Jump to content

Havari KAD42


Ingar

Recommended Posts

Pleier ikke intervallene å være oppgitt som X antall timer, dog minst en gang pr.år?  Mener å huske at mine to grønne monstre skal ha skift hver 1200 timer men minst en gang årlig.  Akkurat det siste gir man blanke i, så lenge båten brukes hele året (og prisen på helsyntetisk er som den er)

<{POST_SNAPBACK}>

1200timer??? Har du sjekket med instruksjonsboken? I boken til min 41-motor står det at oljen skal skiftes ved 100 timer, eller en gang i året. Jeg har nå kjørt ca 160 timer i år tror jeg, uten å skifte på 100 timer. :eek: . Håper det går noen timer til, for jeg hadde ikke tenkt å skifte før båten skal på land. Men nå begynner jeg jammen å bli litt svett her..... :blush: ........Har jo passert 48 timer ekstra med god margin.

Hva gjør dere andre som har maken motor? skifter olje på 100 timer, eller????

Nei, hvis ikke motoren tåler de timene ekstra uten oljeskift, da er det for dårlig. Det er vel en del av disse motorene som sitter i biler også, er det ikke? Noen som vet hvor mange kilometer på landeveien 100 gangtimer tilsvarer sånn cirka? Bare for en liten sammenligning.....

Link to post
Share on other sites

Det er vel en del av disse motorene som sitter i biler også, er det ikke? Noen som vet hvor mange kilometer på landeveien 100 gangtimer tilsvarer sånn cirka? Bare for en liten sammenligning.....

men på landeveien går vel motorene sjelden i "motbakke" hele tiden som i en halvplaner? For mange motorer er det jo som å kjøre lastebil i bratt oppoverbakke konstant. Ville tro en motor som sliter tyngre har godt av ferskere olje en en som rusler på landeveien. Men kjører man båten pent og med lett belastning er det vel kanskje greiere i båten å overstige grensen på en sesong? bare gjetninger fra min side...

Link to post
Share on other sites

Husk på at det er STOR forskjel på en motor som blir brukt til fritidsbruk og en som blir brukt til yrkesbruk, mht slitasje og oljeskift. Feks volvo hjelpemotorer, der ligger oljeskift intervallene på 1000-1200t.

Det at verkstedet påstår at det som har forårsaket havariet er at kunden har overskredet oljeskiftintervallen med 48t, er og blir bare tull. Dette såfremt kunden har et normalt båtbruk, dvs 100-150t i året, eller bytter olje hvert år.

Link to post
Share on other sites

Så litt rusten ut den ene sylinderen..

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det ser bare slik ut da foringen er tatt ut på den sylinderen som skar seg.

En annen ting:

Hvis den modifiseres slik at oljen til dysene går gjennom filteret er det jo svært viktig at dette skiftes i tide.

Noen som vet om oljetrykks-giveren sitter etter filteret slik at man kan se tilstanden på det?

Link to post
Share on other sites

Skremmende lesning, spør du meg!

Ingen mulighet for å få tappet av / sugd opp all oljen i bunnpanna, oljerør som er festet med slangeklemme (!!!?), oljeskift-intervall på 150 timer.......

 

Dette bekrefter kun én ting (for meg...) - ALDRI en grønnmalt i min kjeller!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvis slike motorer skulle brukes i yrkesfartøy, som ofte sviver 24 timer i døgnet, så måtte man altså bytte olje og filter minst en gang hver uke  :cryin:  :cryin:  :cryin:

 

<{POST_SNAPBACK}>

Den sammenligningen blir vel ikke helt rettferdig Poseidon. Det er jo her snakk om en høyturtallsdiesel med betegnelsen Pleasure eller Light Duty ment for bruk i fritidsbåter med sporadisk drift og ikke en lavturtallsdiesel (Heavy Duty) som er ment for kontinuerlig drift.

 

Det blir nesten som å sammenligne en racing motorsykkel med en lastebil.

 

Ellers så underbygger vel denne tråden argumentet til Motordoktoren i tidligere innlegg hvor han presiserte at viktigheten av å skifte filter var langt viktigere enn å skifte olje.

