Jump to content

Jeanneau SO 40.3, hvor høy er jeg?


På svai

Recommended Posts

Etter å ha saumfart owners manual såvel som nettet, benytter jeg muligheten for å spørre her hos forumets medlemmer.

Jeg har en Jeanneau SO 40.3 og er litt usikker på hvor høy riggen er, målt over vannflaten. Etter det jeg finner i manualen, sies det mastehøyden er 15,25 meter. Hvis jeg inkluderer 1,75 meter høyde fra sjøoverfaten opp til mastefot, har jeg en høyde på 16 meter. I tillegg bør høyde tas for antenner oa i mastetopp.

Hvilken brohøyde kan jeg gå under?

Tidligere i uken var dette en aktuell problemstilling, vi måtte enten seile under en bro med 16 meters seilingshøyde, eller gå rundt øya. Vi konfererte med manualen, men valgte å gå rundt for sikkerhets skyld. Jeg antar at jeg kan konkludere med et riktig valg. ;-)

Er det noen som kan hjelpe med svar på dette?

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt et kontrollmål, det er jo bare å trekke opp et målebånd med storseilfallet. Så legger du til litt for det som er montert i toppen. Forøvrig er det verdt å huske på at høyden til bruer angis annerledes i Sverige enn i Norge...(been there, done that...).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg finner i manualen, sies det mastehøyden er 15,25 meter. Hvis jeg inkluderer 1,75 meter høyde fra sjøoverfaten opp til mastefot, har jeg en høyde på 16 meter. I tillegg bør høyde tas for antenner oa i mastetopp.

Hvilken brohøyde kan jeg gå under?

Tidligere i uken var dette en aktuell problemstilling, vi måtte enten seile under en bro med 16 meters seilingshøyde, eller gå rundt øya.

Uansett ville jeg med rimelig stor sikkerhet si at en bro på både 16 og 17 meter er en dårlig idé i og med at 15,25 + 1,75 blir 17, og ikke 16. :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...