Jump to content

Tamd30 instrumenter som "skjelver", kontaktfeil?


Vanntett

Recommended Posts

Tresfjord 29 med Volvo Penta TAMD30.

 

Instrumentene på dashbordet driver noen ganger å hopper litt frem og tilbake. Temperatur spretter 10 grader opp samtidig som oljetrykk faller litt ned. Mener at jeg samtidig så at voltmeter faller litt, ikke sikker på dette. Veldig raske bevegelser, er ganske sikker på at det er målerfeil. Viserene står ofte å skjelver litt frem og tilbake, men det kan også være stabilt over lang tid.

 

Hva tror dere dette er? En løs jordingskontakt eller noe som ligger uisolert mot jord? Noen tips om hvor jeg bør lete..?

 

Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig dårlig jording opp til instrumentene. Jeg hadde samme problem og trakk ny jordingsledning og problemet løst.

Takk for tips! Det er akkurat noe sånt jeg har forestilt meg er feil. :)

Er dette en jordingsledning fra motorblokk til instrumenter, eller fra minus på batteri eller annet sted..?

 

Du har sjekket kontakten inn på kontrollboksen på topp av motor, regner jeg med ?

 

Hmm.. nei. Dit har jeg ikke kommet.. Burde selvfølgelig ha startet der, men visste egentlig ikke helt hva jeg lette etter i båten i går, før jeg kom hjem og fikk tenkt litt. :blush:

Skal ut og sjekke dette også etterpå. Går jordingskabelen fra denne kontrollboksen til instrumentpanelet?

Link to post
Share on other sites

Er dette en jordingsledning fra motorblokk til instrumenter, eller fra minus på batteri eller annet sted..?

Det er sannsynligvis en jordingsskinne plassert i nærheten av sikringsskap - finn en ledig plass på denne og ta jording derfra. Koble ny jordingskabel direkte på eksisterende jordingskabel (denne går "innom" og gir jording til alle instumentene).

Men ta en test først for å forsikre deg om at det er her problemet ligger før du starter arbeidet med å legge opp/trekke ny kabel.

Link to post
Share on other sites

Det er sannsynligvis en jordingsskinne plassert i nærheten av sikringsskap - finn en ledig plass på denne og ta jording derfra. Koble ny jordingskabel direkte på eksisterende jordingskabel (denne går "innom" og gir jording til alle instumentene).

Men ta en test først for å forsikre deg om at det er her problemet ligger før du starter arbeidet med å legge opp/trekke ny kabel.

Ja, skal sjekke kontakten på kontrollboksen etc. først. Det er litt vrient å feilsøke sånne ting, ettersom feilen kommer og går. Og vanskelig å måle så raske/små variasjoner med ett vanlig multimeter. Så hvis ikke jeg finner andre ting som er feil, så tenker jeg at det er greit å bare trekke opp en jordingskabel uansett for å se om det løser problemet. Har lest at noen har hatt brann i kontrollboksen på grunn av manglende jording mot instrumentpanel.. Så jeg bør vel kanskje trekke jording helt fra kontrollboksen til instrumentpanelet.

Link to post
Share on other sites

Kontakten på kontrollboks satt faktisk dårlig. Luktet svidd av kontakten, tyder på at det har vært gnist/dårlig kontakt her. Renset kontakter og satt fast skikkelig. Virket som om alt var ok nå, men lå bare stille med motor igang, hadde ikke tid til å dra utpå. Ettersom dette problemet har kommet og gått så vet jeg ikke sikkert om problemet er løst før neste langtur. Rapport følger. :)

Link to post
Share on other sites

Du er nok på god vei til å bli kvitt det problemet, Vanntett. En ekstra jording skader ikke ! Hvordan går det med lekkasjen på saltvannkjølinga ? Du hadde et par bilder derfra som tyder på at en slabbadask har hatt den før deg.. Sorry for saying.. En ting som er viktig; ikke hell på for mye på ferskvannskjølinga. Bare kjølevæske til det dekker rørene til varmeveksleren oppi, du ser de. Ellers tyter det ut her og der om lokket er tett. Kjøp nytt lokk med fungerende ventil. Du skjønner ?

Link to post
Share on other sites

Takk for det! Kjølevesken forsvant ut i varmtvannsberederen fordi varmesløyfen i denne var sprukket. Koblet ut varmtvannsbereder og motoren holder nå på kjølevesken. Det lakk logså litt i underkant av varmeveksler, men det var bare noen drypp. Tok ikke sjansen på å demontere varmeveksler for å bytte pakninger nå rett før sommeren.. Slang oppi en boks "bars leaks" og lekkasjen forsvant. Skal demontere, bytte pakninger og ta systemrens til høsten. Tror ikke forrige eier var slabbedask, :) men kanskje ikke så veldig opptatt av det som var nedi motorrommet. All service ble gjort på verksted hvert år og motor har ifølge ham alltid fungert feilfritt. Det kan nok stemme, men jeg er nok litt mer opptatt av å finne tegn på mulige problemer.. :)

Har fyllt opp kjøleveske såvidt over rørene og renset lokket så det ikke lekker noe. Ser ut til at ting virker og er tett nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...