Jump to content

Sidesjø og mye rulling på båtplassen, hva kan man gjøre?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har fått ny båtplass, perfekt beliggenhet og bare stas, helt til vinden snudde og stod rett inn bukta. Fikk småkrapp sjø rett i siden av båten og det begynte å rulle. Plager ikke meg og ungene noe særlig men kona måtte til slutt rømme på land pga sjøsyke....

 

Har lagt nye fortøyninger på plassen og la båten litt nærmere utriggeren med gangbru, men pga rullinga ble jeg redd for fenderene på den siden og slakket litt for å la båten ligge mer midt i båsen. Syns det hjalp litt da den ikke rykket så mye i fortøyningene.

 

Ligger med gummiavlastere på alle tau. Utriggerene er litt kortere enn båten så jeg har enkel fortøyning begge sider bak og dobbel foran. Dvs en fremover og en bak som spring.

 

Båten har rigg og jeg funderete på å hive opp en eller annen form for støtteseil, er det noen andre triks for å hindre rulling? Stramme fortøyninger var tydeligvis dårlige greier, det ble rykking og mer brutale bevegelser. Slakke fortøyninger ble mindre rykking men mer rulling.

 

Og så dette med gummiavlastere, små og myke eller store og "stive" (jada)..?

 

Båten er 28 fot, 3-4 tonn med rigg.

Link to post
Share on other sites

Rådet er å slakke fortøyningene. Hadde en kar ved siden av meg med seilbåt. Kom det en bølge, så rullet det uten stopp en lang tid.

Jeg trodde han hadde mistet kjølen!!!! Da han kom, sa jeg det, og han slakket tortøyningene. Båten lå helt død i båsen under bølger senere.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Meiner eg har høyrt at ein kan feste tau i to bøtter (sinkbøtter), senke dei ned i sjøen på sidene av båten og feste dei i pullertene. Har ikkje prøvd dette sjølv, men det er kanskje verdt eit forsøk.

 

Berre hugs å ta dei opp igjen før du går frå kai... :wink:

Link to post
Share on other sites

Meiner eg har høyrt at ein kan feste tau i to bøtter (sinkbøtter), senke dei ned i sjøen på sidene av båten og feste dei i pullertene. Har ikkje prøvd dette sjølv, men det er kanskje verdt eit forsøk.

 

Berre hugs å ta dei opp igjen før du går frå kai... :wink:

Det var en kreativ løsning. Er mange ting som kan dempe på denne måten. Det bør brukes noe som synker forholdsvis raskt, ellers rekker det ikke ned for å ta i mot neste rulling. I tillegg bør formen være slik at det har mindre vannmotstand nedover enn oppover. En bøtte oppfyller dette. Synker den ikke raskt nok og gir slakk i tauet, kan en legge noe vekt i bunn.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hehe, joda. Men er nå kjekt å kunne gjøre noe i båten uten å bli sjøsjuk. Kona var i gang med å pakke ut av båten og skulle vaske også... Båtplassen et på en camping med fin strand og yrende liv så både vi og ungene liker å ligge der. Og jeg skammer meg ikke over å overnatte i båsen heller, i tilfelle noen skulle tro det:-)

 

Bøttetrikset må prøves

Link to post
Share on other sites

Ligger med gummiavlastere på alle tau. Utriggerene er litt kortere enn båten så jeg har enkel fortøyning begge sider bak og dobbel foran. Dvs en fremover og en bak som spring.

 

klarer ikke helt å se for meg hvordan springene er satt. Etter min erfaring så får båten best oppførsel under fortøying om springene er så lange som mulig, og at de er stramme nok

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror jeg må prøve ut med de svarte murerbøttene med jernhank fra Biltema. Bør vel også skjære noen gode hull i bunnen slik at belastningen ikke blir for stor? Kan jo prøve uten hull først da men de bøttene koster ikke stort. Sinkbøtter må en vel på landbruksmuseumet for å få tak i?

 

Ser for meg ei bøtte med noe stein oppi på vindsiden om/når vi er i båten og det er sidesjø. Kan henge den i det fenderfestet som er nærmest breieste punkt på båten.

 

Kjekk og praktisk løsning som blir enkel å prøve ut, men når vi ikke er i båten så får den vel bare rulle så mye den vil så lenge fortøyningene ikke blir spist opp på et blunk.

 

En i båsen ved siden av sa at han måtte bytte fortøyninger et par ganger i året, og det var på en mye mindre båt.... men jeg aner ikke hvordan han fortøyer da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...