Jump to content

Radar og kompabilitet kvalitet osv

Enzo

Recommended Posts

Det er kort range du er ute etter ja :smiley: Enzo driver og krysser hav han, og dorger han blir det gullmakrell man må ha sprit i gjellene på for å få ombord. Det hadde vært noe i trolling konkurransen det :cheers:

Jeg har pusla med en semi proff analog Furuno radar. Åpen antenne. 4kw. Med denne ser vi 10 cm garnblåser på 50-100 m avstand.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Noen erfaring med seaclutter og rainclutter på 4g?

Sjøstøyundertrykkelsen virker svært bra. Synes jeg må skru på mye regndemping når det kommer ei kraftig skur, men det er kanskje ikke noe annet å vente med en så følsom radar. På RD418HD måtte regnskurene være svært kraftige før de fikk rød farge, de holdt seg som regel i en mørk blåtone slik at det var enkelt å se andre mål selv om en ikke brukte regndempingen svært aktivt. På 4G må en kjøre på med demping når det kommer ei kraftig skur, men jeg har ikke belegg for å si at 4G har dårligere deteksjon enn RD418HD i kraftig regn. Teknologien er helt forskjellig og når begge er justert er det godt mulig detekjsonen er på samme nivå.

Det er kort range du er ute etter ja :smiley: Enzo driver og krysser hav han, og dorger han blir det gullmakrell man må ha sprit i gjellene på for å få ombord. Det hadde vært noe i trolling konkurransen det :cheers:

Jeg har pusla med en semi proff analog Furuno radar. Åpen antenne. 4kw. Med denne ser vi 10 cm garnblåser på 50-100 m avstand.

Når jeg troller bruker jeg 0.75 til 1.5km range (må bruke km da jeg ikke klarer å finne ut av hva 3/8 nautisk mil er klokka halv fem på morgenen når jeg har fiska hele natta)

Når jeg forflyter meg på Vänern eller i Østersjøen bruker jeg lenger ranger.

Har ikke noe problem med å se ei grein på 5cm i diameter som stikker opp 10-15cm fra vannet på 50-70m avstand med 4G, derfor er det så irriterende at NSS ikke støtter 2 ranger slik at jeg kunne kjøre 100 eller 200m kombinert med 1 eller 2km. NSE er mye dyrere enn NSS, dessuten liker jeg brukergrensesnittet med kombinasjonen av Touch, rotasjonskontroller og noen få knapper på NSS svært godt. Hadde NSS7 på begge båtene før jeg kjøpte NSS12 til rollingbåten.

Hva er det radar brukes til under havseilaser, bortsett fra å speide etter uvær når det er aktuelt? Antar det er om å gjøre å spare strøm og det meste som befinner seg på åpent hav har forhåpentligvis AIS transponder.

Ingen av de :smiley:

Jeg ville valgt hd color antenne

Og nye c95. Fordi da har du wifi nettverk, og med en ipad ombord har du da billig ekstra bærbar kartplotter

C95 i første linken (evnt C125) har vel wifi osv.

Ser på disse radarene fra raymarine vanlig D kontra HD og strålebredden er 4,9 på begge så der er ikke forskjellen stor, men det er kanskje andre fordeler. Og strømforbruket er 40W kontra 60W. Plotteren C90/125 bruker 16W/36W

Garmin for å ta et eksempel der bruker en 4010 plotter 40W som jo er rett over C125.

Garmin radar der bruker både vanlig og HD 25W.

Så Raymarine slår Garmin på strømforbruk på plotterne mens radaren til Raymarine bruker mye mer strøm.

Plotteren brukes mer enn radaren så det betydingen av lavt strømforbruk er nok best å ta med seg der, bare tenker høyt her.

Jeg har brukt det litt men har kommet til at det er bedre å ha den i st.by og heller bare starte den når man er innom skjermen og vil oppdatere seg på om det har skjedd noe nytt siden sist.

Jeg har også noen ganger satt soner i bildet og alarm på disse om det skulle dukke noe opp der som ikke var der tidligere.

Men til dere med de nye C95/C125.

Hvordan er AISopplegget der, kan man si at man ønsker 6min vector på samtlige synlige båter eller må man gå og klikke på hver enkelt AISbåt og velge Vis Vector ?

Jeg tænker at Navico er på samme niveau som Raymarine. Jeg ved det ikke, men mit indtryk er, at det er to ligeværdige koncerner.

Jeg har to års on site service på min elektronik. Så uanset hvor jeg ligger, så kommer der en tekniker ned på min båd og fixer det. Forudsætningen er, at det er installeret af en autoriseret tekniker.

Læs mere her : http://www.simrad-yachting.dk/Support/Advantage-Service/

Redigert av MajorAndy (see edit history)

C95 i første linken (evnt C125) har vel wifi osv.

Ser på disse radarene fra raymarine vanlig D kontra HD og strålebredden er 4,9 på begge så der er ikke forskjellen stor, men det er kanskje andre fordeler. Og strømforbruket er 40W kontra 60W. Plotteren C90/125 bruker 16W/36W

Garmin for å ta et eksempel der bruker en 4010 plotter 40W som jo er rett over C125.

Garmin radar der bruker både vanlig og HD 25W.

Så Raymarine slår Garmin på strømforbruk på plotterne mens radaren til Raymarine bruker mye mer strøm.

Plotteren brukes mer enn radaren så det betydingen av lavt strømforbruk er nok best å ta med seg der, bare tenker høyt her.

Simrad NSS12 bruker 23-24W ved full lysstyrke, dimmes den ned et trinn går effektforbruket ned til 14W og to trinn til 11W.

Når strømforbruk for plottere sammenlignes er det viktig å se på lysstyrken til skjermene, som eksemplet mitt viser synker strømtrekket dramatisk når lysstyrken reduseres.

Alle Simrad NSS modeller har 1200 Nits lysstyrke.

Simrad 3G radaren bruker 17W, 4G 20W.

Nå har jeg snakket med Ketil på Seatronic som svarer på mail selv om han er langt avgårde på ferie, han sier at marpa og slikt vil fungere på alle sålenge det er rategyro av rett type på autopiloten. Og da uansett hvilket merke jeg velger på radar/plotter.

Som vanlig så går nok pengene mine dit servicen er best.

Angående bredbåndsradar så sjekket jeg litt rundt og f.eks hos Høcom så har de en slik pakke med 3G radar og de skriver 5nm rekkevidde, det kan vel ikke være så elendig ?

Hvis du studerer dette dokumentet vil du finne typiske max range både for 3G og 4G både når det gjelder å oppdage uvær og andre mål.

http://www.bandg.com/Documents/essential-guides/Navico_Broadband_Radar_Essential_Guide_28-09-11.pdf

Hvis du er på jakt etter en Simrad forhandler med topp service og bra priser så kontakt Mjøsservice.

Mulig at B&G Zeus Touch er et bedre valg enn NSS for deg. Zeus Touch er samme instrument som NSS men med en del ekstrafunksjoner for seiling.

I følge dokumentet skal 3G klare å detektere et containerskip på 10-17 nm og 4G på 13-17+ nm, tror det stemmer bra med virkligheten. Teksten hos Høcom, som bare står for Lowrance 3G virker på meg som noe de har kokt i sammen selv.

Silver kart er det samme som Gold bortsett fra at all dybdeinfo på dyp større enn 10m er fjernet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...