Jump to content

Mercruiser 350 V8 Tenningsproblem!


Holtlien

Recommended Posts

Heisann!

 

Ny på dette forumet så hver snill :thumbsup:

 

Vi har en Mercruiser 350 Magnum 5.7 V8 MPI Gen+, som ikke vil gi gnist etter totaloverhaling av motor!

Motoren har blitt overhalt med ny stempler, råder osv.. Totalt gjennoppbygd innvendig etter at den tok inn vann via eksosmanifoldene.

 

Dette har jeg testet:

 

Byttet coil, ny tennplugger, tennpluggledninger.

Sjekket at jord er god nok(Ja den er)

Sjekket med plugg direkte på coilen.

Målt strøm inn på coilen(Det er det)

Sjekket alle kontaktpunkter osv.

 

Så spørsmålet mitt er om det er noe annet jeg kan sjekke/teste?

 

Gnist var det på motoren før overhaling, men ikke etter at den ble settet sammen igjen!

 

Er det vanlig at tenningsmodulen kan ryke? se link for bilde av den. http://www.eurofritid.no/?PageID=1461&ItemID=1855

 

Fint om noen som er skikkelig guru på det her kan gi meg noen tips!

 

Takker for svar :)

Link to post

Det første du bør gjøre dersom du ikke har gnist er å sjekke MPR'en (main power relay). Du skal normalt høre dette når du slår på tenningen (ett klikk) ?

 

Dersom den er i orden, er følgende rekkefølgen for feilsøking på ECM555, som jeg regner med er den styringsenheten du har :

 

mpi_test.jpg

 

Du finner manualen for ECM555 her !

 

Denne har også "Guardian System", som kan kutte gnist til pluggene dersom det ikke er tilstrekkelig oljetrykk, motoren blir for varm, for lite olje på motor/drev osv. i tillegg er det de vanlige feilene, som tenningsbryter for giring (dersom motoren har det), feil på turteller (koble fra grå ledning og se om den starter) osv.

 

Ettersom alt har vært i fra hverandre er det nok en bagatell et eller annet sted, og det aller enkleste ville være å få noen til å koble til et ScanTool og se om alle sensorer osv. gir riktige verdier.

Link to post

Hei,

Hiver meg på denne tråden...

Fikk samme problem på min for et par dager siden. Den kuttet tvert under kjøring og ingen tegn til gnist etter dette. Sjekket "daumann" ok, 12V ut fra Coil ved tenning av eller ved kinning, rengjort fordelerlokk, men ingen tegn til gnist.

 

Vet du adeno, om det er samme rele på en 502 MAG MPI? Og hvor er det plassert?

 

Siden den kuttet tvert går jeg utifra at det er en komponent som har tatt kvelden..

Har ikke fått sjekket gir sensor, usikker på om det er det på min.. men den tok kvelden i gir og starteren går ikke om jeg setter den i gir.

Redigert av Hydroliften (see edit history)
Link to post

Hvis jeg ikke husker feil har 502'en MEFI ECM, og ikke 555 ECM, så det er nok litt annerledes, men det er fortsatt et hovedrelee og noen sikringer, og det sitter vel en 90 ampers hovedsikring et eller annet sted.

Det første du burde gjøre på en bigblock med MPI er å sjekke alle kontaktene på motoren, det er særlig en stort plugg (hovedpluggen) som det ofte blir dårlig kontakt i.

 

Ellers så lønner det seg nesten alltid å få noen til å koble på et Scantool på motorer med MPI, da det som regel vil fortelle akkurat hvor feilen er i løpet av et par minutter, i stedet for å begynne å bytte ut deler på måfå.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...