 

Når motoren nå først er ute så burde det bli lagt opp til en løsning med slange og ventil fra bunnpluggen sammen med an 12 volts pumpe for utpumping. Dette forutsetter at motorens helling er slik at bunnpluggen kommer lavest. På den måten blir oljeskiftet likedan som på bil.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oljetrykksbryteren sitter etter filteret, tror ikke du vil få noen indikasjon der da systemet trolig har en bypassfunksjon som ruter oljen utenom filteret dersom det blir tilstoppet. Har selv TAMD 63 motorer, her er det montert ett ekstra bypassfilter som filtrerer den oljen som eventuelt går via bypassventilen.

 

På KAD/KAMD42/43/44 tømmer du oljen gjennom peilepinnrøret, tidligere versjoner som 40 og noen av 41 motorene hadde eget stigerør for å tømme oljen.

 

Dersom en bøyer dette røret bør en huske å kalibrere peilepinnen på nytt da det kan bli forskjell.

 

Var det mye slam og avleiringer i bunnen av bunnpanna da den ble demontert?

 

Måten Volvo har håndtert dette problemet på er under enhver kritikk, alle eiere av 42 motorer burde vært innkallt til merkeverksted og vederlagsfritt fått utført denne modifiseringen.

 

Kjenner selv til tre motorer i mitt nærområde som har havarert selv med riktige serviceintvaller, å skjule seg bak noen ekstra gangtimer i denne saken er helt latterlig da Volvo er fullt klar over svakheten med den opprinnelige løsningen for kjøling av stemplene.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Oljetrykksbryteren sitter etter filteret, tror ikke du vil få noen indikasjon der da systemet trolig har en bypassfunksjon som ruter oljen utenom filteret dersom det blir tilstoppet.

Mulig, men trykket skal vel falle ganske mye før det går i bypass?

Bilen min har giver etter filteret og her ser man med en gang når dette begynner å gå tett.

Dersom en bøyer dette røret bør en huske å kalibrere peilepinnen på nytt da det kan bli forskjell.

Ja, det må sjekkes. Men jeg antar at pinnen bare går ned til knekken på røret, etter denne går røret nesten horisontalt.

Var det mye slam og avleiringer i bunnen av bunnpanna da den ble demontert?

Det var endel olje igjen i panna så jeg så ikke hvordan det så ut på bunnen.

Kjenner selv til tre motorer i mitt nærområde som har havarert selv med riktige serviceintvaller, å skjule seg bak noen ekstra gangtimer i denne saken er helt latterlig da Volvo er fullt klar over svakheten med den opprinnelige løsningen for kjøling av stemplene.

Det er en nærliggende tanke, men som nevnt ble dette overhodet ikke diskutert når verkstedet snakket med Volvo-service.

Mitt inntrykk var at verkstedet ikke kjente særlig til denne problematikken.

(Det er samme firma som i sin tid solgte motoren til min venn....)

Link to post
Share on other sites

"En Volvo Penta er én for mye" ??

Tja, ....

Har selv kjørt en TAMD 22 i 5 år, 300 timer. Ikke et feilsalg, ever.

Så jeg tar med glede en VP i min neste båt. :flag:

Det blir sannsynligvis en D4-260/DP

Den er vel så ny, at det skal godt gjøres å etablere noen frynser i ryktet?

Redigert av Morty (see edit history)

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

"En Volvo Penta er én for mye" ??

Tja,  ....

Har selv kjørt en TAMD 22 i 5 år, 300 timer. Ikke et feilsalg, ever.

Morty

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert fordi det egentlig er en Perkins :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

en D4-260/DP

Den er vel så ny, at det skal godt gjøres å etablere noen frynser i ryktet?

<{POST_SNAPBACK}>

Rykte her går ikke på den enkelte motor, men på merke.

Bare se på Poseidon :lol::lol: Takk for sist :cheers:

 

Overtar selv snart en båt med 2 grønne i kjelleren, men er ikke redd av den grunn. Dette er tredje båten min med grønne motorer.

"Evig eies kun et frynset rykte?"

Link to post
Share on other sites

Rykte her går ikke på den enkelte motor, men på merke.

