gunnmat Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Noen som vet om Yamaha har øket effekten på sine motorer siden 2008 testen da den var blant de tregeste? Sitér dette innlegget Link to post
gunnmat Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Noen som vet om Yamaha har øket effekten på sine motorer siden 2008 testen da den var blant de tregeste? Sitér dette innlegget Link to post
gunnmat Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Ja, det vil jeg tro. 4 takterne er vesentlig sprekere nå enn hva de første modellene var. Var på båtrace i Tønsberg i helga, der brukte de kun Tohatsu 15hk og Mercury fra 90hk og oppover til 200hk Sitér dette innlegget Link to post
Pioner 12 Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Konklusjonen blir? Bare å bytte gasser? El må jeg gjøre noe annet også. Hva med propellen, noe som bør gjøres? Har en Yahama 9.9 hk som er 15hk orginalt. (Fjernet splinten på gassen) På motoren står det 9.9FMH 682C S 152321 Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Sæther 41293013 Link to post
gunnmat Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Det er bare 9,9 Sport som kan bygges om til 20hk ved å bytte gasser, jeg bytta også propell slik at turtallet ikke blir for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Pioner 12 Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Som jeg har googlet meg fram til så mener jeg å ha sport. Må sjekke litt til. Noen ideer om jeg kan kjøpe gasser og propell?? Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Sæther 41293013 Link to post
Kasper22 Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Det er 9,9 Sport 4-takt motorene de diskuterer her . 2-takteren du har er max 15hk etter å ha fjernet stopperen på gassen, og eventuelt bøyd ut stopperene på bladventilene hvis åpningen ikke er 6mm. Sitér dette innlegget Link to post
Pioner 12 Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Ok. Da bør jeg finne en annen motor på 15 el 20 hk.. Takk Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Sæther 41293013 Link to post
gbraen Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Til informasjon til alle som plages med tungstartet motor etter forgasserbytte: Fikk beskjed fra forhandler at automatchoke-enheten fra den originale forgasser (9,9) måtte flyttes over på 20 hk forgasseren da dem ikke hadde samme temperatur-koeffisient. Før måtte jeg dra en 7-8 ganger for å få start. Starter på første nå etter bytte! Og går pent og rent hele tida. Sitér dette innlegget Link to post
gunnmat Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Takk gbran, da skal jeg gjøre det. Sliter også med samme problemet, forferdelig irriterende på en helt ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Må få høre hvordan det gikk med deg da. Sitér dette innlegget Link to post
gunnmat Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Skal legge ut resultatet her. Legger ved bilder av chokeenheten og fabrikknr. på 15hk forgasseren. Gjør det samme når jeg får tatt bilder av 20hk forgasseren Sitér dette innlegget Link to post
gunnmat Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 13.August.2015 Link til dette innlegget Svart 13.August.2015 ^Liker! ;-) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
gunnmat Svart 13.August.2015 Link til dette innlegget Svart 13.August.2015 Da er chokeenheten bytta, men har ikke prøvekjørt enda. Resultat kommer. Legger ut bilder av serienr. på 20hk forgasser og chokeenheten. Synes det er merkelig at det er forskjellige chokeenhet på 2 nesten identiske forgassere. Sitér dette innlegget Link to post
gunnmat Svart 13.August.2015 Link til dette innlegget Svart 13.August.2015 Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 15.August.2015 Link til dette innlegget Svart 15.August.2015 Da 9,9 sport er en 20 hk i utgangspunktet lurer jeg på hvorfor det er slik at dem har 2 forskjellige choke-enheter. Men fikk ikke noe godt svar fra forhandler. Spent på resultatet. Ihvertfall stor forskjell hos meg og har nå en motor som er lettstartet og fungerer som den burde gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Italjohn Svart 15.August.2015 Link til dette innlegget Svart 15.August.2015 (redigert) Når det gjelder justering av forgasser, så gjøres det på følgende måte på 2 takter. (Tror det virker på samme måte på 4 takter også) Start med å justere tomgang litt opp (slik at den går litt høyt) så justeres blande/lufteskrue til høyest mulig turtall. Dette punktet skal nåes når skrue er ca. 1,5 turn ut. Når dette punktet er funnet, skrues tomgang litt ned, og lufteskrue justeres på nytt. (Samme metode som nevnt) Gjør dette til tomgang er juster ned til normal gange igjen. Når dette er riktig skal motor være veldig lett å starte. Redigert 15.August.2015 av Italjohn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 Hvordan gikk det her? Noen med samme erfaring? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
gbraen Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 Jeg forsket endel på det der og ga opp. Selv Yamaha-forhandleren har ikke ett godt svar på det der. Feilkonstruksjon/dårlig konstruksjon. Endte opp med at jeg "primer" den ved kaldstart. Da jeg har fjernkontroll på min legger jeg gasshendelen 2 ganger i bunn før start. Da det er akselerasjonspumpe på forgasseren spruter den bensin i innsuget og den starter på første drag. Har en kompis som nettopp har kjøpt en slik med startmotor og selv den måtte primes først før han fikk den lett igang. Da er problemet løst for vår del. Sitér dette innlegget Link to post
gunnmat Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 Hei igjen. Beklager at jeg ikke kom med resultatet av chokebyttet her. Resultatet ble bra og den startet på første draget hver gang. Men desverre var det noen klåfingra østeuropeere som stjal den i sommer. Yamaha kommer med en ny 25hk nå som er 25% lettere enn den gamle, denne leveres med og uten styrekult https://m.yamaha-motor.eu/no/products/water/batmotorer/midrange/f25/ Denne kommer vist på ca 33.000 Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 Den er vel med innsprøytning også Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 Er litt skeptisk til at 4takterne bygges så lette med tanke på slitasje å holdbarhet, men de kan hende at de ikke er noe dårligere av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
fiskekongen Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Noen som vet delenummer på forgasser jeg trenger foråd å få 20hk på en 9.9 sport 2012 modell? Sitér dette innlegget Link to post
fiskekongen Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 (redigert) Kan man bruke denne? http://www.ebay.com/itm/OVERSEE-Carburetor-6AH-14301-20-for-4-Stroke-15HP-20HP-YAMAHA-Outboard-Motor-/172336855867?hash=item282013bb3b:g:k7EAAOSwAYtWJ433&vxp=mtr Redigert 19.Mars.2017 av fiskekongen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.