gregor Startet 13.Juni.2013 Del på Facebook Startet 13.Juni.2013 Kan jeg sandblåse skråget selv på en stålbåt eller er det noe jeg bør ha fagfolk til? Hvordan er eventuelt prossedyren for å gjøre det? Fra start til ferdig malt og klar for sjøsetting. Er det no restriksjoner på hvor man kan gjøre det? Hva koster det eventuelt å få noen til å sandblåse den? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
haugi Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Sandblåsingen skal jeg ikke begi meg ut på, men malingen kan jeg si noe om. Jeg ville først brukt Jotun Jotamastic Aluminium, og der deretter ett strøk med Jotamastic med farge, den som er nærmest fargen du skal ha til slutt. Som topcoat ville jeg brukt Jotun XP, gir en glatt og blank overflate. Alle disse produktene er 2-komponent, og blir finest hvis du sprøytemaler. Grunnen til at jeg ville valgt disse er at jeg har gode erfaringer med dem gjennom jobben. Om det er det beste skal jeg ikke garantere. Lykke til med båten:) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Sandblåsing er enkelt og greit, utstyr kan du nok leie hos Ramirent eller lign.. Husk å dekke til alt annet.. Mye støv! Du må ha stor kompressor, sandblåsings apparat, verneutstyr og sand. Blåses til du får bart metall. Grunnes med aktuell grunning, eventuelle mellom strøk og topp strøk til slutt. Jotun er et bra merke, sprøytemaling er å foretrekke, er nok mulig å leie slikt også. Fagmann eller erfaren sandblåser/ sprøytemaler er nok å foretrekke, men er ikke umulig å få til sjøl. Alternativ er jo sliping og rullemaling.. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 En jeg snakket med mente man måtte sparkle etter man har sandblåst? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Figaro Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Hvis du skal få gjort dette skikkelig, anbefales proffe folk. Ring BS Teknikk, de kan dette og vet også hva som er den beste grunningen. Det koster endel, men det holder i mange år. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
gregor Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Veit du ca. hva det koster da? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
M/S Kobben Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Skal du bruke lakk så må du nok sparkle. Men med maling pleier ikke det å være nødvendig. Viss ikkje det er stygge hakk eller bulker i skroget, da.. Eller gravrust. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Veit du ca. hva det koster da? For min båt på 36" betalte jeg 40 000 for blåsing + 3 lag med epoxyprimer. Men det var for 3 år siden. Du får aldri gjort den jobben så bra selv uten å slite "livet" av deg. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 For min båt på 36" betalte jeg 40 000 for blåsing + 3 lag med epoxyprimer. Men det var for 3 år siden. Du får aldri gjort den jobben så bra selv uten å slite "livet" av deg. Jeg har selv blitt ganske nyskjerrig på stålbåter i det siste, men er usikker på vedlikeholdsmengden. Hvordan er årlig vedlikehold/etterbehandling etter sandblåsing og "nymaling", og hvor ofte bør man sandblåse å begynne på nytt? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
gregor Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Har hørt at om man gjør grunnarbeidet skikkelig kan det holde i 20 år +.. Kan slite litt for 40 000 da.. men livet vil jeg jo beholde :p hva er det som gjør det vanskelig? Er det det at det tar lang tid eller er det vanskelig å få det riktig? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
-morten- Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 godt underlag og forarbeid krever riktige produkter og riktig utstyr.. med riktige komponenter og utførelse er et aluskrog eller stålskrog like lett å vedlikeholde som en plastbåt og varer i mange mange år... problemet er at mange som gjør slikt selv tar snarveger og gjør alle ting på billigste måte... da får man også resultat deretter.. Jeg har jobbet på et båtbyggeri der folk har trodd at alubåter var plastbåter.. disse ble pulverlakkert med en veldig bra finish! