Jump to content

Radar og kompabilitet kvalitet osv


Enzo

Recommended Posts

Hvorfor det Mulligan?

 

Fordi X-bånd radaren er sentret i et internasjonalt sikkerhetssystem.

Mange på tur har en AAR i båten. Uten X-bånd radar ser du den ikke. Går alt ombord i dass og jeg må forlate båten napper jeg ut pinnen på SART og de fleste radarpliktige skip vil se meg. For de har 3 cm. radar.

Og så er det sånn at Racon er ikke et system som dør. Det plasseres ut transpondere hver dag. Og det er jo heller ikke bare fyr som har Racon. Det er langt flere på bøyer, havneinnløp, rigger, høyeste punkt på bruer osv. Farer, f.eks. nye vrak, markeres med en Racon som sender "D".

Det blir litt teit med dette snakket om at snart blir alt dette erstattet med AIS løsninger. "Snart" har ikke vært her og ingen vet når "Snart" kommer heller. Det har vært gjort, og det gjøres stadig, forsøk med AIS paralellt med Racon. I Irskesjøen bl.a. I Danmark har man forsøkt seg med virtuelle AIS beacons for å markere punkter. Det foregår mye rundt disse tingene, men inntil "Snart" melder sin adkomst er det X-bånd radar som gjelder.

Link to post

En radar som ikke ser Racon og radarbaserte SART transpondere, og heller ikke har gode kart ! :giggle:

Utrolig at noen kjøper seg sånne systemer. :eek:

 

.

Så stoltheten er fortsatt såret etter forrige radartråd :wink:

 

Er vel greit at det følger med kart som muliggjør navigasjon hvis en beveger seg utenfor områdert en har kartbrikke for. Surt å måtte bruke 2-3 tusen for ei ekstra brikke bare for en liten tur. Tror ikke de medfølgende kartene øker prisen med mange hundrelappene. Silverkartene som følger med dekker hele Europa.

Link to post

Min pointe er, at 95% af alle radarbrugere i lystfartøjer aldrig nogensinde får brug for hverken sart eller racon. De skal bruge deres radar som hjælpemiddel i tåge eller om natten. De bruger den ikke ofte, men når de har brug for den skal den kunne funge og de skal kunne betjene den.

 

Derfor er de nye radarer så gode. De er utrolig nemme at bruge, deres autofunktioner er præcise og de fungerer til de formål, de er lavet til.

 

Disse radardiskussioner minder mig om hi-fi entusiaster som jeg diskuterede med da jeg var yngre og som i alvor mente, at højttalerledningerne måtte have guldbelægning og som sammenlignes frekvensforvrængnig i mosFet trinnet og hvad ved jeg. Men de hørte shit musik på deres anlæg.

 

Nuvel: jeg nægter ikke, at der er professionelle og semiprofessionelle brugere, der vil have andre krav end det store flertal. Sådan er det. Men vi andre, dødelige mennesker har bare brug for en radar, der kan hjælpe os hjem efter en lang aften. Vi skal ikke jorden rundt eller redde menneskeliv. Vi har kort, plotter og andre hjælpemidler der gør at vi ved hvor vi er. Og der fungerer de nye generationer af hjælpemidler MEGET bedre end de gamle.

Link to post

Den dagen du har bruk for SART får vi håpe at det er noen med en ordentlig radar der ute som ser deg og plukker deg opp av sjøen.

De av oss som ikke har noe nødutstyr som sender i x-båndet har heller ikke noe behov for at de som leter etter oss har x-bånd. Hvis jeg faller i sjøen og den som er i nærheten har en liten fritidsbåtradar, håper jeg så absolutt at vedkommende har FMCW radar og ikke pulsradar.

Link to post

Nå er trådstarter en som seiler mye og langt og vekk fra innaskjærsfarvann og innsjøer.

Var jeg i hans sko ville jeg hatt 3 cm. radar. Av grunner jeg har angitt ovenfor.

Om han fyller på med annet er en annen sak.

 

 

De av oss som ikke har noe nødutstyr som sender i x-båndet har heller ikke noe behov for at de som leter etter oss har x-bånd.

