at alt kunne inspiseres. Men det får bli opp til rederen sjølv Men han får da hont fra underside om man har riktig honeverktøy. Så det skal gå greit å gjøre jobben slik. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Metallica Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 (redigert) Supert, de skal jeg huske :) Ja honing fra undersiden har jeg gjort fra undersiden før, brukte også en bunn fra en plastflaske for beskytte ventilene, men denne maskinen har jeg ikke vert borti før :) Redigert 1.Juni.2013 av Metallica (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 (målte 1,2bar mot resten på rundt 11) Hvis du har målt kompresjonen riktig, og den er så lav, så er det mye som tyder på at det er noe annet galt enn slitte stempelringer, og jeg ville tippe toppakningsbrudd. Spørsmålet er vel egentlig ikke om du får ut stemplene nedover (selv om jeg tror det faktisk skulle gå dersom du tar av underspylerne), men hvordan du skal få sjekket gap på de nye ringene og få stemplene inn igjen den veien ? Noe sier meg at det vil være enklere å ta av toppen først, og se hvordan det ser ut og forsøke å finne årsaken til den lave kompresjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Det må da være enklest å enten 1) skaffe seg en verkstedshåndbok eller 2) forhøre seg med en fagmann? Amatørarbeid kan få katastrofale følger... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Pass på de små pikkene til spyling av olje, de må løses før du trekker ned stempel. Ville nå kalt de for dyser.... , her er de iallfall: Fra dette innlegget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Det må da være enklest å enten 1) skaffe seg en verkstedshåndbok eller 2) forhøre seg med en fagmann? Amatørarbeid kan få katastrofale følger... Tenkte det samme. Å komme opp med "enkle" kreative løsninger kan fort bli dyrt. Dessuten, som nevnt av andre, vanskelig å måle ringgapet, og det kan være andre ting. Bedre å ta av toppen. Få sjekket ventiler, byttet pakninger. Mye bedre! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.