Jump to content

Motorvask VP TAMD41P, tips..


Hekkbølgen

Recommended Posts

Har tenkt å ta en shinings nedi motorrommet på min Agder 8000. Sitter en vp tamd41p der og der er sølt litt olje trolig i forbindelse med skifte av oljefilteret, samt 15 år med støv og rusk.

 

Hadde tenkt å kjøre motoren varm og skvette litt vann på før jeg dusjer den med avfetting. Deretter fylle opp bøtta, gjerne flere ganger med varmtvann fra dusjen og hele over motoren. Gjorde dette med min forrige båt (Joda 7500 med vp md22) men veldig godt resultat.

 

Spørsmålet er om det er noe jeg bør dekke til? Ser i andre tråder at dynamoen bør dekkes til. Er det evt andre komponenter som bør tildekkes? Det er vel ikke så mye elektronikk på denne motoren, eller..?

Link to post
Share on other sites

De fleste her inne har nok bedre kunnskap på motorer enn undertegnede. men til sammenligning.

 

Har tatt motorvask på noen hundre biler opp igjennomm både bensin og diesel med høytrykkspyler med kaldt vann og varmtvann når tilgjengelig, samt samme fregangsmåte på diverse båtmotorer. Dekker sjelden og aldri til noe som helst utover der det er åpent luftfilter, men prøver å unngå direkte trykk på dynamo og åpen elektronikk. En sjelden gang må plugger tørkes, og har kun en gang opplevd at noe gikk galt (var dog en relativt sliten italiener fra åttitallet der coilen tror jeg det var tok kvelden).

 

Så dersom du vil være forsiktig foreslår jeg å dytte på med avfetting (Motorvask, Prickbort, Biltema kaldavfetting etc.) Bruk kost til å løse opp smuss i kriker og kroker og skyll grundig med så varmt vann som mulig. Gjenta om nødvendig. (NB: dersom kaldavfeting benyttes bør motor være noenlunde avkjølt og tørr før påføring)

 

 

mvh



For ordens skyld. Finnes noen biler man allikevel unngår motorvask på, eller er meget forsiktig. Eksempelvis blir Corvette C4 og C5 fort dyrt da tenningsmodul visstnok har "lufting" fra topp og tett i bunnen, men hører til de eksotiske unntakene man uansett sjekker litt opp før man durer avgårde.

Link to post
Share on other sites

Dekk til luftfilter , motor bør være kald , bruk litt sterk avfetting uten rent vann først , dynamo behøver ikke dekkes til det tåler den godt , la avfetting virke litt før du helst bruker en haveslange til å spyle av med , en blanding med sterk salovann er bra :-)

Link to post
Share on other sites

Ok, takk. Får se i manualen hvor luftfilteret sitter :-)

 

Når jeg tenker meg om så har jeg ikke tilgang på varmtvann på brygga. Og varmtvannsbrederen har ikke strøm som varmer den. Ergo må jeg kjøre motoren varm for å få tilgang på varmtvann. Hvorfor bør en kkke bruke kaldavfetting på varm motor? ( regner med det er en grunn til at det heter nettopp kaldavfetting, men har ikke peiling på hvorfor..)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...