Jump to content

Rettigheter ved vesentlig skjult feil?


Ute_av_kurs

Recommended Posts

Jeg kjøpteen Saga26 på seinsommeren i fjor. Det kom hele tiden litt vann i kjølesvinet, men jeg antok at det var pga utett pakkboks siden det ikke kom vann etter jeg hadde stoppet og at jeg da alltid måtte vri en halv tørn på fettskruen.

Nå har jeg som kanskje noen har sett på forumet skiftet ut stevnelager, akselhylse og overhalt pakkboks.

Satte båten på vannet og dengikk som ei klokke, menså at jeg fortsatt fikk noe vann i kjølesvinet. Pakkboks var tett,og det er knusk tørt rundt gjennomføringen til stevnelager/akselhylse. Fortsatte å søke rundt og da ser jeg at det er stålplast sparklet ca fra midt på motoren og nedover. Her piplet det vann utfra skjøtene. Det er jo stjerneklart at tidligere eier har glemt kjølevæske ett eller annet år og det har kommet sprekk i motor.
Jeg hadde aldri lagt merke til det om ikke det piplet vann ut helt i toppen på sparklingen da det er såpass mye ledninger, oljefilter, +++++ på denne siden.
Dette må jo være en selvsagt skjult feil? Ingen har gitt meg noe opplysninger om at motor har vært sprukket...Jeg hadde jo ikke kjøpt denne båten da. Ikke har jeg spesielt lyst til å heve kjøpet heller da jeg har lagt endel penger og arbeid i div oppgraderinger og byttet stevnelager,akselhylse++
Minnes huske at lystbåtformidlingen jeg kjøte båten gjennom sa at selger måtte selge båten pga pengemangel så ser mørkt på dette.
Lystbåtformidlingen har heller ingen ansvar da de bare formidler mellom selger å kjøper står det i kontrakt...
Hva er andres erfaringer? Hilsen oppgitt og smått forbanna meg.

Link to post
Share on other sites

Uff dette var under beltestedet. Hvor lenge hadde forrige eier båten ? Er du sikker på at det er han som utførte denne fullstendigbakmålreparasjonen ?

Eg hadde sjølvsagt gått videre med dette. Blakk selger eller ikkje... Hva som er riktig første steg veit eg ikkje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

En kjenning gikk for mange år siden til sak i et privatsalg. Selger hadde som hos deg,åpenbart forsøkt å dekke over motorfeil. Tror jammen han fikk dekt bytte av motor. Dette er jo direkte svindel. Ofte er jo desverre svindelen skjedd i et tidligere salg, så forrige eier vil vel si at dette kjente han ikke til....kanskje med rette.

Link to post
Share on other sites

Ikke sikker på hvor lenge men mener megler sa noe om at det bare hadde vært 2 eiere og han siste hadde hatt den i noen år. Vet ikke om det er han, men ut fra hva jeg kan anta holder ikke en slik rep veldig lenge. Dessuten er jeg usikker på om det spiller noen rolle for meg om hvem som har utført "reparasjonen"

 

Jeg får prøve å gå videre med det så skal ringe forbrukerombudet i morgen for tips og råd. Ser en overhalt yanmarmotor av samme type koster 30 000,- så hadde vært fint å få dekt mesteparten og evt ta motorbytte på meg selv

.

Får sjekke hva forsikringen min sier også....

Har full kasko men hva det innebærer er jeg ikke sikker på



Nei er ikke båt til en halv mill men ei snekke til 100 000. Det er mer enn nok for min lommebok :D



bilde



Var ute for å sjekke om det var tett i akterspeilet etter støpen så tok bilde av"motorreprasjonen" Ikke helt bra siden jeg måtte trykke handa ned innimellom og finne knappen for å ta bilde. Reprasjonsområdet er en god del større enn det jeg fikk med på bildet

bilde

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er mye å hente her etter så lang tid

på så gammel motor desverre..

 

Ellers skurrer det litt, du sier glemt kjøleveske så

blokka er sprukket? Lekker det i ferskvannsdelen

av kjøleanlegget? i snart ett år uten at du har merka

det? skulle vel ha merka det på smak lukt før da.

For om den er saltvannskjølt er der jo ikke kjøleveske..

 

Kan det være en varmeveksler som lekker? det koster

mindre og er langt mer påregnelig..

