Jump to content

87 Evinrude v4 90hk, tar lang tid å få start, hvis start.


selco18:)

Recommended Posts

Er den like tungstartet når den er varm? Dvs. hvis du tar en liten båttur, stopper, og prøver å starte igjen etter noen minutter.

 

Uten at jeg er noen ekspert på disse motorene så vil jeg tippe på at det er noe galt med el-choken. Hører du et klikk fra motoren når du trykker inn nøkkelen?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Hvis den ligner min, har den en rød bryter i front med en ventil i midten. Dette er primer (~=choke) manuell overstyring. Prøv å vri den mot klokka for å prime før du starter. Skru den helt igjen når motoren har kommet igang.

 

Funker dette, er det mulig det er automat primeren det et noe galt med. Men jeg er heller ikke mekaniker...

 

bilde

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Etter å ha kjørt og skal starte igjen så går det greit, men med chok. Ellers vil den ikke.

Det klikket du nevner hører jeg heller ikke. Da tyder det på at el-chok er gåen?

Har en sånn rød bryter ja, prøver det imorra.

Hva med falsk luft? Oljetanken er fjernet, kan det komme noe luft der å kødde med meg?

Link to post
Share on other sites

Min 96 modell kan og være noe tung å få igang, starter en stopper noen ganger fr den er igang. Hos meg er problemet feil i gass/gir hendelen da den ikke gir gass når jeg letter på "topp hendelen" Kan dette og være en kombinasjon med feil på primer/choke. Hvis jeg starter og trykker inn nokelen etter start hender det jeg greier å holde den igang på første forsøk men må da sitte å trykke inn hver gang det høres ut som om den vil stoppe?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Evinrude 140 hk V4 fra 1988. Hadde problemer med start. Jeg kjøpte instruksjonsbok fra USA, og fant da ut at å gi startgass fungerer dårlig på denne motoren. Et tips kan derfor være å la startgassen stå helt av. Bare trykk inn nøkkelen (elektrisk choke) og vri. Nå startet i hvert fall min motor lett. Jeg har også byttet plugger og pluggledninger. Pluggledninger skal visst skiftes med jevne mellomrom på disse motorene, da de kan bli dårlige på grunn av korrosjon. Viktig å smøre plugghetter med spesialfett en gang i året. Lykke til! :)

Link to post
Share on other sites

Joda min starter og lett men vil ikke gå grunnet manglende gasspådrag og stopper dermed

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Venter på mekaniker. De venter på deler. Virker som om alt av deler må bestilles fra utlandet. Før det ventet jeg på en annen mekaniker som etter å ha hatt båten oppe en uke satte den ut igjen fordi han fant ut at han ikke fikk tid Før juli.

 

Går dårlig på tomgang og stopper tvert på 2000. Og pluggene bader i fuel. Tør ikke bruke den og båtsesongen går fort...

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...