gregor Startet 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2013 Hei, Trenger å kjøpe en dieselvarmer til 44 fots (4m bred) stål seilbåt.. Jeg skal bo i båten så det er viktig at den holder det varmt nok. Hva bør jeg kjøpe når båten er så stor? Bør jeg gå for en av de som har en vannsløyfe som går rundt i båten? I tilfelle, går det å koble til sløyfa etterhvert eller må den monteres med en gang? Vil helst ha en som bråker minimalt. Hvem merker og modeller er bra? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Hakkannen Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 (redigert) Jeg har en 4kw Glembring dieselkamin/pottebrenner i båten. Fornøyd med denne. Har ikke vannsløyfe, men en kamerat har lik ovn som meg med dette. Han er også fornøyd med løsningen. Hos han sirkulerer det varme vannet rundt i båten til varmtvannsberederen og radiatorer i alle rom, på samme krets som kjølevannet til motoren. Han har montert kraner på rørene slik at han kan styre hvor varmen skal gå. Ikke vits å varme motoren hele tiden. Fordelen med pottebrenner er at det er en fullmekanisk konstruksjon som er stabil i drift, noe som kan være en fordel om du har behov for å fyre hele tiden. Har du dagtank, en dieseltank over regulatoren til pottebrenneren, bruker den ikke strøm. Med vannsløyfe trenger du elektrisk pumpe, men likevel, færre ting som kan gå galt i forhold til andre løsninger. Glembrings egen sirkulasjonspumpe bruker 2 watt. Selv har jeg fyrt hele vinteren i to år med min, uten feil. Bakdelen med pottebrenner er at den tar litt plass og at det trengs en skikkelig pipe for å unngå nedslag (H-pipe fungerer langt bedre i vind enn de enklere pipeløsningene). Den eneste lyden som kommer fra dieselkaminen er lyden av flammer hvis det blåser kraftig, omtrent som i en vedovn, men uten sprakingen av veden. Det er også en annen tråd om dette her inne Andre merker pottebrennere som Refleks, Dickinson og andre fungerer på samme måte som Glembring. Redigert 12.Juni.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Har opplevd pottebrennere som en deilig løsning når jeg har vært ombord i båter på vinteren. Et sirkulasjonsanlegg med radiatorer er absolutt å foretrekke, så kan du sette inn varme i klesskap og kabiner m.m. som du kopler inn/ut etter behov. Dagtank... Joda, men da med sløyfe fra hovedtank så du kan pumpe over diesel etter behov. -IKKE gå for vanlig tank med manuell påfylling fra kanne. Det har jeg også sett, og luktet på... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Roger jo Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Har en Eber 5kw vannvarmer som jeg er fornøyd med, med to defrostere og har planer om å kople til en radiator også. Og denne som er topp. http://www.dickinson...com/propane.php Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 E ville kanskje gått for to varmere. En vanlig D4 luftvarmer til sommer og de kjølige vår/høst kveldene. Og så når vinteren setter inn så ville eg skrudd på D3W vannvarmeren med radiatorer osv i tilleg. Totalt sett så bruker to slike varmere mindre strøm en 1stk airtop på 5kw og D5. Begge kan neppe feile samtidig, så driftssikkerhet pga bobåt er greit. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Er båten din isolert? En ting er stor varmer, en annen ting er om båten kan holde på varmen. Bruker du noen tusenlapper på skrogisolasjon i kombinasjon med varmer, så blir resultatet enda bedre. Du kan nok da også spare noen tusen på en mindre varmer. Om du velger luftvarmer, er det også lønnsomt å isolere varmluftsrørene for å redusere varmetapet på vei frem til luftventilen i salongen etc. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 To varmere, ikke for store. Du ligger litt i grensen mellom 3,5 kw og 5,5 kw tenker jegg. HR setter inn to 3,5kw i sin 48 foter Legg et utblås til cockpit også. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Takker for tips.. Tror jeg går for en 5kw vannvarmer i første omgang.. Båten er isolert hele veien utenom forrpiggen, men jeg har planer om å rive ned endel av tak og vegger og legge det nytt og da blir det isolert skikkelig også. Men kan jeg koble opp en vannvarmer uten å koble til vannsløyfa i starten også heller legge opp den litt seinere? Skal gjøre ganske mye så er greit å se litt hvordan det passer å ha sløyfa etterhvert.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Du kan vel koble vannvarmeren til en defroster for å utnytte den, enn så lenge. Da vil du også kunne få varmluft til cockpit senere, samt varm ventilert friskluft ved høy luftfuktigheten under dekk. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Ok. det er snakk om radiator her.. titta på maritim.no, men fant ikke noen der? Er det sånn at vannvarmeren ikke er varm i seg selv så man må koble til defroster / radiator for å få effekt? Regner med den da kan plaseres inni/bak interiør? Som dere skjønner er jeg veldig fersk :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Du må ha rør/slange-opplegg til radiator/motor/bereder/defroster for å få ut varmen ja. En vannvarmer kan ikkje startes uten kjølevannssløyfe. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Kjøp en varmer som får kjøre større deler av tiden på relativt høy belastning. Lavlastkjøring er ikke gunstig uansett hva du velger. Tenk også på hvordan du velger reguleringsoppsettet. Skal thermostat sitte på lugar, messe/oppholdsrom, bad, flere alternativer etc? Eller velger du å holde samme temp over hele båten (alle uttakene) hele tiden, basert på termostat i oppholdsrom.? Hvordan du utfører sistnevnte betyr mye for en komfortabel og effektiv oppvarming av båten. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Ska du bo i båten så är det bara Refleks/Glembring typen som duger. Eber/Webasto och liknande är inte lämpade för kontinurelig drift. Du bör definitivt installera ett vattenburen värmesystem. Jag har en Refleks på 5 kW i min 40 fots stålbåt och den har aldrig gått för fullt när båten väl är varm. Se bara till att du har tillräckligt med konvektorer så att du kan få ut all effekt av din kamin. En fråga som brukar dyka upp i sammanhanget är om man ska ha en- eller tvårörssystem. Jag har enrörs och är fullt nöjd med detta. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 En kombinasjon av disse og så bør en ha en vann tank og en ekspansjons-tank i systemet. http://www.seatronic.no/varmere-monteringsdeler-c-107_124/radiatorer-p-3098 http://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-2-kw Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Frgaus Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 http://www.eberspaecher.no/baatvarmere/hydronic-vannvarmere.html Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Fikk ikke med meg de siste svarene her. Takk. Begynner å skjønne litt mer hvordan systemene funker.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.