Jump to content

Nok et trebåtprosjekt


Surmon

Recommended Posts

Hei Båtfolk.

Jeg gikk til anskaffelse av dette prosjektet for en drøy uke siden:http://www.finn.no/finn/boat/used/object;jsessionid=BFDF242BDE73A78CF151F4010302B8F8?finnkode=41329395 , og var i lykkerus over å være trebåteier for første gang i ca en dag før angsten kom :sweat: .

Jeg aner jo ikke hvor jeg skal begynne. Hva MÅ gjøres, og hva burde jeg gjøre med den?

Den siste uka har stort sett gått med på å pløye gjennom forskjellige trebåttråder, og noen bøker jeg fant på biblioteket, men jeg innser at det er vanskelig å identifisere råte, bord som trenger utbytting, ol. uten å ha sett slike skader før :worry: .

Men jeg har bestemt meg for at dette skal jeg klare. Om jeg ikke får den på vannet i år skal jeg ihvertfall ha den klar til neste sesong :yesnod: .

 

Mine første spørsmål til dere her på forumet blir

 

1. Jeg tenkte å bygge noen bukker til den i løpet av uka for å kunne snu den opp ned, og gjøre pussearbeid enklere. Går det bra? Tåler båten å stå på den måten?

2. Selgeren klarte ikke helt å gi svar på hvem som hadde bygget den. Er det noen her som kjenner modellen?

3. Er det noen jeg kan kontakte i Trondheimsområdet for å få sett over båten?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Start med trebåtmetoden Pirk og Bank :wink:

Bruk gjerne et hoggjern og begynn i framenden av kjølstokk å pirke inn i treverket med 10 til 15 cm mellomrom hele veien, deretter fortsett oppover i bordgangene for å identifisere råte i treverket, finner du råte merk av området og fortsett.

Når dette er gjort, finn tak i en gummihammer og gjør samme prosedyre med denne, start i framkant av nedre bordgang, dunk forsiktig, får du fast å fin lyd bare fortsett, for du hul fjærende lyd merk av området. Dette er for å identifisere dårlige nagler, får du en hul fjerende lyd så må naglene her byttes ut.

 

Innvendig i båten, fjern alt av dørkplater, ta med deg huggjern og gjør pirkeprosedyre i samtlige bordganger og spant.

 

Finner du råte så finnes det 2 fremgangsmåter, er det et lite område som er skadet så "Luser" man et nytt stykke i skadeområdet. altså man freser inn en overlapping i det friske treverket ca halvveis av tykkelsen på bordet, deretter skjærer man ut tilmålt nytt treverk som passer inn og freser ut slik at disse passer inn i hverandre, deretter epoksylime disse sammen.

 

Er det større områder som er skadet så må hele bordganger skiftes ut.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...