Ut av den logikken slutter jeg at du har en VHF uten K 16.

 

 


den som er i nærheten har en liten fritidsbåtradar, håper jeg så absolutt at vedkommende har FMCW radar og ikke pulsradar.

Det er nesten helt umulig å se en person i sjøen på radar. Den eneste radar som kan det er en polarimetrisk radar.

 

FMCV. Hva blir det neste DABFM? 3.5 takt motor? Brosjyreskriving er også en jobb.

 

Link to post

Nå er trådstarter en som seiler mye og langt og vekk fra innaskjærsfarvann og innsjøer.

Var jeg i hans sko ville jeg hatt 3 cm. radar. Av grunner jeg har angitt ovenfor.

Om han fyller på med annet er en annen sak.

Vi planlegger å seile litt lenger enn kystseilas i skagerraktrianglet ja.

Jeg vil gjerne se SART og Racon med radaren jeg kjøper, det vet jeg.

Nå er det slik at jeg ikke akkurat er grusomt informert om disse tingene men disse radarene 3G og 4G som ikke ser Racon, hva er egentlig fordelene med de, er det ekstremt mye bedre bilde, ekstremt mye mindre strømforbruk ?

 

Om jeg nå kjøper en Raymarine, eller Garmin eller Furuno radar og plotter da er det jo disse nye digitale greiene uansett og de må vel være betydelig mye bedre enn det jeg har i dag som er den gamle 218 raymarine analoge antennen på en C80.

 

 

 

Det vi bruker radaren mest til er å finne bøyer osv og i tillegg så bruker vi den veldig mye for å følge med på byger.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

4G og 3G har samme sendereffekt, det er forbedret mottager og signalbehandlingsalgoritmer som gjør at 4G har større rekkevidde. Den største fordelen med 4G kontra 3G er at horisontal strålebredde reduseres fra 5.2 til 2.6 grader ved hjelp av avansert digital signalbehandling. Dette er samme strålebredde som en 3,5' åpen radar.

 

Furuno UHD og Raymarine HD vil være et stort steg i forhold til analog RD218. Største fordelen er at ekkoene kodes i farge etter signalstyrke slik at radaren blir mye enklere å tyde. Målseperasjon og automatisk operasjon er også betraktelig forbedret. Men RD218 er en god radar selv om den er analog så RD418 Digital og Garmin GMR18HD har ikke mye mer enn 4 vs 2kW utgangseffekt som fordel kontra RD218.18" UHD radaren til Furuno har 2kW utgangseffekt mot 4kW for konkurrenten med puls radar.

 

RD418HD Digital/Color har et forprogrammert bøyemodus som fungerer svært bra, jeg brukte det hovedsakelig til å holde øye med robåter og andre små farkoster som fisket på Mjøsa om natta, men det fungerer utmerket på staker og lignende også. RD418HD har også 48rpm hurtigbåtmodus og mulighet til to samtidige ranger. Også Simrad 4G og Furuno UHD har 48rpm og to uavhengige ranger. For at Simrad skal støtte dette trengs NSE eller NSO skjerm, desverre støttes det ikke av NSS.

Link to post

Men abbor, helt seriøst, hva er det med disse bredbåndsradar'ene som fikk deg til å kjøpe den og ikke en Furuno UHD ?

 

Fordi 4G er en mye bedre radar enn Furuno UHD i tilsvarende størrelse.

 

Her deltar jeg på en trollingkonkurranse (trolling = avansert dorging) Utrolig greit å kunne holde oversikt over de andre båtene i mørket. Båtene her er alle ca 20 fot. Funksjonen målekspansjon er slått på så radarbildene kunne ha vært enda skarpere, men da er det vanskeligere å se små mål på 1.5m avstand fra skjermen når jeg er på bakdekket og ordner med stengene.

 

9nyq.png

 

 

Her er jeg på veg i gjennom Nessundet. Kan faktisk se noen av båsene på båthavna på Sund (til venstre) selv på 750m range.

 

ith9.png

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...