Jump to content

Sandblåsing av skrog på stålbåt


gregor

Recommended Posts

Jeg har akkurat sandblåst for første gang selv. Hva vanskelihetsgrad angår er det ikke noe hokus pokus på en stålbåt, men det med grunning er veldig viktig. Bart stål starter korrosjonsprosessen umiddelbart etter blåsing. Jeg blåste et glassfiberskrog, men tok noen stålfelger i samme slengen og det var en drøm i forhold.

 

Mitt beste råd er å ikke kjøpe hobbyutstyr til denne jobben og om du skal gjøre dette selv sørg for å ha en kompressor som oppgir luftmengde i kubikkmeter og ikke i liter/min. Jeg leide en som ga 5000 L/min for 650 kr eks/mva pr. døgn.

 

Det er irriterenede og treigt å jobbe med dårlig utstyr, muligens såpass irriterende at du til slutt velger å sette bort jobben pga at utstyret ditt ikke holder og da måtte betale for både eget jallautstyr og jobben utført av noen andre. Jeg kjøpte blåser av typen fra Gasolin. Slangen har sprukket to ganger i dag og tanken er irriterende liten.

 

Kjøp god sandblåser og selg den på finn hvis du ikke trenger den senere, men det gjør man jo gjerne om man eier en stålbåt. http://www.korrosjonsteknikk.no

Redigert av Lukas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sjekket opp litt med Jotun ang. Jotamastic. En jeg snakket med anbefalte også det.

 

Jeg snakket med en i butikken på Lørdag og han skulle bestille for meg, men det er litt usikkert hvor mye jeg trenger. Siden Jotamastic og industri malinga kommer i 20 liters spann så må jeg kjøpe et ekstra spann og risikerer å sitte igjen med alt for mye maling. Det er også mulig at det er nok med ett 20 liters spann alene, men siden det tar fra 1 til 2 uker å bestille Jotamasticen er jeg nødt til å ha nok når jeg bestiller så ikke jeg går tom og må vente når jeg har båten på land.

 

Med forbruker yatching serien til Jotun derimot er det lettere å bestille mindre spann og det tar 1 til 2 dager for dem å skaffe mer.

 

Så er det noen som vet om det er omtrent samme kvalitet på forbruker serien? Holder det like lenge osv.?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Hvem av de på gasolin var det du brukte da?

 

Skal sjekke opp de på korrosjonsteknikk.no.

 

Hvor lang tid brukte du på glassfiberskroget? Var det hele skroget, både over og under vannlinja? Hvor stor båt?

Det er denne her: http://gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34&products_id=443

 

Du må også ha en annen hette/maske enn den som følger med der. Den både dugger igjen og blir matt av sandspruten og til slutt vanskelig å se gjennom. Jeg har et 30' langkjølet seilbåtskrog. Uten tidsforbruk med å fylle på sand blåste jeg ene siden av skroget under vannlinjen på 3-4 timer, men det blir en del testing og justering første gangen. Dette var med dyse med 3-4 mm åpning. Det er mange variabler her som påvirker forbruk av sand, hvor stort punkt du blåser og dermed også tidsforbruk. Sørg for at slangen ut fra krana i bånn ikke har bøy på seg. Det er det som gjør at sanden til slutt gnager seg igjennom.

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt å bli ferdig med sandblåsingsjobben på rimelig tid kan du ikke sandblåse en hel båt med utstyret fra Gasolin. Det som sandblåser er ikke tanken, men dysa. En god dyse for å sandblåse en båt er minimum 10 mm venturidyse. Den krever en kompressor som gir minimum 5 kubikkmeter (5000 liter) pr minutt med luft. Er sandmengden riktig innstilt bruker du da 200 liter sand på 30 - 40 minutter. Selv liker jeg 16 mm venturi, da bruker jeg 10 kubikkmeter kompressor, og jobber dobbelt så fort som med 10 mm dyse. En 10 mm dyse koster mere enn de sandblåseapparatene som Gasoline selger, og du får vel tre slike apparater for hva en 16 mm dyse koster. Det sier litt om hva de selger, i forhold til proffutstyr. Med et slikt apparat blåser du ganske greit en personbilfelg i løpet av en times tid, mens med det utstyret du skal benytte for å blåse en båt gjør en bedre jobb med felgen i løpet av 5 - 10 minutter. Slikt utstyr koster rundt kr 30 000,-, kompressor er så dyrt at det leier du.

Om du ønsker å gjøre dette selv, leier du en komplett sandblåsehenger av Oslo Trykkluft as oppe på Gjelleråsen (Skytta?), jeg kan tenke meg at døgnprisen er ca kr 2000,-. Da har du det du trenger, en kompressor tilpasset dysa (6 - 8 mm), og et apparat omkring 100 liter, alt plassert på en bilhenger. For en som ikke har sandblåst tidligere er dette et supert utstyr som ikke er for effektivt for en lekmann, men som allikevel får jobben gjort. Har du det du trenger av sand, kanskje et par tre tonn (avhengig av hvor mye av båten du skal blåse) klarer du jobben på en dag eller to om du står på. Skal du ha bra produkter bruker du Jotun Barrier (Sinkepoxy, 16,9 - 8,4 kvm/liter) og Jotamastic 87 (tykkfilm epoxy, 4,3 - 1,6 kvm/liter)Du må ha sprøyte for dette (airless 150 - 200kg/kvcm, dyse 0,023" - 0,031" for Jotamastic, 0,015" - 0,021" for Barrier). Velg liten dyse siden du ikke har trening. Som toppstrøk legger du på Jotun Hardtop AS (polyuretan sistestrøksmaling13,2 - 8,0 kvm/l, dyse 0,013" - 0,0 18". Pass på at du har kontroll på temperatur og duggpunkt mens du maler, det er veldig viktig for et godt resultat.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal på ingen måte bestride rådene dine Festina. Jeg ønsker å lære og jeg brukte selv dine råd fra en annen post til å få til et så godt som mulig oppsett med det jeg hadde for hånden og valgte å prøve med den lille blåseren jeg allerede hadde og en 5 m3 kompressor. Jeg takker for rådene og uten hadde jeg ikke tatt jobben selv.