 

uansett ønsker deg lykke til!

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båt kjøpt på sensommeren ifjor, problemet konstatert på et tidlig tidspunkt og kjøper har forholdt seg passiv overfor selger i hele perioden, nesten et år? Tror det beste du kan gjøre er å glemme det og gjøre det beste ut av situasjonen siden du har forholdt deg passiv.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

samme skjedde meg med min gamle Draco, var sprekt i blokka etter frostspreng som var sparklet opp med stålplast. endte opp med og kjøpe en delemotor og tok en total overhaling samtidig. prøvde først og sveise dette opp med riktig utstyr men var håpløst. vanskelig å sveise i støpgods da det er variende grad med sand og urenheter i støpen.

 

forrige eier kunne ikke opp ned på en skiftnøkkel, så det var nok en eier før han sin tid,

 

mitt råd er hvertfall å lete etter en donormotor og ta en overhaling samtidig, bytte lagere, rense ventiler etc.

Draco 2000 DC.


Forrige fornøyelser:


-07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet..


www.dsolutions.no

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I denne tråden har det kommet opp to eksempler på denne type nødreperasjon av sprukket blokk. Sånn litt OT ifht tråden, kan du gå med denne reparasjonen ut sesongen? Vil det evt. være en løsning å fjerne (så godt det lar seg gjøre) stålplasten og legge nytt slik at du redder sesongen?

 

Ser for meg at motorbytte er et mer høst-vinterprosjekt, kjedelig å begynne på sånt nå.

-----------

 

Stusser også litt på hvilket vann som lekker, om det var kjøleveske på ferskvannsiden så ville du vel merket det for lenge siden? Hvilken motortype er det og er den ferskvannskjølt? (Ble ikke Sandvik levert med vp eller perkins?)

 

Pen snekke forresten :-)

 

bilde

 

 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hoi!

Ja ser jeg har bomma litt... Det er selvfølgelig en Sandvik 26, jeg får skylde på at jeg var forbanna og stressa...Den er også saltvannskjølt,

Ok ser folk spekulerer i det vide og brede over hva jeg har sett og hvordan jeg har forholdt meg til saken, så jeg skal først forklare forhistorien.

Jeg har aldri eid snekke før så etter jeg kjøpte den slo jeg meg til ro med at det sikkert var pakkboksen som lakk litt siden utallige personer fortalte meg at det var helt vanlig på eldre snekker og at jeg måtte skifte talgpakninger til høsten/våren.

Pakkboksen lakk litt, men jeg syntes det var litt rart at det kom så mye. Noen forklarte dette med at det kunne hende den slapp ut mer vann i perioder jeg kjørte og slo meg til ro igjen.

Det skal sies at båten ble kjøpt meget sent på året så var ikke mye jeg brukte den før jeg tok den opp.

 

Høsten kom og jeg tok den opp vinterkonserverte motor og lot den stå frem til for 2 uker siden. Da spylte jeg kjølesvinet gullende rent og sugde opp alt vannet(pluss ett par skiftnøkler, skralle+ div)

Jeg skulle bytte cutlesslager også så demonterte dette, men greide knekke akselhylsa i gjengene så de stod igjen i stevnelageret.

Kjøpte hele driten nytt og støpte opp for riktig avstand mellom stevnelager og skrog siden det gamle smuldret opp som kavring.

 

I går satte jeg båten på vannet og lot den henge en lang stund i stroppene for å se at reparasjonen i akterenden var tett.

Startet opp båten og sjekket etter lekkasje i pakkboks som var potte tett.
Men så det piplet vann ned i kjølen såfortsatte å søke det var da jeg så at det kom vann ut fra siden og opptaget at hele forbanna siden på motoren var sparklet fra "lufteslange"(tynn liten slange som henger ned mot kjølen fra en "skrue " på motorsiden)

Så nei jeg har ikke gitt f , men faktisk ikke skjønt hvor det kom fra før nå.

Jeg tør ikke nødreparere før situasjonen er avklart for om jeg skulle forværre motorens situasjon vil jeg ikke stå med nesa i postkassa og skylde meg selv.

