Jump to content

Båtplasstull og mine fortøyninger ble dine, eller?

PerUlv

Recommended Posts

Jeg fikk meg båt i år, og glad og fornøyd fikk jeg også båtplass. Etter litt tid som båtsigøyner med lånt plass her og der (takk til båtplassen for velvillig hjelp!) fordi kaien var frosset inne, gikk isen og jeg fikk plass. Bryggeeier hadde en fin plass som forrige leietaker ikke hadde fornyet kontrakt på, og han hadde sagt at han nok ikke kom til å fornye leien, så jeg kunne ta den.

Jeg fendret opp båsen, fikk alt på stell - inkludert fine flettede fortøyningstau slik at jeg bare kunne gli rett inn, uten å bruke fendre hengende fra båten. Det kostet endel, men det ble enkelt og perfekt. Litt for perfekt.

Da jeg kom tilbake etter service nå på fredag var det en annen båt der. Det viser seg at at forrige leietaker hadde betalt og lagt båten på plassen som jeg trodde var min. Han har benyttet fendringen og tauene mine også. Nå får ikke bryggeeier fatt i mannen heller. Er irritert nå. Skjønner jo at han sikkert mener jeg tok meg til rette da jeg benyttet plassen (som jeg hadde fått tildelt), men at han i tillegg til å ta plassen (som jeg trodde var min) tar tauene med gummistrekk og sjakler, samt fendre synes jeg egentlig er i overkant frekt. Ville man ikke normalt la slikt ligge og benytte sitt eget, selv om det ikke er i så god stand som det som ligger der? Eller tar folk bare slikt?

Hva gjør man? Personlig vil jeg absolutt ikke akseptere dette. Det er nye, flotte, og sterke tau, og gode fendre. Totalt sett snakker vi vel om 1500-2000.-

Problemet er at jeg trenger utstyret snarest. Jeg har jo ikke kjøpt det for moro skyld. Men jeg kan ikke ta utstyret mitt og la båten til han andre seile sin egen sjø.

Uansett tenkte jeg at dette kunne være et nyttig innlegg for irriterte båteiere som finner plassen sin opptatt. Det hender at folk har tatt plassen i god tro. Hvis noe slikt skjer så la i hvertfall tauene ligge.

Redigert av PerUlv (see edit history)

Her løser vel bryggeeier enkelt saken ved å tildele han som har tatt plassen din til en annen bås i anlegget. Du har jo blitt tildelt plassen av bryggeeier. Kan jo hende at han som tok plassen din ikke viste at noen andre hadde fått den? Dette bør løse seg enkelt :-) i første omgang å få kontakt med båteierne, eller flytte båten hans til en annen bås.

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Svart (redigert)

Jepp, er det jeg har gjort, tatt kontakt med bryggeeier og sagt at jeg trenger tauene, og bedt ham ta det videre.

Det ordner seg jo sikkert etterhvert. Men det gir litt ekstraarbeide for meg fordi jeg må ta med meg tauene siden de jeg nå har er de jeg bruker ved gjestebrygge. På mange måter er det kanskje egentlig en liten fillesak, jeg er bare litt lei av å bytte båtplass nå. Og så vil jeg ha tingene mine. Men jeg har i hvertfall kontrakt på båtplass :smiley: .

Men, jeg er enig KK, jeg ville trodd det ble slik som du skisserer, men jeg har mistet den plassen. Jeg har imidlertid fått en annen plass midlertidig.

Redigert av PerUlv (see edit history)

I mine øyne er det opplagt at bryggeeier har ansvaret for at du får tauverket tilbake - innen rimelig tid. Og hvis du får utgifter for innkjøp av ekstra tauverk så mener jeg bryggeeier må gi deg avkortning av leien - forutsatt at han ikke kan hjelpe deg med annen passende fortøyning selv.

Om noen hadde begynt å okkupere min båtplass med nytt tauverk har jeg syntes at dette har vært en frekk måte å prøve å få overta plassen min på som jeg har leiekontrakt og betaler leie på . Hva bryggeeier tror kommer til å skje er en dårlig grunn får slik oppførsel. Om bryggeeier har leid ut plassen til flere så er det feil eller svindel og hans problem å rydde opp og betale dine kostnader dette har påført deg.

Her må fiskebaat lese hele innlegget før han roper ulv. Tidligere plassinnehaver har tydeligvis ikke overholdt sine forpliktelser.

Feilen i dag er at mange som leier/har båtplass i et anlegg tror at betalingsdatoer for leie/avgift kun gjelder andre og kan betale når de har lyst. Og at regler om tap av plass og medlemsskap bare er tøys. Her virker det som om det er en slik som har kommet tilbake til ferdig dekket bord etter han betalte med feriepengene sine for plassen han hadde mistet. Her ville jeg gitt beskjed til bryggeeier snarest om at han fikk flyttet båten slik at du fikk plassen tilbake. Er det tak i bryggeeier ordner det seg.

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg har lest hele innlegget og synes han som har betalt for plassen og har leiekontrakt for plassen har rett til plassen og at han som ikke har betalt noe , ikke har noen kontrakt ,bare tatt seg til rette og brukt plassen , ikke kan forvente å få tilbake avglemt tauverk , litt må en vell ha igjen når noen tar noens båtplass i bruk.

her avhenger det vel av frister, datoer, avtaletekster og regler for foreninga/havna, ting bare ts har kjennskap til, dermed er han vel egentlig best egnet til å besvare sine egne spørsmål selv.

tauene hadde jeg tatt tilbake straks og fortøyd den andre båten med billigste alternativ fra clas o, biltema, eller hva som måtte ligge og slenge i fjæra.

Jeg har lest hele innlegget og synes han som har betalt for plassen og har leiekontrakt for plassen har rett til plassen og at han som ikke har betalt noe , ikke har noen kontrakt ,bare tatt...

er det ikke nå to stk som har betalt og har kontrakt på samne plass?

isåfall havnas ansvar å rydde opp, hvis bare en har gyldig kontrakt er det cel ikke så mye tvil, nei. . . . .

Bryggeeier hadde en fin plass som forrige leietaker ikke hadde fornyet kontrakt på, og han hadde sagt at han nok ikke kom til å fornye leien, så jeg kunne ta den.

Kontrakt eller ei, betalt eller ei, det sies det ikke noe om. Men dette høres for meg ut som en muntlig avtale noe som er like forpliktende som en skriftlig sådan. Med mindre TS også henger etter med betaling har TS en klar avtale med bryggeeier om båtplass.

Det er bryggeeier sitt ansvar å rydde opp i dette.

Men har man ikke skriftlige avtaler kan det jo være problematisk i ettertid å dokumentere hvem som har sagt hva.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...