Bare se på Poseidon  :lol:  :lol: Takk for sist  :cheers:

Nå ja, det var vel litt "overforenklet"....

 

Ryktet går også i stor grad på det serviceapparatet som leverandøren har eller har knyttet til seg. Og der har våre grønne venner hatt en helt usannsynlig evne til å finne noen snodige eksemplarer av arten. Noen har en holdning som tilsier at kunder er en pest og en plage. Noen har en holdning som tilser at hvis maskineriet svikter så er det automatisk maskinisten sin skyld. Noen har en holdning som tilsier at har du båt, så har du jaggu råd til å betale hva som helst. Noen har sogar klart å kombinere disse tre holdningene under det samme grønne skiltet.

 

Det var den siste kategorien jeg traff da jeg hadde mine eneste Volvo (AQAD40). Den gangen ringte jeg til VP sin tekniske avdeling i Oslo for om mulig å få svar på det som den lokale representanten ikke kunne/ville svare på. I Oslo ble jeg møtt av en som svarte: "... å du er en av den sorten du!" før han slengte på røret.

 

Dermed hadde Volvo klart å skaffe seg en meget, meget negativ ambassadør som i løpet av ca 15 år har advart svært mange mot å la seg lure.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er noe rart at disse dysene går tett hvis man ikke får ut all olje ved olje skift og at olja ikke filtreres før den går i dysene. 48 timer mer på ei olje er ikke noe, men når det bare er 3/4 deler av olja som blir byttet hver gang olja skal byttes så er det ikke så rart.

<{POST_SNAPBACK}>

Slik er det mer eller mindre på alle motorer hvor oljen suges ut gjennom peilepinnen. Min motor tar totalt 13 eller 13,5 liter. Får jeg ut 9 liter uten å drenere oljekjøleren separat, er jeg god. Problemet med dette, slik jeg ser det, er ikke blanding av gammel og ny olje, men at det over tid vil bygge seg opp bunnfall i bunnpannen. Drenering fra laveste punktet er nok det beste. Misunner dem som har denne muligheten.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om oljetrykks-giveren sitter etter filteret slik at man kan se tilstanden på det?

<{POST_SNAPBACK}>

På min 41-motor er giveren til oljetrykksmåleren tatt ut FØR filteret og giveren til oljetrykksalarmen plassert ETTER filteret.

 

 

Når det gjelder oljekvalitet, så har Felleskjøpet en olje som dekker ALLE krav VP stiller til min 41P-motor - med ett unntak, denne oljen er 10-40 i min bok står det 10-30, regner med at det går greit.

 

http://www.fk.no/trade/productview/396901/768/

Link to post
Share on other sites

1200timer??? Har du sjekket med instruksjonsboken?

 

Det var de berømte Worseske pølsefingre som hadde vært ute her, og sneket med et 1-tall som ikke burde være der. Riktig intervall er 200 timer dog minst en gang i året. Akkurat det intervallet kommer jeg ikke til å følge, tror jeg, hvis jeg får brukt båten jevnlig i vinter. Regner med at den helsyntetiske oljen burde tåle såpass som to sesonger uten å skade maskineriet. Prisen tilsier det, i alle fall! :yesnod: Men filtrene vil jeg i så fall skifte, selv om disse har et 400-timers intervall.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke her: tenk kost/nytte på oljebytte som du gjør her - men legg da også inn sannsynligheten for maskinskade og kostnaden ved maskinskade ved å ikke bytte olje. Da kan det være at det faktisk lønner seg å betale den kostnaden der er for 30 liter olje. Om du tenker deg at det er 1% sannsynlighet for maskinskade om du ikke bytter olje - og maskinskaden koster 50.000 kroner - da er det vel egentlig lønnsomt å bytte olje. Men det avhneger av sannsynligheten - som er subjektiv antakelig - og kostnaden ved maskinhavari (og kostnaden bør da også omfatte kostnaden ved egen tid)

Link to post
Share on other sites

Da kan det være at det faktisk lønner seg å betale den kostnaden der er for 30 liter olje.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig med deg, Bitteliten. Kan være billig forsikring det...

