Jump to content

Tamd40B, kan man bytte stempel ringer fra undersiden?


Metallica

Recommended Posts

Husker søren ikkje nå.. Det går på mange motorer. Eg trur stempel tar borti opplagring for veiv i blokka, slik at underskålene på råde må løses og så skyve stempel opp igjennom topp. Men prøv da vel ? Kanskje det går :smiley:

Pass på de små pikkene til spyling av olje, de må løses før du trekker ned stempel.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med pikkene?

Og hvor er de montert ?

Takker for kjapp respons, den ene maskinen min har lav komp på sylinder nr 3.

Motor går egentlig fint men den ryker svart røyk på turtall over 2200...

Tror det kommer fra sylinderen (målte 1,2bar mot resten på rundt 11)

Link to post
Share on other sites

Hei

Ja, det går jo det. Men du må ta ut hele veiva for å få ut stemplene, og du får nok en utfordring med å få inn stemplene hele da jeg ser for meg det blir lite plass til å kone/ komprimerte fjærene når disse skal inn i foringen.

 

Hvorfor i herrens navn gjøre det på denne måten?

 

Når en først gjør jobben er det ikke en ide å gjøre det ordentlig ?

Tenker da på honing av cyl foring, sliping/ kontroll av ventiler etc....

 

larss

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med pikkene?

 

Små aluminiums-armer som stikker på en måte ut i veien for å trekke stempel ned. De er skrudd fast i blokka og er i forbindelse med oljetrykk. Er altså montert under stempel slik at de spyler opp på underside av stempel.

 

Eg ville også gjort det "skikkelig" slik at alt kunne inspiseres. Men det får bli opp til rederen sjølv :smiley:

Men han får da hont fra underside om man har riktig honeverktøy. Så det skal gå greit å gjøre jobben slik.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

(målte 1,2bar mot resten på rundt 11)

 

Hvis du har målt kompresjonen riktig, og den er så lav, så er det mye som tyder på at det er noe annet galt enn slitte stempelringer, og jeg ville tippe toppakningsbrudd.

 

Spørsmålet er vel egentlig ikke om du får ut stemplene nedover (selv om jeg tror det faktisk skulle gå dersom du tar av underspylerne), men hvordan du skal få sjekket gap på de nye ringene og få stemplene inn igjen den veien ?

Noe sier meg at det vil være enklere å ta av toppen først, og se hvordan det ser ut og forsøke å finne årsaken til den lave kompresjonen.

Link to post
Share on other sites

Det må da være enklest å enten 1) skaffe seg en verkstedshåndbok eller 2) forhøre seg med en fagmann? Amatørarbeid kan få katastrofale følger...

Tenkte det samme. Å komme opp med "enkle" kreative løsninger kan fort bli dyrt. Dessuten, som nevnt av andre, vanskelig å måle ringgapet, og det kan være andre ting. Bedre å ta av toppen. Få sjekket ventiler, byttet pakninger. Mye bedre! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...