S/Y Rainbow Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Gratulerer med ny båt Enzo! Noe mulighet for å få sett noe bilder?? Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Hvorfor det Mulligan? Fordi X-bånd radaren er sentret i et internasjonalt sikkerhetssystem. Mange på tur har en AAR i båten. Uten X-bånd radar ser du den ikke. Går alt ombord i dass og jeg må forlate båten napper jeg ut pinnen på SART og de fleste radarpliktige skip vil se meg. For de har 3 cm. radar. Og så er det sånn at Racon er ikke et system som dør. Det plasseres ut transpondere hver dag. Og det er jo heller ikke bare fyr som har Racon. Det er langt flere på bøyer, havneinnløp, rigger, høyeste punkt på bruer osv. Farer, f.eks. nye vrak, markeres med en Racon som sender "D". Det blir litt teit med dette snakket om at snart blir alt dette erstattet med AIS løsninger. "Snart" har ikke vært her og ingen vet når "Snart" kommer heller. Det har vært gjort, og det gjøres stadig, forsøk med AIS paralellt med Racon. I Irskesjøen bl.a. I Danmark har man forsøkt seg med virtuelle AIS beacons for å markere punkter. Det foregår mye rundt disse tingene, men inntil "Snart" melder sin adkomst er det X-bånd radar som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Vi har E90W(med europa kart) og HD radar, Neste gang blir det B&G /Simrad på alt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
lano2 Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Hva er det B&G/Simrad har tilført markedet som ikke allerede finnes fra før ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 (redigert) Takk Muligan Jeg deler mange av tankene dine her. Jeg er litt fristet til dobbelt radar oppsett omvord, en av hver Snart er et veldig tøyelig begrep om man drar på langtur og besøker en del land som ikke ligger like langt fremme som oss. AAR har ikke jeg hørt om. Hva er det? Redigert 9.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 FIngertrøbbel. Skulle stått ARR. Active Radar Reflector. Virker som en SART, men der hvor SART viser 11 prikker svarer ARR med en burst. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Liker tanken på disse kartene som følger med. Er det kun på ray ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Raymarine og Simrad leveres normalt med Navionics Silver. Kartene ser ut som Gold bortsett fra at det ikke finnes dybdeinfo for dyp større enn 10m. Sikkert greit for navigasjon, selvsagt ikke brukbart til fisking. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 En radar som ikke ser Racon og radarbaserte SART transpondere, og heller ikke har gode kart ! Utrolig at noen kjøper seg sånne systemer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Silver følger med, men man oppgraderer enkelt til gold. Kartene er definitivt et pro for ray Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 En radar som ikke ser Racon og radarbaserte SART transpondere, og heller ikke har gode kart ! Utrolig at noen kjøper seg sånne systemer. . Så stoltheten er fortsatt såret etter forrige radartråd Er vel greit at det følger med kart som muliggjør navigasjon hvis en beveger seg utenfor områdert en har kartbrikke for. Surt å måtte bruke 2-3 tusen for ei ekstra brikke bare for en liten tur. Tror ikke de medfølgende kartene øker prisen med mange hundrelappene. Silverkartene som følger med dekker hele Europa. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Jeg havde også engang en arbejdskollega der i flere år holdt stædigt fast i at de nye iphones ikke var gode nok og at hans Nokia Communicator var MEGET bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Hva har det med dette å gjøre? Har du en VHF uten K 16? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Min pointe er, at 95% af alle radarbrugere i lystfartøjer aldrig nogensinde får brug for hverken sart eller racon. De skal bruge deres radar som hjælpemiddel i tåge eller om natten. De bruger den ikke ofte, men når de har brug for den skal den kunne funge og de skal kunne betjene den. Derfor er de nye radarer så gode. De er utrolig nemme at bruge, deres autofunktioner er præcise og de fungerer til de formål, de er lavet til. Disse radardiskussioner minder mig om hi-fi entusiaster som jeg diskuterede med da jeg var yngre og som i alvor mente, at højttalerledningerne måtte have guldbelægning og som sammenlignes frekvensforvrængnig i mosFet trinnet og hvad ved jeg. Men de hørte shit musik på deres anlæg. Nuvel: jeg nægter ikke, at der er professionelle og semiprofessionelle brugere, der vil have andre krav end det store flertal. Sådan er det. Men vi andre, dødelige mennesker har bare brug for en radar, der kan hjælpe os hjem efter en lang aften. Vi skal ikke jorden rundt eller redde menneskeliv. Vi har kort, plotter og andre hjælpemidler der gør at vi ved hvor vi er. Og der fungerer de nye generationer af hjælpemidler MEGET bedre end de gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 aldrig nogensinde får brug for hverken sart eller racon. Den dagen du har bruk for SART får vi håpe at det er noen med en ordentlig radar der ute som ser deg og plukker deg opp av sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Hvorfor ikke velge pose og sekk ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Dobbelscanner? Ja hvorfor ikke. Blir jo gjort med satcomantenner. C-band og Ku-band som peker i hver sin retning. Antenna snus 180 grader hvis du skifter system. