Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 (redigert) Det er kort range du er ute etter ja Enzo driver og krysser hav han, og dorger han blir det gullmakrell man må ha sprit i gjellene på for å få ombord. Det hadde vært noe i trolling konkurransen det Jeg har pusla med en semi proff analog Furuno radar. Åpen antenne. 4kw. Med denne ser vi 10 cm garnblåser på 50-100 m avstand. Redigert 11.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Noen erfaring med seaclutter og rainclutter på 4g? Sjøstøyundertrykkelsen virker svært bra. Synes jeg må skru på mye regndemping når det kommer ei kraftig skur, men det er kanskje ikke noe annet å vente med en så følsom radar. På RD418HD måtte regnskurene være svært kraftige før de fikk rød farge, de holdt seg som regel i en mørk blåtone slik at det var enkelt å se andre mål selv om en ikke brukte regndempingen svært aktivt. På 4G må en kjøre på med demping når det kommer ei kraftig skur, men jeg har ikke belegg for å si at 4G har dårligere deteksjon enn RD418HD i kraftig regn. Teknologien er helt forskjellig og når begge er justert er det godt mulig detekjsonen er på samme nivå. Det er kort range du er ute etter ja Enzo driver og krysser hav han, og dorger han blir det gullmakrell man må ha sprit i gjellene på for å få ombord. Det hadde vært noe i trolling konkurransen det Jeg har pusla med en semi proff analog Furuno radar. Åpen antenne. 4kw. Med denne ser vi 10 cm garnblåser på 50-100 m avstand. Når jeg troller bruker jeg 0.75 til 1.5km range (må bruke km da jeg ikke klarer å finne ut av hva 3/8 nautisk mil er klokka halv fem på morgenen når jeg har fiska hele natta) Når jeg forflyter meg på Vänern eller i Østersjøen bruker jeg lenger ranger. Har ikke noe problem med å se ei grein på 5cm i diameter som stikker opp 10-15cm fra vannet på 50-70m avstand med 4G, derfor er det så irriterende at NSS ikke støtter 2 ranger slik at jeg kunne kjøre 100 eller 200m kombinert med 1 eller 2km. NSE er mye dyrere enn NSS, dessuten liker jeg brukergrensesnittet med kombinasjonen av Touch, rotasjonskontroller og noen få knapper på NSS svært godt. Hadde NSS7 på begge båtene før jeg kjøpte NSS12 til rollingbåten. Hva er det radar brukes til under havseilaser, bortsett fra å speide etter uvær når det er aktuelt? Antar det er om å gjøre å spare strøm og det meste som befinner seg på åpent hav har forhåpentligvis AIS transponder. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Når det gjelder range så bruker vi stortsett 6 og 12nm, da dekker vi byger samt farkoster på nattseilaser. Kortere range er skjelden i bruk faktisk Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 For å komme til noe konkret. Noen som kan si hva som er det beste av disse to, for/i mot. http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/raymarine-c95-med-rd418d-p-4426 Kontra denne her til samme pris http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/raymarine-e90w-med-radar-p-4329 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Ingen av de Jeg ville valgt hd color antenne Og nye c95. Fordi da har du wifi nettverk, og med en ipad ombord har du da billig ekstra bærbar kartplotter Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Har nå fått over 250 timer gangtid på 2 c125/127 og 60cm HD Color antenne siden april og må si meg fornøyd:-) Noe bugs er det, men det virker å være softwarerelatert. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Enzo Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Ingen av de Jeg ville valgt hd color antenne Og nye c95. Fordi da har du wifi nettverk, og med en ipad ombord har du da billig ekstra bærbar kartplotter C95 i første linken (evnt C125) har vel wifi osv. Ser på disse radarene fra raymarine vanlig D kontra HD og strålebredden er 4,9 på begge så der er ikke forskjellen stor, men det er kanskje andre fordeler. Og strømforbruket er 40W kontra 60W. Plotteren C90/125 bruker 16W/36W Garmin for å ta et eksempel der bruker en 4010 plotter 40W som jo er rett over C125. Garmin radar der bruker både vanlig og HD 25W. Så Raymarine slår Garmin på strømforbruk på plotterne mens radaren til Raymarine bruker mye mer strøm. Plotteren brukes mer enn radaren så det betydingen av lavt strømforbruk er nok best å ta med seg der, bare tenker høyt her. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Raymarine har en funksjon hvor radaren gjør et sveip i ny og ne (brukerdefinert) som er tiltenkt havkryssere. Har aldri prøvd da jeg har motorbåt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Enzo Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Jeg har brukt det litt men har kommet til at det er bedre å ha den i st.by og heller bare starte den når man er innom skjermen og vil oppdatere seg på om det har skjedd noe nytt siden sist. Jeg har også noen ganger satt soner i bildet og alarm på disse om det skulle dukke noe opp der som ikke var der tidligere. Men til dere med de nye C95/C125. Hvordan er AISopplegget der, kan man si at man ønsker 6min vector på samtlige synlige båter eller må man gå og klikke på hver enkelt AISbåt og velge Vis Vector ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 På hver enkelt dessverre (om jeg ikke har misset noe). Raymarine har et eget brukerforum hvor big Ray lytter. Kommer det vettuge forslag eller bugrapporter kan det bli tatt hensyn til å kommer kanskje i en SW oppdatering senere. Jeg skal legge inn et par bugs og klønete løsninger litt senere. