Jump to content

Tjømsvågen, dybde og fortøyningsforhold


Marulf

Recommended Posts

Jeg har tilbrakt store deler av barndommens sommerferier i Tjømsvågen, og ville ha vært svært forsiktig med å gå inn her med seilbåt dersom du ikke er kjent.

Det er kun mulig å gå gjennom løpet som er merket med rød linje, og det ligger noen store steiner der som gjør at du må vite nøyaktig hvilken kurs du skal holde for å unngå å smelle borti disse. Bunnen ellers er en kombinasjon av sand, steiner og gjørme.

Det sagt, så er det mulig å gå inn der, og vi har gjort det flere ganger med motorbåter på opp til 62 fot og tilsvarende dyptgående som det du har.

Ett tips kan være å gå inn med lettbåt først for å gjøre deg kjent med hvor steinene ligger.

Det er forøvrig ikke så mange ankringsplasser der inne. Marinaen i bunnen av bukten er privat, har smale båser og lite dybde.

Marinaen på øst-siden av bukten mener jeg tilhører hyttefeltet og jeg er usikker på om det er plass til store båter der. Det kan sikkert kompissen din svare på.

Bunnforholdene i bukten er tjukk gjørme, noe som medfører dårlig hold for "normale" anker.

Kan ikke huske å ha sett noen ligge på svai der inne, men nå er det noen år siden sist jeg var der.

Ett alternativ kan være å legge seg i bukten utenfor løpet merket med rødt. Der har jeg flere ganger sett seilbåter ligge på svai, men det er en del småbåt trafikk inn til selve Tjømsvågen så litt skvalping må du nok regne med.

 

bilde

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...