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Den dagen du har bruk for SART får vi håpe at det er noen med en ordentlig radar der ute som ser deg og plukker deg opp av sjøen. De av oss som ikke har noe nødutstyr som sender i x-båndet har heller ikke noe behov for at de som leter etter oss har x-bånd. Hvis jeg faller i sjøen og den som er i nærheten har en liten fritidsbåtradar, håper jeg så absolutt at vedkommende har FMCW radar og ikke pulsradar. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Men abbor, helt seriøst, hva er det med disse bredbåndsradar'ene som fikk deg til å kjøpe den og ikke en Furuno UHD ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Nå er trådstarter en som seiler mye og langt og vekk fra innaskjærsfarvann og innsjøer. Var jeg i hans sko ville jeg hatt 3 cm. radar. Av grunner jeg har angitt ovenfor. Om han fyller på med annet er en annen sak. De av oss som ikke har noe nødutstyr som sender i x-båndet har heller ikke noe behov for at de som leter etter oss har x-bånd. Ut av den logikken slutter jeg at du har en VHF uten K 16. den som er i nærheten har en liten fritidsbåtradar, håper jeg så absolutt at vedkommende har FMCW radar og ikke pulsradar. Det er nesten helt umulig å se en person i sjøen på radar. Den eneste radar som kan det er en polarimetrisk radar. FMCV. Hva blir det neste DABFM? 3.5 takt motor? Brosjyreskriving er også en jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 (redigert) Nå er trådstarter en som seiler mye og langt og vekk fra innaskjærsfarvann og innsjøer. Var jeg i hans sko ville jeg hatt 3 cm. radar. Av grunner jeg har angitt ovenfor. Om han fyller på med annet er en annen sak. Vi planlegger å seile litt lenger enn kystseilas i skagerraktrianglet ja. Jeg vil gjerne se SART og Racon med radaren jeg kjøper, det vet jeg. Nå er det slik at jeg ikke akkurat er grusomt informert om disse tingene men disse radarene 3G og 4G som ikke ser Racon, hva er egentlig fordelene med de, er det ekstremt mye bedre bilde, ekstremt mye mindre strømforbruk ? Om jeg nå kjøper en Raymarine, eller Garmin eller Furuno radar og plotter da er det jo disse nye digitale greiene uansett og de må vel være betydelig mye bedre enn det jeg har i dag som er den gamle 218 raymarine analoge antennen på en C80. Det vi bruker radaren mest til er å finne bøyer osv og i tillegg så bruker vi den veldig mye for å følge med på byger. Redigert 11.Juli.2013 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 (redigert) 3g har,,indre strømforbruk, raskere oppstart, mindre grillign av hjernen og bedre gjengivelse på kort range. Sånn gå inn i båsen på bare radar gjengivelse. 4g har forbedret long range egenskaper pga økt sendeeffekt, og da litt større strøm forbruk og litt mer grilling Redigert 11.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 4G og 3G har samme sendereffekt, det er forbedret mottager og signalbehandlingsalgoritmer som gjør at 4G har større rekkevidde. Den største fordelen med 4G kontra 3G er at horisontal strålebredde reduseres fra 5.2 til 2.6 grader ved hjelp av avansert digital signalbehandling. Dette er samme strålebredde som en 3,5' åpen radar. Furuno UHD og Raymarine HD vil være et stort steg i forhold til analog RD218. Største fordelen er at ekkoene kodes i farge etter signalstyrke slik at radaren blir mye enklere å tyde. Målseperasjon og automatisk operasjon er også betraktelig forbedret. Men RD218 er en god radar selv om den er analog så RD418 Digital og Garmin GMR18HD har ikke mye mer enn 4 vs 2kW utgangseffekt som fordel kontra RD218.18" UHD radaren til Furuno har 2kW utgangseffekt mot 4kW for konkurrenten med puls radar. RD418HD Digital/Color har et forprogrammert bøyemodus som fungerer svært bra, jeg brukte det hovedsakelig til å holde øye med robåter og andre små farkoster som fisket på Mjøsa om natta, men det fungerer utmerket på staker og lignende også. RD418HD har også 48rpm hurtigbåtmodus og mulighet til to samtidige ranger. Også Simrad 4G og Furuno UHD har 48rpm og to uavhengige ranger. For at Simrad skal støtte dette trengs NSE eller NSO skjerm, desverre støttes det ikke av NSS. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Noen erfaring med seaclutter og rainclutter på 4g? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 (redigert) Men abbor, helt seriøst, hva er det med disse bredbåndsradar'ene som fikk deg til å kjøpe den og ikke en Furuno UHD ? Fordi 4G er en mye bedre radar enn Furuno UHD i tilsvarende størrelse. Her deltar jeg på en trollingkonkurranse (trolling = avansert dorging) Utrolig greit å kunne holde oversikt over de andre båtene i mørket. Båtene her er alle ca 20 fot. Funksjonen målekspansjon er slått på så radarbildene kunne ha vært enda skarpere, men da er det vanskeligere å se små mål på 1.5m avstand fra skjermen når jeg er på bakdekket og ordner med stengene. Her er jeg på veg i gjennom Nessundet. Kan faktisk se noen av båsene på båthavna på Sund (til venstre) selv på 750m range. Redigert 11.Juli.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.