Jump to content

Trimme Yamaha 9,9 sport til 20 hk.


Havardfred

Recommended Posts

Til informasjon til alle som plages med tungstartet motor etter forgasserbytte:

 

Fikk beskjed fra forhandler at automatchoke-enheten fra den originale forgasser (9,9) måtte flyttes over på 20 hk forgasseren da dem ikke hadde samme temperatur-koeffisient.

 

Før måtte jeg dra en 7-8 ganger for å få start. Starter på første nå etter bytte! Og går pent og rent hele tida. 

Link to post
Share on other sites

Da 9,9 sport er en 20 hk i utgangspunktet lurer jeg på hvorfor det er slik at dem har 2 forskjellige choke-enheter. Men fikk ikke noe godt svar fra forhandler.

 

Spent på resultatet. Ihvertfall stor forskjell hos meg og har nå en motor som er lettstartet og fungerer som den burde gjøre.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder justering av forgasser, så gjøres det på følgende måte på 2 takter. (Tror det virker på samme måte på 4 takter også)

 

Start med å justere tomgang litt opp (slik at den går litt høyt) så justeres blande/lufteskrue til høyest mulig turtall.

Dette punktet skal nåes når skrue er ca. 1,5 turn ut. Når dette punktet er funnet, skrues tomgang litt ned, og lufteskrue justeres på nytt. (Samme metode som nevnt)

Gjør dette til tomgang er juster ned til normal gange igjen.

Når dette er riktig skal motor være veldig lett å starte.

Redigert av Italjohn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg forsket endel på det der og ga opp. Selv Yamaha-forhandleren har ikke ett godt svar på det der. Feilkonstruksjon/dårlig konstruksjon. Endte opp med at jeg "primer" den ved kaldstart. Da jeg har fjernkontroll på min legger jeg gasshendelen 2 ganger i bunn før start. Da det er akselerasjonspumpe på forgasseren spruter den bensin i innsuget og den starter på første drag. Har en kompis som nettopp har kjøpt en slik med startmotor og selv den måtte primes først før han fikk den lett igang. Da er problemet løst for vår del.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Beklager at jeg ikke kom med resultatet av chokebyttet her. Resultatet ble bra og den startet på første draget hver gang. Men desverre var det noen klåfingra østeuropeere som stjal den i sommer. Yamaha kommer med en ny 25hk nå som er 25% lettere enn den gamle, denne leveres med og uten styrekult https://m.yamaha-motor.eu/no/products/water/batmotorer/midrange/f25/ Denne kommer vist på ca 33.000

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...