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 (redigert) Jeg sandblåste og malte båten her da det het Grenland Offshore i 2010.https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/page-9Det hender at de tar en båt når de lite og gjøre. Og var bra på pris, og en av de få stedene som er brukbare da alt foregår innendørs. http://www.agilitygroup.no/index.php/about-agility-group/locations/langesundAgility Group i LangesundTordenskjoldsgt. 7-9, NO-3970 Langesund, Norge Sentralbord: (+47 335) 08580 Telefaks: 47 35 96 76 01Ikke for det jeg sandblåste hele båten i 89 hadde laget et telt rundt hele båten, brukte 24 timer på å sandblåse hele båten utvendig og få den støv-fri, så malerfirma kunne male og var heldig med været så hele båten fikk et lag med sink og Jotamastic under vannlinjen og Jotamastic over vann linjen.Dagen etter når andre strøket skulle på, startet de nok for tidlig (det må ha hvert dugg i stålet under vannlinjen)For det laget datt av etter et par år, da var det kjekt å kunne reklamere da kom de og blåste båten under vann linjenog la på sink og tjæreepoksy, det var bra i 15 år. I dag skal det ikke sink under vannlinjen.Overbygger er topp etter 25 år, unntatt der det er tre på stål, kommer det rust fram. Redigert 14.Juni.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
gregor Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 roger-jo: Hva måtte du betale? Gjorde du ingenting selv da? Hva var inkludert? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Roger jo Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 (redigert) Kan dessverre ikke huske hva jeg betalte. Det er bare og be om anbud fra en 4 - 6 stykker og sammenligne. Du må spørre om pris og om hva du kan få lov til å gjøre selv. Det kommer an på hva en er kvalifisert til. En jeg vet om Ht- spylte og la på bunnstoff selv og var fornøyd med prisen. Og det at malingen foregår i oppvarmet hall er et must, etter min mening. Har en plass og får lov til å sandblåse der er det bare lager et telt, så er mye gjort, men alt koster. Det er bare å regne ut hva leie av utstyr og sand koster, vil tippe på at en som ikke har sandblåst før bruker nesten dobbelt så mye sand som en har erfaring. Og priser er sikkert forskjellig fra fylke til fylke. . PS. Det med sparklign kommer an på hvordan sveiser og bulker ser ut og det ser en ikke før en har sandblåst. Det var litt sparkel på min båt, det så jeg når jeg sandblåste, men lot være å sparkle opp igjen. Redigert 14.Juni.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ute_av_kurs Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Det beste er å glassblåse om det er aluminium, men går fint med veldig fin sand. Går da ut i fra at du skal sandblåse pga fjerning av lakk/maling. Hvis du har områder med større riper/kaviteringer bruker du litt grovere sand, men hold blåsemunnstykket i konstant bevegelse. Ikke tenk at om du holder det stille litt går det fortere..Da kan du allerede ha gjort det motsatte og skaffet deg mer arbeid. Jobb på mindre områder og hele tiden følg med på fremgangen/resultatet. Du blir etter hvert mer komfertabel med hvordan du går frem på underlaget. Klarer du skaffe deg en plate i samme materiale som er lakket/malt er det greit å øve litt. Glassblåsing blir fort JÆVELIG dyrt da det er finkornet og vesentlig dyrere enn sand + vind osv .Er en grunn til at det koster kr :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Men må båten sandblåses? Viss det er mye rust på hele skroget så ser jeg den, men er det bare flekker, så kan en slipe også.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Siden en er ute av kurs da tråden omhandler stål båt. Og en av grunnene til at en går over til stålsand er at den lager bedre ved-heft til malingen og kan brukes om igjen etter at malingrester er fjernet. Skall en fjerne bunnstoff fra en plast /Al båt ville jeg foretrukket kalk eller tørris blåsing. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
gregor Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Ute_av_kurs: det er en stålbåt og ikke aluminium. som nevnt i første post. Vet ikke helt om den må sandblåses enda.. må få den på land først.. vil bare sjekke så jeg vet litt mere og kan spare tid når jeg først tar den på land. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
