sap_2000 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Herholdt Andersen tar 3000 for forgasseren. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Søringen Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Herholdt Andersen tar 3000 for forgasseren. Da er det nok lite å spare, om noe, på å importere sjøl fra boats.net. $400 x 6,- = 2400,- pluss frakt og mva på dette. Toll også (?) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Jeg har kjøpt en del deler fra Boats.net. Mener jeg har betalt toll i noen tilfeller. Kanskje jeg husker feil ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Det skal ikke være noe toll på slikt. Kun mva og evt fortollingsgebyr Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Skrotnisse Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Kanskje det er mva jeg har betalt da ? Betaler jo for deler og frakt med kreditkort, men mener jeg i tillegg har betalt noe på posten for å få pakken ut..... Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Frakt+mva+tollbehandlingsgebyr - ikke mange kronene å spare på dette. Det er også forskjell på manuell og elstart forgassere. Sitér dette innlegget Link to post
Per-Arne Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Det var mange forgassere på boats.net til 20 hk. Noen som vet hva som er rett forgasser delenr og tilsvarende rett propell delenr for Pioner 15 bruk (9 1/4 x 10-J?). Redigert 7.August.2013 av Per-Arne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Fikk oppgitt pris til ca 3600,-. (!) Så det blir nok å bestille fra boats.net til 400 dollar + frakt. Boats.net anbefalles på det varmeste, men da bør man også regne litt på kostnaden. Handler selv derifra og det kommer alltid frakt pluss mva og fortollingsgebyr på pakkene derifra, mva regnes ut på følgende måte: totaltprisen på varen og frakta pluss 25%mva, også kommer som nevnt fortollingsgebyret i tillegg. Så for en vare for 400dollar og frakt rundt 70 dollar så taper du faktisk på å handle den fra boats.net 470dollar = 2810NOK i dag, så legger vi på mva som er 702NOK og 200kr i fortollingsgebyr og da havner vi på TOTALT 3713,- pluss at du må vente 2uker på varen Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Søringen Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Fått pris på forgasser, kr 2500,- hos en annen Yamaha forhandler. Bestilt, men var visst forventet 2-4 ukers leveringstid fra Yamaha sentralt. Var tomme på lager her hjemme, så er nok mange som oppgraderer fra 15 hk til 20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
jonjul Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Hei. Skal bytte forgasser til 20hk på min 9,9 sport, noen som har ferske data på hvor forgasser kan kjøpes rimeligst? Eller har dele nr?? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 26.August.2013 Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Jeg ville hørt med et par forhandlere i nærheten av der du bor, og fått pris der. Som innlegg tidligere her viser, er det nok lite å spare på import fra f.eks. boats.net. Ser du bor i Sarpsborg, så da kan det jo kanskje lønne seg å ta en tur til Strømstad e.l. og kjøpe forgasser??? En kjapp telefon kan vel avklare det. Vedr. delenr, så finner forhandler dette når du spør om pris. Bare sjekk at du får til den type start du har, manuell eller el start. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2013 Fikk omsider forgasseren på fredag. Montert den på i dag, og hatt første prøvetur. Virket veldig OK så langt, var nå nok effekt til å få baugen ned og skroget mer opp av vannet, med rett og fin bølge bak båten Så nå gjenstår å teste ut litt med original propell kontra den "lettere" som står på nå, samt prøve litt inn / ut med motor ut fra akterspeilet. Var litt småsjø, men båten oppførte seg harmonisk og fint. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 15.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2013 Fart på båt med 20 hk og båt type den står på. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Søringen Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Gammel Hansvik 16,5 standard. Ikke målt fart, men vil tippe den gikk pluss/minus 17-18 knop med den propellen som står på nå (mindre stigning enn original). Skal prøve med original propell, da jeg mistenker jeg var oppe i turtallssperre på prøveturen. Motoren lugget litt på topp turtall. Hansvik oppgir 22 knop med 20 hk, men det tror jeg må være ved havblikk, medvind og kraftig medstrøm Dette er definitivt ingen fartsbåt, men har lenge hatt lyst til å få den til å slippe vannet bedre og få presset baugen ned mtp sikt. Frustrerende å føle at en er på nippet til å få båten til å plane, men ikke helt oppnå det Så det var en oppløftende prøvetur og skal bli artig å teste ut originalpropellen og prøve ut litt med tilt-innstillinger (manuell innstilling). Har prøvd tilsvarende båt med 25 hk Yamaha, den gikk godt, men føltes overmotorisert (ustabil). Så fornøyd med at båten føltes harmonisk og trygg med 20 hester på plan. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Så var original propell (9,9 Sport) montert på og testet. Båten planet fortsatt, men akselerasjon var langt dårligere og turtall for lavt for å få ut full effekt. Så ble å montere tilbake propellen med mindre stigning. Så dette er en tungdrevet båt! Men allikevel godt fornøyd med forbedring som forgasserbytte ga, nå planer båten i hvert fall fint, og sikt framover er kraftig forbedret. Kan dra av litt på gassen og allikevel holde greit plan. Og har da hatt en del vekt i båten. Fart er nok heller 16-17 knop enn 18, men er fornøyd i forhold til tidligere fart. Sitér dette innlegget Link to post
Island Gypsy 36 Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Byttet forgasser på min yamaha 9,9 sport, meget fornøyd med ytelsen, måtte stille tomgangen litt, men den starter ikke på første draget som før, må sikkert dra 7 ganger i snora,pluss pumpe bensin til han starter.,., de 2 grønne ledningene fra el-sjåken skal inn i 2 andre grønne ledninger :-) går det ann å koble feil her ?kan jeg bytte om på de så er alt bra. Er det noe annet jeg kan stille på? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Merker at vår også har vært litt tyngre å starte opp i sommer, men hjelper å pumpe trykk på blæra, da kommer den ganske fort. Nå har motoren gått en del timer etter hvert, så skal få tatt en sjekk av ventilklaring. Hadde en MC for en del år siden som var vrien å starte, med en justering av ventiler ble det helt hundre. Er vanlig skruejustering på disse motorene, ikke shims. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Overtok nettopp en ny 9,9 sport/20, og den har lett for å dø på tomgang hvis man ikke lar den gå med litt pådrag. Er det så enkelt at man justere en tomgangsskrue? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Tror en del av poenget er å slippe hk avg. Trodde den var fjernet på båtmotorer nå? Edit: Åja, dette var i 2013 ... Doh! Redigert 25.August.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Stemmer. Sooo last year ;-) Forøvrig var det på 9,9 Sport solgt gjennom Yamaha Norge betalt HK avg for 15 hk. Nå spiller det jo ingen rolle lenger for de som satt på 20 hk gasser :-) Redigert 25.August.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Havgap Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 En 20-hk har gått ned et par tusen kanskje?? Motoren virker pigg og fin på en 14 fots RIB i alle fall, så det eneste jeg har reagert på er at tomgangen er i laveste laget! Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Er greie motorer, men automat-choke opplegget er ikke helt optimalt nei. Får lyst på motor med innsprøytning neste gang det skal handles ny motor... Men så fort motoren er varm er den jo helt prima. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Noen som har delenummer på 20hk-forgasser til disse ? Sitér dette innlegget Link to post
gunnmat Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Her er bildet av blandigsskruen på en 20hk gasser. Går fint å justere med en vanlig skrutrekker. Dro min en halv omdreining ut, det hjalp med det samme. ed Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Noen som vet om Yamaha har øket effekten på sine motorer siden 2008 testen da den var blant de tregeste? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.