Jump to content

Noen med erfaring med å sette på gammel fenderlist?


Våtbåt

Recommended Posts

Hei, jeg har hatt en irriterende lekkasje fra undersiiden/baksiden bak fenderlisten og inn gjennom skroget inn i motorrommet.

 

Det jeg har gjort er å ta av fenderlisten og utbedret lekkasjen. Når jeg skulle motere fenderlisten igjen passet den selvfølgelig ikke.

 

Jeg trodde at fenderlisten var såpass avstivet og formet etter mange år i samme stilling at det skulle gå glatt, men det var den ikke :headbang:

 

Hva tror dere, er det mulig å få den på igjen eller bør det kjøpes ny fenderlist? Hvor lenge varer fenderlister før de er "brukt opp" med tanke på re-installering? Jeg har forsøkt varmepistol på de områdene som jeg skulle bearbeide, men det gikk dårlig.

 

Det koster 2.800,- for en ny, men da må jeg kjøpe sort. I dag har jeg blå og den passer båten veldig bra.

 

Tar gjerne i mot tanker og ideer :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Emmis, det kom ikke frem hvordan det gikk, hva brukte du terrorstat til?

 

Jeg lurer fælt på om gammel fenderlist har nok "mat" i seg at den vil la seg strekke og legges på plass.

I dag er den jo akkurat på mål og har ingenting å gå på.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte oljefat og lånte en propanbrenner fra en rørlegger fungerte utmerket.

Oljefat får du vel tak i eller så har jeg det jeg brukte som du kan få.Bor i Kodal så det er ikke så langtfra Horten.

Bilder av monteringa på båten min ser du på tråden jeg la ut.

Link to post
Share on other sites

En annen metode jeg har brukt med godt resultat et par ganger er stekovnen, men det tilsier selvsagt at du har kort avstand mellom båt og stekovn.....

Har satt fenderlist på et par speedbåter, og da har jeg satt på varmluft på 80 grader, og latt fenderlista ligge i ovnen en halv times tid. Har du en veldig kraftig list må du sikkert bake den litt lenger. På forhånd hadde jeg satt et merke på midten slik at jeg kunne tre den rett på baugen, deretter strekke den bakover på begge sider samtidig. Har fått hjelp av et par personer og har "tørrtrent" på hva begge skal gjøre når lista er klar. Da blir det mindre fomling.

 

Har du ikke mulighet til å bake, må du nok la den trekke i varmt vann...

 

Husk gode arbeidshansker i skinn til alle, 80 grader er langt mer enn huden tåler.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg demonterte fenderlista på min Skibsplast 660 frå 2004 for å tette lekkasje. Demonterte bare på den eine sida så det var ikkje så enkelt å leggje den i varmt vatn. Når eg skulle montere den på plass igjen hadde den "krympa" ca. 15 cm. Brukte varmepistol og hadde med meg ein mann til å dra fenderlista på plass medan eg skrudde fast akterover. Dette gjekk smertefritt og vart svært bra.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen i Vestfold/Buskerud som kan låne meg kokeutstyr til fenderlist (evt. leie ut) ville jeg være takknemlig for en privat melding her. Jeg hadde fått anbefalt et firma i Horten til å skifte fenderlista, men de ødela nesten hele båten. Gal type list, feil farge og feil montert. En skrue var satt rett i flensen, og dette medførte vann i båten ved regnvær. Egentlig en skandale, både pris og utførelse. Men la det ligge.

 

Jeg har for lengst tettet lekkasjen de lagde midlertidig, men skulle gjerne lånt/leid utstyr for å koke fenderlisten nå. Får vel sette den på igjen selv, slik det egentlig skal gjøres.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Men er en slik krabbekokegryte stor nok da? Min fenderlist er 15 m. Dessuten er jeg redd for at bunnen i gryta kan være langt mer enn 100 grader varm når vannet koker, slik at det bør være en rist i bunnen som unngår at fenderlista ligger an mot bunnen, og det tar også litt plass. Men ok, finner jeg en krabbekokegryte her som er stor nok så kan det prøves. Men hvis noen leser dette, er jeg veldig interessert i å leie utstyr laget for dette. Kan gjerne bytte tjenester så det blir to båter som får nye fenderlist også!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fikk et tips om å bruke en gammel varmtvannsbereder og kappe av toppen, fylle vann og fyre opp med strøm.

