Jump to content

Windy 9800 og Volvo penta aq211, ny alternator lader ikke.


Aquamatic

Recommended Posts

Hei, er litt i villrede og håper noen har kunne ha sparket meg i riktig retting mtp en løsning.

 

Har en Windy 9800 med 2x Volvo Penta AQ211 motorer. Har 2 batteribanker, 1x115ah startbatteri for styrbord motor og 3x115ah forbruk og start på babord motor.

 

Byttet alternator på den ene motoren i går pga ulyd fra den gamle, ulyden er borte :thumbsup: .

Etter å ha startet motoren viser det seg at den ikke lader :thumbsdown: .

 

Elektriske systemer er ikke min sterke side men har målt litt her og der, dette er de harde fakta:

Terminalene med tenning på:

Batterispenning: 12,6

D+ :9,5 v, ledningen har en resistor og måler 10,6 v før resistor.

B+ : 0.6v, :confused:

 

Med motor i gang:

Samme verdier, uavhengig av turtall.

 

Babord motor lader alle 4 batterier, noe jeg antar at min nye alternator skulle ha gjort også.

 

Så vidt jeg vet skal B+ ha mer eller mindre den samme spenning som på batteri?

Måtte skru opp en haug av paneler for å finne ut at B+ ender opp i på terminalen med rød ring rundt etter å ha gått igjennom shunt'et på høyre side i bilde.

Denne boksen sier meg absolutt ingenting :confused: , terminalene er ikke merket med noe som helst og det står ingenting på selve boksen. Ser ut som om den har stått der siden byggetid.

Altså, hva gjør jeg nå? Har en mistanke om at dette ikke skyldes alternator byttet, men at det har vært slik siden jeg kjøpte båten i fjor.

 

Tipper vel egentlig at boksen på bilde er kilden til problemet, men er det noen som vet hva denne boksen gjør og hva kan jeg evt bytte den ut med?

Antar at jeg kan kople B+ utenom denne boksen og til startbatteriet som en nødfix? Forslag?

 

 

Alternatorkontaktpunkt.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Vel, case closed fant ut av det selv. Den blå boksen var kaputt. De to ledningene midt i mellom var koplet til hver sin alternator B+, de to ytterste til de respektive batteribankene. Droppet boksen og koplet det slik at hver motor lader hver sin batteribank.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Ingar, ja det er nok slik du sier. Jeg antar at det er her en "BEP" kommer inn i bildet? Akkurat nå er jeg strålende fornøyd med å ha funnet ut av problemene på en akseptabel måte :smiley:. Det får bli en del av vinterarbeidet, nå må jeg få båten på vannet :thumbsup:

Redigert av WindyKrs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...