Jump to content

Anoder og kontaktflater


Laaars

Recommended Posts

Hei,

 

Har lakkert opp mitt nyoverhalte Alpha One Gen 2 drev som skal få stå og tørke over natten.

I morgen skal jeg klargjøre det med bl.a. nye anoder, og har et spørsmål i den forbindelse:

 

Skal kontaktflatene mellom anode og drev være fri for lakk?

Med andre ord, skal jeg slipe ned til aluminiumen der hvor anodene skal monteres?

Det ser ikke ut til at det har vært bart metall under disse tidligere.

Link to post
Share on other sites

På mitt drev Alpha One gen 2 er ikke metallet bart under bøndene. Skruene sørger for kontakten. Sånn er det levert fra fabrikk. Jeg ville beholdt det sånn. Anodene mine tæres og holder 2 sesonger. NB! Det er aluminium anoder som brukes normalt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt Jens_P, jeg glemte å tenke på skrueforbindelsen. Det viktige er å få god elektrisk kontakt, uansett hvordan en gjør det. Og selvfølgelig må det være god kontakt mellom anoden og sjøvannet. Jeg har faktisk sett anoder som er overmalt med bunnstoff, skrekk og gru!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hehe :smiley:

Det var godt tæret på anodene, lite på selve drevet.

I og med at jeg har lakkert opp drevet igjen (Med flere lag epoxygrunning og flere lag lakk) var jeg ikke 100% sikker på skrueforbindelsen mtp. lakk i hullene.

Slipte vekk litt lakk under anodene for å være helt sikker på god kontaktflate. Mulig jeg lakker over igjen neste år igjen, avhengig av hvordan dette har fungert.

Så lenge anodene gjør jobben skal det jo ikke tære all verden på bar aluminium heller.

Link to post
Share on other sites

Har du standard anoder, så er de av aluminium.

Drevet er av aluminium eller aluminium-legering.

Jeg oppfatter det som at lakken er med på å beskytte drevet.

Setter du anoder på et ulakkert drev eller drev med avflasset lakk tror jeg det skal mye til at bare anodene tæres.

 

Om du ikke har båten på vannet ennå ville jeg lakket over de bare feltene under anodene.

Er du bekymret for dårlig kontakt i skruehullene, så rens disse med gjengetapp etter lakkering.

 

Litt synsing fra min side basert på at Merc. legger vekt på at sår i lakken på drevet skal repareres.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...