Aquamatic Startet 2.Juni.2013 Del på Facebook Startet 2.Juni.2013 Hei, er litt i villrede og håper noen har kunne ha sparket meg i riktig retting mtp en løsning. Har en Windy 9800 med 2x Volvo Penta AQ211 motorer. Har 2 batteribanker, 1x115ah startbatteri for styrbord motor og 3x115ah forbruk og start på babord motor. Byttet alternator på den ene motoren i går pga ulyd fra den gamle, ulyden er borte . Etter å ha startet motoren viser det seg at den ikke lader . Elektriske systemer er ikke min sterke side men har målt litt her og der, dette er de harde fakta: Terminalene med tenning på: Batterispenning: 12,6 D+ :9,5 v, ledningen har en resistor og måler 10,6 v før resistor. B+ : 0.6v, Med motor i gang: Samme verdier, uavhengig av turtall. Babord motor lader alle 4 batterier, noe jeg antar at min nye alternator skulle ha gjort også. Så vidt jeg vet skal B+ ha mer eller mindre den samme spenning som på batteri? Måtte skru opp en haug av paneler for å finne ut at B+ ender opp i på terminalen med rød ring rundt etter å ha gått igjennom shunt'et på høyre side i bilde. Denne boksen sier meg absolutt ingenting , terminalene er ikke merket med noe som helst og det står ingenting på selve boksen. Ser ut som om den har stått der siden byggetid. Altså, hva gjør jeg nå? Har en mistanke om at dette ikke skyldes alternator byttet, men at det har vært slik siden jeg kjøpte båten i fjor. Tipper vel egentlig at boksen på bilde er kilden til problemet, men er det noen som vet hva denne boksen gjør og hva kan jeg evt bytte den ut med? Antar at jeg kan kople B+ utenom denne boksen og til startbatteriet som en nødfix? Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 (redigert) For å være enda mer konkret, er jeg avhengig av full batterispenning på B+ for at alternatoren skal begynne å lade overhode? Usikker på om jeg har en defekt alternator eller om det er en feil i opplegget forøvrig. Redigert 3.Juni.2013 av WindyKrs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Vel, case closed fant ut av det selv. Den blå boksen var kaputt. De to ledningene midt i mellom var koplet til hver sin alternator B+, de to ytterste til de respektive batteribankene. Droppet boksen og koplet det slik at hver motor lader hver sin batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Fint at du postet løsningen. Skal du utnytte begge dynamoer må de dele på å lade forbruksbanken, slik du har det koblet er dynamoen på styrbord motor 'arbeidsløs'. Sitér dette innlegget Link to post
Aquamatic Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 (redigert) Hei Ingar, ja det er nok slik du sier. Jeg antar at det er her en "BEP" kommer inn i bildet? Akkurat nå er jeg strålende fornøyd med å ha funnet ut av problemene på en akseptabel måte . Det får bli en del av vinterarbeidet, nå må jeg få båten på vannet Redigert 4.Juni.2013 av WindyKrs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Eller Prospilt R fra Sterling. mvh bavaria32sport Med Prospilt-R :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Aquamatic Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Takk for innspill Ingar og Bavaria32Sport, det er notert . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.