Så til dages situasjon:
Tok i dag kontakt med forbrukerrådet som sa at jeg hadde en ganske klar sak. De sa også at det ikke spiller noen rolle om det står "selges som den er" da slike store mangler SKAL varsles om. De sa også at selv om formidlingen har skrevet at de kun er formidler og ikke har noe med etterkrav å gjøre er dette helt juridisk feil. De har ansvar og hvis ikke selger vil ordne opp eller kommer med for dårlig løsning kan begge parter stevnes.

Jeg ringte i dag selger som begynte med at dette hadde han ikke noe med og at jeg ikke kom noen vei med det. Jeg ramset da opp kjøpslovens viktige paragrafer om selgers plikt til å opplyse om slike feil som her foreligger. Han ble stille og jeg sa at jeg ikke på noen måte ønsker være urimelig , men at vi må finne en løsning.
Jeg sa at jeg forventer han ordner opp i dette slik at båten er i den bruksstand den er annonsert. dvs en hel motor.
Sendte også varsel om klage/krav på salgsgjenstand som er ganske greit formulert. Der har selger 14 dager til å gi tilbakemelding og fortelle hva han har tenkt å gjøre evt forslag til kompensasjon. Hvis ikke selger girtilbakemelding eller kommer med ett ikke tilfredstillende svar går saken videre til forbrukerrådet eller forliksråd.

Jeghar sjekket hva en slik motor kommer på i dag og hvis jeg kjøper blokk og flytter over kommer dette på 53 000,- inkl arbeid. Kjøper jeg en overhalt motor er det billigste jeg har funnet kr 45 000,- Leverer jeg min motor og de flytter deler fra den for å komplettere en motor de hadde kommer det på 35000,- dette er de 3 jeg har vært i kontakt med i dag. Om han finner en brukt motor er kravet at motor skal fungere og at den er kikket over av en servicemann for jeg har ikke tenkt å ta en random kjøper på ordet om at jajaaaa den er knallgod og lakk ikke olje før den ble tatt ut . Gåååår som ei klokke.. Synes jeg hører det lang vei. Og det kan selvfølgelig hende det stemmer, men ønsker ikke finne ut av dette midtfjords.

 

Takker for det Pinkvin :) Jeg har vasket og polert fra torsdag til søndag, menden ble jaggu skinnende ren :D
Så får vi vente å se

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Selv med full rett juridisk osv så ville jeg vel mentalt vært innstilt på at det blir en eller annen løsning med deling av kostnad. Forrige eier kan ha vært uvitende og stengt tatt så er vel verdien på en gammel sjøvannskjølt motor mer eller mindre lik 0,-

 

Så blir jo spørsmålet om det er rimelig å forvente erstatning på noe som er verdt 0,- osv. Ville vel begynt å sette av penger først som sist.

-------

 

For å tenke litt anderledes, hvor mye ville båten kosta med defekt motor?

 

Men det kan vel være greit å gå hardt ut og så se hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg mente selvfølgelig frostvæske og ikke kjølevæske
Du kan ikke si at motoren har en verdi på rundt 0,-en fungerende motor av samme årgang går brukt for rundt 20-25 000, mener desverre ingen i salg som jeg finner. Dessuten er det likegyldig så lenge man selger en ting til full pris skal tingen være i den stand man kan forvente. Hvis du kjøper en båt som annonseres som strøkenken..Forventer du at motor er havarert da?

 

Man beskyttes av kjøpslovens §19 og 34 samt forbrukerkjøpsloven §29 og 30

Redigert av Ute_av_kurs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver men når kortene skal vises og kostnader deles så vil megler hevde at verdien på en så gammel saltvanskjølt motor i ukjent, men fungerende stand er lik 0,- Det vil vel kanskje også tidligere eier av båten hevde, særlig når megler har kontaktet han for å samkjøre.

--------

 

Ville samlet de annonsene jeg fant med pris på tilsvarende motor. Syns vel også det er rart at en megler, som vel er profesjonell part (?) ikke har oppdaget en slik reperasjon. Hva i alle verden tilfører en megler hvis noe slikt ikke oppdages?

 

Fryktelig irriterende når sånt skjer, så får vi se om megler er verdt lønna si.

Link to post
Share on other sites

Forbrukerrådet mente hvertfall jeg hadde en god sak mot å kunne få satt inn tilsvarende motor da uten sprukket motorblokk. Men jeg er vrien når noen svindler meg, da går jeg så langt jeg behøver.