 

15 meter blir for mye i en krabbekoker.

--------------------

Ringte lokal rørlegger nå og fikk så mange utrangerte varmtvannsberedere jeg ville.

Regner med at noen av de enda klarer å varme opp vannet til iallefall 70 C.

Redigert av SelQueen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk et tips om å bruke en gammel varmtvannsbereder og kappe av toppen, fylle vann og fyre opp med strøm.

 

15 meter blir for mye i en krabbekoker.

--------------------

 

Ringte lokal rørlegger nå og fikk så mange utrangerte varmtvannsberedere jeg ville.

Regner med at noen av de enda klarer å varme opp vannet til iallefall 70 C.

 

 

-og toppen på berederen som du kapper av, bruker du som bålpanne i hagen :)

 

Jammen dette er jo rett og slett genialt! :thumbsup:

 

EDIT: - og før redigerinstiden er utgått, fikk jeg en idé til: Hvis man skrur på hjul, kan den trilles med rundt båten mens fenderlisten trekkes ut og legges på plass. Det gjelder forresten ikke meg, for jeg skal sveise skjøten og sette den på som en strikk.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Krabbekoker, selve brenneren, har blitt veldig billig, sjekk hos Jula.no. Så gjelder det å finne noe som er stort nok for fenderlista. Et gammelt badekar? Oljefat?

 

Mtp at bunnen kan bli for varm så legger du bare noe i bunnen som dekker. Noe metallgreier, stein eller noe.

Link to post
Share on other sites

Gjorde trikset med oljetønne og bål (grillkull og anna kvast) vannet kokte til slutt det, men på en 24 fots båt er det noen meter med fenderlist, så da man hadde kommet halvveis med å banke på lista var den blitt kald.
Endte med at den var 20-30 cm for kort, så halv fornøyd/vellykket.

Redigert av Tango Kilo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er jeg ferdig med å kappe varmtvannsberederen, det tok 4 blader på vinkelsliperen. Utrolig hardt metall på vvb, syrefast stål. Testet den og i løpet av 1 time var gradene kommet opp i 50C. Glad jeg slipper bål og oljetønne. Den lokale vvs hadde 5 stk vvb stående, kunne bare forsyne meg. Tror denne blir stående i båthavna så andre kan bruke den også. Selve jobben får jeg ikke gjort før mandag, det er ferderen i helga. :)

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det veldig enkelt: avkappa oljefat oppe på en krabbekoker, lekter i bunnen og på sidene slik at ikke lista lå rett på metallet, lokk fra andre halvdelen av oljefatet, propanflaske fra grillen. Lot det koke ca 1 time, og lista var fin og myk. Hele jobben på en 25f tok under 3min. Pris: krabekoker får du fra 300kr, gass 199kr ( griller på 10 gangen på samme flaska, så mye gass gikk det ikke)

Link to post
Share on other sites

En ting til, burde jeg smelte sammen endene på,fenderlisten og legge den over båten som en strikk? Min fenderlist er/var ikke skrudd fast i skroget.

 

Sagaboats anbefaler det i sin oppskrift som jeg fikk derfra. Man varmer opp en metallplate og holder hver ende av fenderlista inntil på hver side. Så fjernes den varme platen og endene presses (smeltes) sammen. De gjør det på samme måte ved legging av store sammenhengende PVC-rør til rehabilitering av eldre vannledninger, så det blir sikkert en solid skjøt hvis man gjør det riktig. Ved sammensveisingen tyter det ut en "fals" som hugges av til slutt. Deretter kan skjøten dekkes med en pen liten dekkplate hvis man vil.

 

Jeg har aldri gjort dette selv før, men det blir det første jeg prøver på ved remontering av fenderlisten som ble satt på så katastrofalt galt av et båtbyggeri i Horten. Nå vil jeg gjøre det om igjen selv, for at det skal bli slik jeg vil ha det.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...