Jump to content

Dieselvarmer anbefaling til 44 fots båt


gregor

Recommended Posts

Hei,

 

Trenger å kjøpe en dieselvarmer til 44 fots (4m bred) stål seilbåt.. Jeg skal bo i båten så det er viktig at den holder det varmt nok.

 

Hva bør jeg kjøpe når båten er så stor?

 

Bør jeg gå for en av de som har en vannsløyfe som går rundt i båten? I tilfelle, går det å koble til sløyfa etterhvert eller må den monteres med en gang?

 

Vil helst ha en som bråker minimalt.

 

Hvem merker og modeller er bra?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Jeg har en 4kw Glembring dieselkamin/pottebrenner i båten. Fornøyd med denne.

 

Har ikke vannsløyfe, men en kamerat har lik ovn som meg med dette. Han er også fornøyd med løsningen. Hos han sirkulerer det varme vannet rundt i båten til varmtvannsberederen og radiatorer i alle rom, på samme krets som kjølevannet til motoren. Han har montert kraner på rørene slik at han kan styre hvor varmen skal gå. Ikke vits å varme motoren hele tiden.

 

Fordelen med pottebrenner er at det er en fullmekanisk konstruksjon som er stabil i drift, noe som kan være en fordel om du har behov for å fyre hele tiden. Har du dagtank, en dieseltank over regulatoren til pottebrenneren, bruker den ikke strøm. Med vannsløyfe trenger du elektrisk pumpe, men likevel, færre ting som kan gå galt i forhold til andre løsninger. Glembrings egen sirkulasjonspumpe bruker 2 watt. Selv har jeg fyrt hele vinteren i to år med min, uten feil. Bakdelen med pottebrenner er at den tar litt plass og at det trengs en skikkelig pipe for å unngå nedslag (H-pipe fungerer langt bedre i vind enn de enklere pipeløsningene). Den eneste lyden som kommer fra dieselkaminen er lyden av flammer hvis det blåser kraftig, omtrent som i en vedovn, men uten sprakingen av veden.

 

Det er også en annen tråd om dette her inne :smiley: Andre merker pottebrennere som Refleks, Dickinson og andre fungerer på samme måte som Glembring.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Har opplevd pottebrennere som en deilig løsning når jeg har vært ombord i båter på vinteren. Et sirkulasjonsanlegg med radiatorer er absolutt å foretrekke, så kan du sette inn varme i klesskap og kabiner m.m. som du kopler inn/ut etter behov.

Dagtank... Joda, men da med sløyfe fra hovedtank så du kan pumpe over diesel etter behov. -IKKE gå for vanlig tank med manuell påfylling fra kanne. Det har jeg også sett, og luktet på...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

E ville kanskje gått for to varmere.

En vanlig D4 luftvarmer til sommer og de kjølige vår/høst kveldene.

Og så når vinteren setter inn så ville eg skrudd på D3W vannvarmeren med radiatorer osv i tilleg. Totalt sett så bruker to slike varmere mindre strøm en 1stk airtop på 5kw og D5. Begge kan neppe feile samtidig, så driftssikkerhet pga bobåt er greit.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Er båten din isolert?

En ting er stor varmer, en annen ting er om båten kan holde på varmen.

 

Bruker du noen tusenlapper på skrogisolasjon i kombinasjon med varmer, så blir resultatet enda bedre. Du kan nok da også spare noen tusen på en mindre varmer.

Om du velger luftvarmer, er det også lønnsomt å isolere varmluftsrørene for å redusere varmetapet på vei frem til luftventilen i salongen etc.

Link to post

Takker for tips.. Tror jeg går for en 5kw vannvarmer i første omgang..

 

Båten er isolert hele veien utenom forrpiggen, men jeg har planer om å rive ned endel av tak og vegger og legge det nytt og da blir det isolert skikkelig også.

 

Men kan jeg koble opp en vannvarmer uten å koble til vannsløyfa i starten også heller legge opp den litt seinere? Skal gjøre ganske mye så er greit å se litt hvordan det passer å ha sløyfa etterhvert..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Ok.

 

det er snakk om radiator her.. titta på maritim.no, men fant ikke noen der? Er det sånn at vannvarmeren ikke er varm i seg selv så man må koble til defroster / radiator for å få effekt? Regner med den da kan plaseres inni/bak interiør?

 

Som dere skjønner er jeg veldig fersk :)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Kjøp en varmer som får kjøre større deler av tiden på relativt høy belastning. Lavlastkjøring er ikke gunstig uansett hva du velger.

 

Tenk også på hvordan du velger reguleringsoppsettet. Skal thermostat sitte på lugar, messe/oppholdsrom, bad, flere alternativer etc? Eller velger du å holde samme temp over hele båten (alle uttakene) hele tiden, basert på termostat i oppholdsrom.?

 

Hvordan du utfører sistnevnte betyr mye for en komfortabel og effektiv oppvarming av båten.

Link to post

Ska du bo i båten så är det bara Refleks/Glembring typen som duger. Eber/Webasto och liknande är inte lämpade för kontinurelig drift. Du bör definitivt installera ett vattenburen värmesystem. Jag har en Refleks på 5 kW i min 40 fots stålbåt och den har aldrig gått för fullt när båten väl är varm. Se bara till att du har tillräckligt med konvektorer så att du kan få ut all effekt av din kamin. En fråga som brukar dyka upp i sammanhanget är om man ska ha en- eller tvårörssystem. Jag har enrörs och är fullt nöjd med detta.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...