Jump to content

Trimme Yamaha 9,9 sport til 20 hk.


Havardfred

Recommended Posts

 

Fikk oppgitt pris til ca 3600,-. (!) Så det blir nok å bestille fra boats.net til 400 dollar + frakt.

Boats.net anbefalles på det varmeste, men da bør man også regne litt på kostnaden.

Handler selv derifra og det kommer alltid frakt pluss mva og fortollingsgebyr på pakkene derifra, mva regnes ut på følgende måte: totaltprisen på varen og frakta pluss 25%mva, også kommer som nevnt fortollingsgebyret i tillegg.

Så for en vare for 400dollar og frakt rundt 70 dollar så taper du faktisk på å handle den fra boats.net 470dollar = 2810NOK i dag, så legger vi på mva som er 702NOK og 200kr i fortollingsgebyr og da havner vi på TOTALT 3713,- pluss at du må vente 2uker på varen

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg ville hørt med et par forhandlere i nærheten av der du bor, og fått pris der. Som innlegg tidligere her viser, er det nok lite å spare på import fra f.eks. boats.net. Ser du bor i Sarpsborg, så da kan det jo kanskje lønne seg å ta en tur til Strømstad e.l. og kjøpe forgasser??? En kjapp telefon kan vel avklare det.

 

Vedr. delenr, så finner forhandler dette når du spør om pris. Bare sjekk at du får til den type start du har, manuell eller el start.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Fikk omsider forgasseren på fredag.

 

Montert den på i dag, og hatt første prøvetur. Virket veldig OK så langt, var nå nok effekt til å få baugen ned og skroget mer opp av vannet, med rett og fin bølge bak båten :thumbsup:

 

Så nå gjenstår å teste ut litt med original propell kontra den "lettere" som står på nå, samt prøve litt inn / ut med motor ut fra akterspeilet. Var litt småsjø, men båten oppførte seg harmonisk og fint.

Link to post
Share on other sites

Gammel Hansvik 16,5 standard.

 

Ikke målt fart, men vil tippe den gikk pluss/minus 17-18 knop med den propellen som står på nå (mindre stigning enn original). Skal prøve med original propell, da jeg mistenker jeg var oppe i turtallssperre på prøveturen. Motoren lugget litt på topp turtall. Hansvik oppgir 22 knop med 20 hk, men det tror jeg må være ved havblikk, medvind og kraftig medstrøm :lol:

 

Dette er definitivt ingen fartsbåt, men har lenge hatt lyst til å få den til å slippe vannet bedre og få presset baugen ned mtp sikt. Frustrerende å føle at en er på nippet til å få båten til å plane, men ikke helt oppnå det :pray:

 

Så det var en oppløftende prøvetur :wink: og skal bli artig å teste ut originalpropellen og prøve ut litt med tilt-innstillinger (manuell innstilling). Har prøvd tilsvarende båt med 25 hk Yamaha, den gikk godt, men føltes overmotorisert (ustabil). Så fornøyd med at båten føltes harmonisk og trygg med 20 hester på plan.

Link to post
Share on other sites

Så var original propell (9,9 Sport) montert på og testet. Båten planet fortsatt, men akselerasjon var langt dårligere og turtall for lavt for å få ut full effekt. Så ble å montere tilbake propellen med mindre stigning. Så dette er en tungdrevet båt!

 

Men allikevel godt fornøyd med forbedring som forgasserbytte ga, nå planer båten i hvert fall fint, og sikt framover er kraftig forbedret. Kan dra av litt på gassen og allikevel holde greit plan. Og har da hatt en del vekt i båten. Fart er nok heller 16-17 knop enn 18, men er fornøyd i forhold til tidligere fart. :santcheers:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Byttet forgasser på min yamaha 9,9 sport, meget fornøyd med ytelsen, måtte stille tomgangen litt, men den starter ikke på første draget som før, må sikkert dra 7 ganger i snora,pluss pumpe bensin til han starter.,., de 2 grønne ledningene fra el-sjåken skal inn i 2 andre grønne ledninger :-) går det ann å koble feil her ?kan jeg bytte om på de så er alt bra.


Er det noe annet jeg kan stille på?


Link to post
Share on other sites

Merker at vår også har vært litt tyngre å starte opp i sommer, men hjelper å pumpe trykk på blæra, da kommer den ganske fort.

 

Nå har motoren gått en del timer etter hvert, så skal få tatt en sjekk av ventilklaring. Hadde en MC for en del år siden som var vrien å starte, med en justering av ventiler ble det helt hundre.

 

Er vanlig skruejustering på disse motorene, ikke shims.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...