 

For ikke å snakke om jobben med å få 2 stk. 900 kilos beist ut av et Fairline 36 ''hangarskib'' hvor man ikke kommer til med kran. Har hørt om noen båter med flybridge over cockpit og høy akterkabin som måtte skjære hull i dørken på flybrigde, og en annen med en Taiwansk trawler som måtte demontere motorene ned til små nok biter som kunne løftes ut med mannkraft. Ble ikke billig det....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke her: tenk kost/nytte på oljebytte som du gjør her - men legg da også inn sannsynligheten for maskinskade og kostnaden ved maskinskade ved å ikke bytte olje. Da kan det være at det faktisk lønner seg å betale den kostnaden der er for 30 liter olje.

Mine TAMD 60 C er tørste på de edle, gylne dråper -- 40 liter totalt. Man får se hvorledes disse dråper er kulørte når sommeren atter opprinner, før det tas stilling til om det skal skiftes eller ikke.

 

For ikke å snakke om jobben med å få 2 stk. 900 kilos beist ut av et Fairline 36 ''hangarskib''

De veier vel 670 hver ekskl. gir. Det er forberedt en luke på flybridgen som skjæres ut når maskinene må byttes. Ingen hekseunst, det. Litt mer arbeid enn uten AC, naturligvis, men når det man får i bytte er 8 kvm soverom + bad, så er det et greit bytte spør du meg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mine TAMD 60 C er tørste på de edle, gylne dråper -- 40 liter totalt.  Man får se hvorledes disse dråper er kulørte når sommeren atter opprinner, før det tas stilling til om det skal skiftes eller ikke.

 

De veier vel 670 hver ekskl. gir.  Det er forberedt en luke på flybridgen som skjæres ut når maskinene må byttes.  Ingen ......

<{POST_SNAPBACK}>

5, 10, 20, 40 eller 60L ...spiller liten rolle egentlig, da overhaling og reparasjon er NOK mye mer for de større maskinene, så regner med at %vis vil det svare seg å skifte oftere på de større maskinene ... og du kan nok regne med at oljen blir ganske fort sort i hangaskipet ... min tok ikke lang tid ... og det var etter 60 L ut, og 60 L inn (har bunnplugg og oljepanne i V formasjon, så har fått alt ut ... :cool: )

 

Ver vekten , så spiller den liten rolle, hvis en har kran og tilgang, noe sim F_Line er ganske gode for... men en utfordring med tankene... jeg har god tilgang, og kan løfte maskinene ut lett hvis behovet oppstår (til tross for vekt på 2x hangaskipet).... men det er noe som jeg ønsker å unngå ... hvis mulig ... og 60L olje er en svært liten investering mot alternativet....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Og hennsikten med å bøye peilepinnerøret ville være???????

 

For å suge opp mer olje ved oljeskift!!

<{POST_SNAPBACK}>

åååå.. sorry..

 

Det må da være en evighets jobb.. :wink:

Siden panna er av hvorfor ikke lage til et nytt tapperør på siden av bunnpanna??

Et som går heilt i bånn.. En som kan tig sveise fikser det på null komma null. Rør opp på siden av motor og der tilkoblet en egen pumpe eller no..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

forstår ikke hvorfor peilepinne røret ikke går lenger ned i bunnpanna..

Er det noen god grunn for at det ikke skal det liksom?

Når man bare får ut 1/3 av gammel olje å det tydligvis er så VEEEldig

nøye med intervallene for oljeskift.

Volvo burde da funnet på noe så man fikk til å føre et plast rør ned i bunnpanna.

Går jo ikke det med den bøyen der.

Fatter ikke at det er konstuert på det viset der.

Latterlig spør du meg.

Blir nesten litt forbanna.

Så risikerer vi motorhavari om vi kjører 48 timer over service intervall.

Men en folkelig måte på å få ut gammel olje DET klarer Volvo ikke..

 

Skulle jeg faktisk klart å fått til ute i vedskjulet mitt.

 

Måtte jo vært første bud å få ut gammel olje når det er et så ømfintelig maskineri.

Fostå det den som kan.

 

Måtte få det ut..

Ha en fin kveld :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...