Jump to content

Noen med erfaring med å sette på gammel fenderlist?


Våtbåt

Recommended Posts

Hei. På store kveiler har jeg stablet isammen en finerkasse med den ene siden åpen.Satt listekveilen på høykant mot bakveggen. Så har jeg fyrt med en liten varmekanon.Den ser ut som et rør som ligger oppå tanken.Avstand til kassa ca. 2 meter. 20 min. har holdt.Da er den slapp og føyelig..

Link to post
Share on other sites

 

Sagaboats anbefaler det i sin oppskrift som jeg fikk derfra. Man varmer opp en metallplate og holder hver ende av fenderlista inntil på hver side. Så fjernes den varme platen og endene presses (smeltes) sammen. De gjør det på samme måte ved legging av store sammenhengende PVC-rør til rehabilitering av eldre vannledninger, så det blir sikkert en solid skjøt hvis man gjør det riktig. Ved sammensveisingen tyter det ut en "fals" som hugges av til slutt. Deretter kan skjøten dekkes med en pen liten dekkplate hvis man vil.

Jeg skal forsøke dette i morgen. Så for meg å bruke en varmepistol og varme opp en metallplate så den gløder og holde begge tampene inntil platen til de er smeltet og raskt skjøte de. Bør passe godt på at fenderlisten ikke har vridd seg før montering :)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal forsøke dette i morgen. Så for meg å bruke en varmepistol og varme opp en metallplate så den gløder og holde begge tampene inntil platen til de er smeltet og raskt skjøte de. Bør passe godt på at fenderlisten ikke har vridd seg før montering :)

Kommer det rapport? Jeg følger i såfall spent med. Det er vel lurt å teste hva som er akkurat riktig temperatur på en bit som kan kasseres?

 

En ting som jeg glemte å fortelle, er at de anbefaler å putte et rør i hulrommet på fenderlisten som styring, for å treffe godt med skjøten. Jeg antar at man også kan ha glede av en metallplate mellom resten av åpningen i fenderlista også, og forestiller meg at en grov hengsle kan oppfylle begge hensyn. Det er uansett viktig å ikke lime mer enn selve endeområdet. Ikke særlig hyggelig om selve fenderlista blir til en helsveiset stokk heller.... Det er uansett viktig å bruke noe som man klarer å fiske ut igjen til slutt, også!

 

Lykke til! Her venter jeg på svar på om jeg får tak i en avdanket varmtvannsbereder.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av berederen jeg fikk av lokal VVS. Kappet toppen på den. Det gikk med 4 blader. Den syrefaste tanken var rimelig hardfør :)

Tanken ble koblet til og varmen kom sakte men sikkert. Den skulle nok ha stått noen timer til. Helst skulle jeg satt den på rundt lunsjtider, da ville den vært helt klar til fornuftig tid.

 

 

 

bilde

 

Dette er båten før vask etc. På hjørne hadde jeg en liten lekkasje som skulle utbedres raskt slik at jeg skulle slippe jobben med å demontere hele fenderlisten, he he, men det gikk ikke. Fenderlisten ble stiv og hard før jeg var ferdig med å utbedre lekkasjen og da måtte jeg remontere hele lista...

bilde

 

 

Her er berderen kappet av og fylt opp med vann.

 

bilde

 

 

Kommer med mer bilder og resultat....

Link to post
Share on other sites

Yes, Oso krabbekoker gjorde jobben :)

Det tok rimelig lang tid å varme opp vannet. Hvor lang tid ville det tatt med oljefat og bål?!

 

 

Takk for god beskrivelse! Jeg hentet "Ozo krabbekoker" i går, kjøpte inn ekstra kutteskiver og er klar til å begynne. Må bare demontere badestigen før lista kommer av båten, før det skal det tilpasses en ankerkasse bakpå...

 

Hvor lang tid tok det å koke opp? To timer - fire timer - hva er "rimelig lang tid" for deg?

-Og hva var det som gjorde at du forlot oppvarmet plate? Jeg tenkte å bruke en gammel stekepanne som varmes oppp på en kokeplate til den gløder (dette gjøres under trygge forhold). -Ble det ikke mye sot av å sette brennerflammen rett på lista?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Bra du kjøpte ekstra kutteskiver, det stålet spiser skiver til frokost :wink:

 

Anbefaler deg også å ha noe som kan isolere toppen godt slik at varmen ikke slipper ut. Jeg hadde ikke det. Bruk tepper eller dyner etc, da går det fortere og man oppnår ønsket temp på ca 80 C. Det tok ca 4 timer å komme opp i 65 C, brukte termostat for å sjekke tempen. Jeg kom aldri over 65 C, da mente jeg at fenderlisten var myk nok. Jeg forstår anbefalingene om å la listen "koke" i 80 C i 1 time. Da blir den som gele sikkert og er lett å jobbe med. Selve jobben å feste listen tok bare 10-15 minutter.

Husk tykke skinnhansker - det blir varmt!

 

Det ble mye sot ja... jeg anbefaler deg å teste litt først. Grunnen til at jeg gikk bort i fra å bruke plate var først og fremst kampen mot tiden, det bare ble sånn i kampens hete. Høres ikke dumt ut med en stekepanne. Jeg forsøkte som sagt med en liten syrefast plate, den ble raskt rødglødenes og holdt varmen greit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...