Jump to content

Rettigheter ved vesentlig skjult feil?


Ute_av_kurs

Recommended Posts

(...)

Det er forøvrig virsomheten og dens art og ikke tittelen du bruker som er avgjørende. (...)

 

Akkurat i dette tilfellet vil jeg anta tittelbruken er avgjørende. Hvis du først handler med en som utgir seg for å opptre i næring, vil han neppe senere - ved en tvist - høres med at han egentlig ikke gjør det. Det er ikke noe krav at du må inn og vurdere type virksomhet for å verifisere opplysningene mellommannen på vegne av selgeren gir.

Redigert av Bjolbre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vant en sak som dette engang.

Via forbrukertvistutvalget, og det tok ca 10 mnd. "Dommen" derfra var gyldig nok til å kreve utlegg via Lennsmann sto det i papirene. Da trekkes det lønn og annet frem til kravet som "dommen" opplyser frem til det er betalt.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ja jeg får nok bare se hvordan det går.

Som jeg har sagt hele tiden er jeg åpen for billigste løsning bare den gir meg det jeg trodde jeg hadde kjøpt.

 

Jeg skrev tidligere : "Lystbåtformidlingen har heller ingen ansvar da de bare formidler mellom selger å kjøper står det i kontrakt"

 

De fleste meglere skriver dette i sine salgskontrakter, jeg ble opplyst av forbrukerrådet at dette er ett punkt der dem prøver å fraskrive seg ansvaret, men juridisk sett er dette en svadasetning som ikke er verd papiret den er skrevet på. Om dette stemmer i den Juridiske verden har jeg ikke peil på.

 

At jeg har rett det er jeg 100% sikker på, men om rettferdighet oppfylles kan man aldri være for sikker på.

Godt det er meldt regn i dag :wink:

 

En fyr sa til meg at jeg burde flytte jordingen over på andre siden av motoren siden det hadde begynt å ruste på siden der skaden er.

Stemmer dette? Var pga at det ruster enda mer pga jordingsledningen sa han

Link to post
Share on other sites

Akkurat i dette tilfellet vil jeg anta tittelbruken er avgjørende. Hvis du først handler med en som utgir seg for å opptre i næring, vil han neppe senere - ved en tvist - høres med at han egentlig ikke gjør det. Det er ikke noe krav at du må inn og vurdere type virksomhet for å verifisere opplysningene mellommannen på vegne av selgeren gir.

Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige. Det jeg mente var at når man avgjør om man kjøper av en profesjonell operatør eller ikke (som var det jeg svarte på) så er det avgjørende om vedkommende representerer/driver en næringsvirksomhet. Ikke hvilken tittel vedkommende bruker, det være seg selger, megler, administrerende direktør eller mye annet rart jeg har sett på visitkort.

 

Om det er godt nok at vedkommende utgir seg for å være næringsdrivende eller faktisk også må være det for at man skal ha tilsvarende beskyttelse etter loven vet jeg ikke så sikkert men jeg vil jo tro det er godt nok at man har handlet i god tro (trodd man handlet hos en næringsvirksomhet).

 

Men dette begynner vel å bli litt off-topic? Har ikke sett noe fra TS som antyder at megler har tenkt i disse baner i det hele tatt og som deg tror jeg ikke han har noen mulighet til det heller.

Link to post
Share on other sites

(...)

De fleste meglere skriver dette i sine salgskontrakter, jeg ble opplyst av forbrukerrådet at dette er ett punkt der dem prøver å fraskrive seg ansvaret, men juridisk sett er dette en svadasetning som ikke er verd papiret den er skrevet på. (...)

 

Jeg syns dette høres rart ut, idet det i forbrukerkjøpsloven § 1 fjerde ledd står at «... [r]epresentant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren.». At en slik opplysning skulle være uten rettsvirkning er derfor feil.

Link to post
Share on other sites

Min menig her er følgende.

 

Kjøper man en ting som ved salg er referert til å være i god stand, så forventes dette til å kunne vare i lengre tid uten behov for større reparasjoner enn normale slitasjedeler ved oppfølging av service og vedlikehold av ny eier. En motor lappet sammen med sparkel er ikke etter noen omstendighet å regne som å være i god stand.

 

Å lappe sammen en sprekk i motorblokka med sparkel vil bare medføre ytterligere skade på motoren, saltvann vil samle seg i sprekkene og hurtig øke skadeomfanget på motoren, det å ikke informere kjøper om at dette er gjort med motoren ved salg er en klar vesentlig skjult feil da den som har gjort dette selv kasserer motoren og selv ikke forventer levetid på motor, og samtidig unnlater å nevne dette ved salg.

 

En sprukket motorblokk kan i de fleste tilfeller repareres så sant det er kun ytre skader på blokk, en støpejernsblokk må i de tilfeller kaldsveises.

 

Å kaldsveise innebærer at man sliper ut en fuge i området som skal sveises, dette området må være helt rent, deretter fyller man fugen trinnvis i små trinn, dvs. legger en lite sveis i fuge, banke forsiktig på det sveisede området, rengjør hele området for så å gjenta prosedyren. Sveiseområdet skal aldri være varmere en at man kan legge hånden på uten å brenne seg, man bruker spesielle elektroder til dette formålet som avgir liten varme. (Rengjøring av området er spesielt viktig).

 

Dette er hva tidligere eier skulle ha gjort, i sådan tilfelle ville motor fortsatt vært å regne som i god stand, bruk av stålplast, kjemisk metall og andre vidundermiddel vil over tid aldri tåle belastninger i kontakt med sjøvann.

 

Mvh

Kenneth.

 

 

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Da har jeg oppnådd kontakt med tidligere eier som tilsynelatende ønsker å rette opp.

Problemet nå er at jeg står mellom sveising og metalock.

Jeg har ringt 5 forskjellige sveiseverksteder og ingen vil ha jobben da dem sier det er alt for stor risiko for at det går galt. Metalock sa at det som oftest går bra, men kommer ann på hvor tynt godset er der sprekken går.

Tidligere eier er innstilt på sveising og nevnte ett verksted i kragerø som skulle ha en som var ekspert på denne type sveising, men de heller ønsket ikke utføre jobben da de hadde dårlig erfaring med sveis på blokk.

 

Noen her som kan komme med anbefaling av sveiseverksted evt synspunkter på sveis vs metalock ? Helst i området grenland/kragerø/drammen ish

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at SELGER gjør utbedringen og derved er ansvarlig for denne. Det er han/hun som skal finne verksted. Grunnen er hvis du velger rep. sted, kan han/hun senere argumentere om at dette valget var ikke selgers. Dette kom opp som et punkt da jeg stod i samme posisjon som deg :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at SELGER gjør utbedringen og derved er ansvarlig for denne. Det er han/hun som skal finne verksted. Grunnen er hvis du velger rep. sted, kan han/hun senere argumentere om at dette valget var ikke selgers. Dette kom opp som et punkt da jeg stod i samme posisjon som deg :-)

 

mvh

Bavaria32sport

 

Dette er helt riktig og meget viktig. Reparerer du selv får du selv risikoen for om resultatet er vellykket eller ikke. Reparerer selger, har du alle krav i behold mot både selger og ev verkstedet selger bruker, dersom det ikke blir bra.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...