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Enzo Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Ok det er helt klart et stort minus å måtte legge på vector manuelt på hver enkelt båt. Lowranze har et opplegg der man slipper dette Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Det samme har Simrad. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Hvor godt er Simrads service apparat rundt omkring forbi? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 (redigert) Jeg tænker at Navico er på samme niveau som Raymarine. Jeg ved det ikke, men mit indtryk er, at det er to ligeværdige koncerner. Jeg har to års on site service på min elektronik. Så uanset hvor jeg ligger, så kommer der en tekniker ned på min båd og fixer det. Forudsætningen er, at det er installeret af en autoriseret tekniker. Læs mere her : http://www.simrad-yachting.dk/Support/Advantage-Service/ Redigert 13.Juli.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 C95 i første linken (evnt C125) har vel wifi osv. Ser på disse radarene fra raymarine vanlig D kontra HD og strålebredden er 4,9 på begge så der er ikke forskjellen stor, men det er kanskje andre fordeler. Og strømforbruket er 40W kontra 60W. Plotteren C90/125 bruker 16W/36W Garmin for å ta et eksempel der bruker en 4010 plotter 40W som jo er rett over C125. Garmin radar der bruker både vanlig og HD 25W. Så Raymarine slår Garmin på strømforbruk på plotterne mens radaren til Raymarine bruker mye mer strøm. Plotteren brukes mer enn radaren så det betydingen av lavt strømforbruk er nok best å ta med seg der, bare tenker høyt her. Simrad NSS12 bruker 23-24W ved full lysstyrke, dimmes den ned et trinn går effektforbruket ned til 14W og to trinn til 11W. Når strømforbruk for plottere sammenlignes er det viktig å se på lysstyrken til skjermene, som eksemplet mitt viser synker strømtrekket dramatisk når lysstyrken reduseres. Alle Simrad NSS modeller har 1200 Nits lysstyrke. Simrad 3G radaren bruker 17W, 4G 20W. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Nå har jeg snakket med Ketil på Seatronic som svarer på mail selv om han er langt avgårde på ferie, han sier at marpa og slikt vil fungere på alle sålenge det er rategyro av rett type på autopiloten. Og da uansett hvilket merke jeg velger på radar/plotter. Som vanlig så går nok pengene mine dit servicen er best. Angående bredbåndsradar så sjekket jeg litt rundt og f.eks hos Høcom så har de en slik pakke med 3G radar og de skriver 5nm rekkevidde, det kan vel ikke være så elendig ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Hvis du studerer dette dokumentet vil du finne typiske max range både for 3G og 4G både når det gjelder å oppdage uvær og andre mål. http://www.bandg.com/Documents/essential-guides/Navico_Broadband_Radar_Essential_Guide_28-09-11.pdf Hvis du er på jakt etter en Simrad forhandler med topp service og bra priser så kontakt Mjøsservice. Mulig at B&G Zeus Touch er et bedre valg enn NSS for deg. Zeus Touch er samme instrument som NSS men med en del ekstrafunksjoner for seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Dokumentet over viser mye lenger rekkevidde enn 5nm som Høcom påstår. Jeg snakket litt med Ketil ang disse navionocs Silver-kartene. Han mener det er greit som backup/planlegging men å navigere på de er ikke ideelt. Er ikke de kartene med full informasjon bortsett fra at de mangler dybder over 10m Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Det er noget vrøvl. Jeg navigerer fint efter mine indbyggede silver kort. Men ellers er det bare at sætte et kort i maskinen med platinum. Men altså: disse kort er fuldt ud på højde med dem jeg havde i min tidligere Simrad plotter. De kostede bare over 2500 for DK alene. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 I følge dokumentet skal 3G klare å detektere et containerskip på 10-17 nm og 4G på 13-17+ nm, tror det stemmer bra med virkligheten. Teksten hos Høcom, som bare står for Lowrance 3G virker på meg som noe de har kokt i sammen selv. Silver kart er det samme som Gold bortsett fra at all dybdeinfo på dyp større enn 10m er fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Ok takk nok engang, fin info her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Da har jeg kjøpt C95 med silverkart for Europa. Da er det bare å finne radar og bestemme oss for monteringsløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Radarmontering er interessant. I masta eller stolpe akter? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 I akterstag har vi droppet da det blir mye rakkel. Stolpe bak er jeg veldig i tvil om jeg skal montere av estetiske grunner og i masten er jeg redd det blir mer seaclutter. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Jeg har raymarine Hd 418 color i masten. Funker veldig bra. Seilte Hvaler -skagen og godt fornøyd med AIS og Radar Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.