Jump to content

Radar og kompabilitet kvalitet osv


Enzo

Recommended Posts

Simrad. Vet de radarene er strømsnille men skjermene. Bruker ikke de masse strøm ?

Har en kompis som seiler endel med skjermene av pågrunn av høyt forbruk

 

Ser den simraden er strømsnill faktisk.

Men kan den snakke med raymarine instrumenter

 

Så nærmere på den og det er nok vel liten skjerm 6,4 er lite

Link to post

Koble opp Raymarine autopilot med Simrad plotter går greit med nmea183. Simrad nss 7 / 8 har innebygd bredbåndsekkolodd og structure scan ekkolodd med en eventyrlig detsljoppløsning. Ville også sett på Lowrance 9 touch skjerm. Den er 100 kompatibel med Simrad. Har den selv og er meget fornøyd. Svært lyssterk 1400 nits.

Link to post
  • 1 måned senere...

Da er det offisielt, har blitt enig med en båteier i Sverige om at det var mye bedre at jeg heller overtok båten hans og det sa han seg enig i så i neste uke reiser vi ned og henter hjem ny båt type hvit med blå stripe.

 

Relatert til denne tråden så står det Raymarine ST7001 med rategyro i den samt en haug med ST60 instrumenter. Det jeg da trenger er en plotter på rundt 9-10 tommer tenker jeg, og i tillegg en radar.

 

MEN. Det som er viktig for meg er at Marpa, og overlay fungerer samt at jeg kan sette AIS-vektorer på samtlige båter uten å måtte gå og klikke på hver enkelt osv.

 

Vil jeg da få alt dette selv om jeg skulle forville meg bort i noe annet enn Raymarine ?

Har vært borti bl.a en Lowranze 3G med plotter der overlay og marpa var umuøig pågrunn av at tingene ikke snakker sammen

Link to post

Tillykke med ny båd!

 

HR tænker jeg? Fod?

 

Angående dit spørgsmål så BURDE du kunne vælge plotter og AIS-transponder fra alle fabrikater men det afgørende er vel om dit elektroniske kompas kan sende heading i et format som plotteren kan bruge og som er hurtigt og stabilt nok til at plotteren kan bruge det til marpa.

 

Min NSS modtager heading fra mit "gamle" simrad elektroniske kompas og det fungerer sømløst og fint, men jeg valgte netop at blive i Simrad-verdenen for at få størst sikkerhed for at det hele passede sammen. Hvis jeg var dig tog jeg kontakt med en Raymarine forhandler og fik ham til at garantere at tingene passer sammen. Jeg er for doven og for teknisk inkompetent til at gide bøvle med den slags selv :-)

Link to post

De derre rett bortpå Vallø, utpå øya så der er vel gode på dette.

 

Jeg virrer fortsatt mellom Furuno og Raymarine. Furuno har bta opplegg med Time Zero og vær routing rett inn i systemet. Men TZ skjermene bruker mye strøm. Raymarine har ingen integrasjon mor vær routing, men E bruker mindre strøm.

 

Har tenkt tanken at ulike deler av nav systemet bør kobles på separate batterier

Link to post

Vær routing rett på plotter er ikke så farlig for oss, vi tenker å kjøre eget navsystem på MAC nede og da er det jo bare å glane på gribfiler der.

 

Jeg kjenner ikke raymarine sine nyere systemer, ser det er pakker med C120W og radar til under 20000.- men ikke med disse preloadede kartene for europa.

Link to post

Ja, det er den nye serien. Kjøper du to, feks en den minste c nede og en 10" oppe har du Europa kart på ene og ROW på andre. Da er du dekket med kart. Det er noe sånt vi har tenkt på. Også kjører man ipad i boks som ekstra skjerm, med rett app replikerer og styrer man alt fra den. Jeg tenker to plottere for redundans. Feks c95nede og en e120 på pidestall eller under hardtop (siste best pga værbeskyttesle og at det er der man sitter utaskjærs)

 

I tester har HD Color kommet like godt ut som Simrads bredbåndsradar, men de har litt ulike fordeler og ulemper. Akjærgårdsnavigasjon er nok best med btedbåndsradar tenker jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Bånytt/Vi Båtägare i fjor. Mener å huske det var 3G som ble testet. 4G er bedre på lengre range enn 3G

Det er noen MEN på bredbåndsradar som må tas hensyn til. At den ikke virker på Racon og SART kan være faktorer som kan vurderes.

Både Racon og radarbaserte SART transpondere kommer vel i nær fremtid til å bli erstattet av AIS baserte løsninger. Det finnes etterhvert mange AIS beacons og det har det siste året kommet mange AIS baserte nødpeilesendere både for mannskap og fartøy.

Link to post

Sart er jo interessant å ha med men det er kanskje på tur ut og blir erstattet med AISsart som er en veldig interessant sak.

 

Problemet jeg ser med en radarSart er at om man faller over bord på dagtid så er det ikke mange som går med radar på og ser deg.

 

Jeg er litt i tvil og tror jeg må få ordnet meg slik at jeg får plukket litt på en slik C95/125W for å se om jeg liker den.

 

En annen ting, har sett etter AIS class B transponders, ser de gjerne koster fra 6000.- og opp, da jeg kjøpe en slik for tre år siden betalte jeg rundt 3000.- har de steget så grassat ?

Link to post

Jeg prøvde c95 og E127 for et par måneder siden. Begge modeller har samme menysystem, men uten touch virket det temmelig knotete. Knappene på e95 kjentes ikke gode å trykke på og en av dem virket knapt slik at radaren måtte zoomer fra e127 selv om C95 var radarskjermen. Dette var en helt ny installasjonen og c95 ble byttet etter denne fisketuren.

 

Uten touch liker jeg E Classic brukergrensesnittet betraktelig bedre enn c serie LightHouse.

AIS transpondere fra de fire store har vel alltid kostet 7-8 tusen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...