gregor Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 (redigert) Finni ut at han som morra mi er sammen med har sandblåst endel og han kan være med å vise meg.. Trenger jeg sånn vakuum maskin som trekker ut støvet inni dekket som jeg har rundt båten når jeg holder på? Så noe om støvfrie sandblåsings systemer.. er det noen som leier ut det? Han nevnte også att man må legge på grunning veldig fort etter at man har sandblåst og at man helst kansje bør sandblåse en del også grunne det før man sandblåser videre.. da må man vel la det tørke helt før man sandblåser videre så man ikke får støv i malinga.. hvor lang tid kan det gå før man legger på primeren? Redigert 16.Juni.2013 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
gregor Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Vil denne være nok hvis jeg leier en skikkelig kompressor? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10268_10270&products_id=443 Eller bør jeg ha noe i denne størrelsen? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10268_10270&products_id=352 Står støvfritt, men regner med det blir ikke helt støvfritt alikevell.. noen som erfaringer med disse? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
nives Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 (redigert) Tja. Hvor god tid har du, og hvor mye sand vil du bruke? Du vil sannsynligvis bruke minst 3 ganger så mye sand og mye lenger tid enn med proff utstyr, Men for all del, jobben er ikke serlig vanskelig, og selvgjort er ikke å forakte. Men tror ikke du sparer noe særlig på å bruke "hobby" utstyr" kontra sette vekk jobben, om du vil totalrenovere. Det apparatet med reserkulering er best egnet til punktblåsing. Er nok ikke spesielt effektiv. men ok til mindre arbeid. Den andre er meir effektiv, men er nedskalert og beregnet for mindre arbeid. DVS du bruker meir tid og meir sand enn med bedre utstyr. Skal du gjøre det selv er Aluminiumssilikat det effektiveste blåsemiddelet. men støver også mest.Krever meget god støvtildekking. Garnet er ikke fult så effektiv. men støver mindre, og er lettere å fjerne i etterkant, om du velger å flikkvedlikeholde, kan utstyrert vere ok. du bør vaske området for å fjerne salt før blåsing, og legge kanter mot gammel maling etter, både for å unngå løse kanter og visuelt, Malingssystemene som er foreslått over er meget bra, Redigert 27.Juni.2013 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
gregor Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 (redigert) Hva med denne? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10268_10270&products_id=354 Skal ta meg to uker ferie for å sandblåse, male og gjøre noe sveisearbeid så kan bruke noen dager på å sandblåse.. hvor mange dager tror du jeg bruker på sandblåsingen? burde vel få gjort mye på 2-3 dager? Når det er snakk om 40 000 for å sette bort jobben så blir det jo mye billigere å kjøpe en sånn tank og leie en kompressor? Dritt jobb, men det får så være.. Redigert 27.Juni.2013 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
nives Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 (redigert) .fjernet Redigert 27.Juni.2013 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Zitt Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 (redigert) Jeg vil anbefale deg å forhøre deg med folk som driver med sandblåsing og maling/lakking. Når det gjelder stein er det stor forskjell på heften på sandblåste bokstaver, og freste/huggete bokstaver som varer mye lenger. Kan tenkes at sliping på stål gir bedre heft enn sandblåsing. Bare en tanke som slo meg! Hvis du skal leie sandblåseutstyr og kompressor, vil jeg anbefale deg å låne utstyr med god kapasitet. Ingenting er verre enn å stå å vente på kompressoren. Redigert 27.Juni.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Har akkurat lest en bok om stål båt vedlikehold av en som har jobbet med stålbåter i mange år og i tillegg har en egen stål seilbåt (http://www.yachtwork.com/book-repair.htm) og han mener at sandblåsing er det klart beste. Men siden det er mange slipp i USA som vistnok nekter folk å sandblåse så beskriver han i boka om hvordan man kan gjøre det uten. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.