Vet en sak der en kompis solgte en bil for lenge siden. Den en alvorlig feil han ikke opplyste om. Han brukte pengene til nytt bilkjøp og da kjøper fikk medhold i å heve kjøpet måtte han selge bilen for å skaffe til veie pengene.

Ikke feil at forbrukerrådet ofte stiller opp gratis ved en eventuell stevning. Men håper man kommer til en minnelig løsning før det kommer dit.

Poster evt utvikling i saken når noe nytt skjer da det kan være nyttig for både selgere å kjøpere i fremtiden :)

Link to post
Share on other sites

Det er eit utal av tråder om feil ved kjøp. Felles for de fleste er at dieselvarmer eller thrustere og anna slutter å virke kort tid etter overtagelse. Det er sånn som skjer. Men å sparkle over slik , det er nettop det som er betydningen "skjult feil" . Her er det bare å kjøre løpet ute_av_kurs. Tvitvi :smiley:

 

 

Selv med full rett juridisk osv så ville jeg vel mentalt vært innstilt på at det blir en eller annen løsning med deling av kostnad. Forrige eier kan ha vært uvitende og stengt tatt så er vel verdien på en gammel sjøvannskjølt motor mer eller mindre lik 0,-

Man slipper ikkje billigere unna fordi om man skader en gammel bil eller eit gammelt hus. Reparasjon skal sette gjenstanden i forventet stand, og det koster uansett førverdi. Hadde det ikkje vert noko sparkel der så hadde saken vert svakere , kanskje tilnermet null sak. Da kunne det vert forventet tæring.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er eit utal av tråder om feil ved kjøp. Felles for de fleste er at dieselvarmer eller thrustere og anna slutter å virke kort tid etter overtagelse. Det er sånn som skjer. Men å sparkle over slik , det er nettop det som er betydningen "skjult feil" . Her er det bare å kjøre løpet ute_av_kurs. Tvitvi :smiley:

 

 

Man slipper ikkje billigere unna fordi om man skader en gammel bil eller eit gammelt hus. Reparasjon skal sette gjenstanden i forventet stand, og det koster uansett førverdi. Hadde det ikkje vert noko sparkel der så hadde saken vert svakere , kanskje tilnermet null sak. Da kunne det vert forventet tæring.

Akkurat dette jeg mener. Hadde det for eksempel røket en toppakning hadde jeg biti tenna sammen og tenkt F.... , At selger i tillegg sier at han viste om skaden og ikke har opplyst om det er jo å innrømme en av hovedkriteriene i paragrafen som sier noe om selgers opplysningsplikt.

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene elle
Link to post
Share on other sites

Dersom selger har innrømmet at han var klar over at motoren hadde sprukket, og du som quantumduck sier har dette skriftlig, så er det vel ikke noe problem (se bort fra alt nedenfor).

 

Dersom du ikke har dette, så vil jeg nesten påstå at du ikke har noen sak, og dette baserer jeg på at når man kjøper en såpass gammel båt må man nesten forvente at hva som helst kan ryke når som helst, og ettersom du selv har vinterkonservert motoren denne vinteren kan det like gjerne være deg som prøver deg på en "spansk en", og påstår at motoren var sprukket når du kjøpte båten i fjor, mens den egentlig sprakk etter din egen mangelfulle vinterkonservering.

 

Nå sier ikke jeg at det er slik, men sannsynligheten er i min verden like stor for at det er din egen feil, som at tidligere eier av båten har solgt deg en båt med sprukket motor, og at du ikke har oppdaget dette før etter ett års tid ?

 

Min oppfatning er at dersom dette hadde kommet til retten, så burde retten i beste fall pålegge dere å dele kostnaden, og det meste riktige etter min mening er at du selv betaler ny motor, ettersom du har både undersøkelsesplikt før kjøpet, og burde reagert raskere da man vanligvis oppdager at en motor har sprukket relativt enkelt når vannspruten står ut av siden på motorblokken?

 

Her er sikkert Worse og retten uenig med meg, for slik det er i dag skal du ikke se bort fra at du får klekkelig etterstatning.

Rettsvesenet i Norge har en lei tendens til å overbeskytte tullinger fra seg selv, når de egentlig burde vært pålagt å ha med en fagmann på befaring dersom de ikke ønsket å sitte med hele ansvaret for kjøpet av en eldre skute selv.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...