Jump to content

Kjøp av seilbåt av stål, hva er spesielt viktig å sjekke?


gregor

Recommended Posts

Var og kikka på den i dag.

 

Jeg så det var endel rust rundt vinduene på sidene. Var også endel rust invendig i taket helt forran i båten.

 

Noe rust på en stålbåt må man vel regne med, men hvor går grensa? Hva ser jeg etter?

 

Tenker i tilfelle å ta båten på land og sandblåse den utvendig. Ta ut glassvinduene og renske rundt kantene der og sette inn nytt.

 

Hvis man skal sandblåse invendig så må vel alt av inventar ut? Kan man børste over med stålbørste også pusse med no stålskive også ta på rust primer?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Ein regel eg har lært er, 1mm rust blære er 1cm rust hull. Kan hende eg husker feil nå under vindrikking.



Skal ein lære båten sin ut/inn,så er det alltid fordel å røske alt ut. Ang sandblåsing så kan du tape og bruke plast rundt området du vil blåse. Men har erfart at selv med disse tiltak så får du faktisk vakuum og det allikevel kommer sand ut

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hva er spesielt viktig å sjekke ved en stålbåt?

 

ståltykkelse, ståltykkelse, og til slutt ståltykkelse..

 

 

Er det no enkel verktøy man kan kjøpe for å teste det

 

 

 

Drill med et passende bor og skyvelær. Mål så mange steder som mulig, og da særlig under vannlinjen !

Link to post
Share on other sites

Hehe :) Tror ikke det er så populært å borre hull i en båt jeg ikke eier som enda står på vannet.. spesielt ikke under vannlinjen :p

 

Er ikke noen her fra rundt Arendal med peil på stålbåt som jeg kunne betalt noen kroner for å være med å ta en kikk på den da?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Det er rusta innvendig som er problem, det utvendig er det lett å gjøre noe med. Rust innvendig i bunn av kjøl, under motor og andre utilgjengelige steder er noe dritt! Rust rundt vinduer er et evigvarende problem hvis man ikke får gjort det 100% med en gang.

Link to post
Share on other sites

Ja rektig.. finnes det noe bra guide no sted på nettet eller en bok eller noe for vedlikehold og arbeid på stål båter? Norske eller Engelske.. Vet det finnes mye på forumet her, men hadde vært kjekt med noe man kunne slå opp i..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Det er vell papirer som sier noe om ståltykkelsen?

Den gangen jeg forsøkte å lese meg opp om stålbåter, var det 5mm i skrog og 3mm i overbygg.

Rust innvendig, høres ut som kondens problemer. Min er isolert med 30mm isopor i tak, 50mm steinullmatter fra vannlinjen og opp.

Knusktørr båt.

Innvendige er det tjære maling over vannlinjen som er som ny (fra 1977).

Skutebunn malte jeg om.

Har du rust rundt vinduene høres det ut som gummilister, som ikke tåler mye før de blir slått inn.

Jeg fikk 2cm større vinduer alle veier, P.G.A. RUST. Satte inn aluminiums profiler runde hjørner en skjøt. Som nytt etter 25 år.

Har funnet ut at tre på stål er ok i 25 år, etter det er det mye hodebry.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Skaff deg en kompressor og oljesprøyte som tilbehør ( Biltema) og noen liter med Owatrol eller Respect rustolje, og sprut det inn hvor du ellers ikke kommer til. Oljen penetrerer inn og stopper videre rustutvikling. Brukes også av mange veteran/amcareiere.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...