 

Jeg fikk oppgitt av han jeg leide kompressor av, at denne klarte ei dyse på ca 8 mm og at de små dysene jeg hadde kanskje, om jeg var heldig, blåste et punkt på størrelse med et kronestykke. Det stemte ikke helt.

 

Jeg startet veldig forsiktig med lavt trykk som den amatøren jeg er (etter råd fra Festina) i frykt for å blåse hull i skroget og med instensjon om å øke trykket etterhvert til ønsket effekt, men jeg endte til slutt med 8 bar trykk og dysa jeg nevnte som raskt fikk større åpning ettersom den ble slitt (dog maks 4-5 mm). Jeg vil anslå det effektive blåsepunktet til noe slikt som ca 5-6 cm i diameter.

 

Som sagt er jeg ingen ekspert og korriger meg hvis jeg tar feil, men når sanden "pulserer"/kommer ut støtvis kjører du for mye sand i forhold til luftmengde.

 

Gregor: Jeg hadde ikke stusset med å gyve på en 40 foter av stål uten å anskaffe dyre venturidyser, selv om jeg gjerne skulle ønske jeg hadde hatt slike selv. Jeg kjøpte tre stk ekstra sett à 4 stk med kina-dyser som riktignok slites raskt (les 2-3 timer med blåsing), men settet koster kr. 103,- (!!) på Torshov BR og jeg er fortsatt på min andre dyse. Utstyret jeg har brukt er helt uholdbart om jeg skulle holdt på med dette her som levebrød, men til din jobb duger det i forhold til pris og jeg synser ikke nå. Jeg har som sagt akkurat gjort jobben selv og hadde det ikke fungert og vært realativt enkelt hadde jeg ikke rådet deg til å gjøre det selv.

 

Jeg har også en Toyota Hilux fra 1997 med rustne originalfelger av stål som vinterdekkene sitter på. De blåste jeg helt rene og primet med syregrunning mens jeg nå en gang hadde kompressoren. Èn felg tok meg ca 6 min på hver side så var den helt strippet for rust og skit.

 

Jeg klarte ikke å oppdrive annet sandblåsingsutstyr til leie enn kompressoren der jeg bor. Vær forsiktig og ta det rolig i begynnelsen. Stopp opp og se på området du har blåst. Som sagt. Jeg blåste i all hovedsak et glassfiberskrog og du skal gå på et stålskrog. Beskytt deg selv godt, så tror jeg nok båten din tåler et feilsteg eller to.

 

Som tilleggsopplysning brukte jeg 17 sekker à 25 kg med olivinsand på èn side av skroget (inkludert begge sider av roret) under vannlinjen. Kjør på. Dette der går fint om du regner 1 full dag på hver side av skroget og èn ettermiddag med litt justering og prøving først.

Redigert av Lukas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir faktisk billigere for meg å leie den hengeren enn å skulle kjøpe en av de billig blåserne. Sitter jo ikke igjen med blåseapparat, men det trenger jeg egentlig ikke heller. Da har jeg også utstyr som jeg vet fungerer og er effektivt nok.

 

Tenkte å kjøpe med 2.5 tonn med sand. Jeg skal sandblåse både skrog (over og under vannlinje) og dekk.

 

En annen ting. Man må jo legge på maling underveis så det ikke starter å ruste. Er det nok om jeg sandblåser hele dagen og avslutter dagen med å legge på et strøk maling eller bør jeg legge på maling hyppigere? Malingen må jo stå og tørke litt før jeg kan sandblåse i nærheten så jeg ikke får sand i malinga. Da blir det jo mye død tid.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Muligens du kan legge på en såkalla shopprimer. Blir brukt på stål som du kjøper fra stålverk. Rød tynn primer som du kan sveise gjennom. Den holder rusten borte og tørker på et øyeblikk.

Men sjekk om den kan brukes sammen med malingsystemet du skal bruke!

Koking er ikke hyggelig..

Link to post
Share on other sites

Shopprimer er vel og bra, en enkomponent primer,men ikke så bra som Barrier, som er en to komponent sink epoksy som skal legges tynt, og tørker på et øyeblikk. Du skal vel bruke to komponent maling på resten, så da passer det dårlig med shopprimer i bunnen. Hvor ofte du må dekke blåst areale avhenger av hvor tørt været er. Om du virkelig skal gjøre en god jobb blåser du hele båten, lar den stå over natten, og blåser en gang til (fort gjort da). Da får du med deg en bedre rens hvor det er rust i porene. Du ser ikke den før den har stått litt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

De jeg snakket med hos Jotun sa jeg skulle legge Jotamastic rett på det sandblåste stålet. Ser den har 7 timers tørketid for overflate. Men hvis jeg blåser hele båten først også blåser over en gang til før jeg maler så går jo det bra..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke krangle med Jotun, men tidligere anbefalte de Barrier i bunnen. Den tørker fort.

 

Jeg blåste en 48 fot stålbåt under vannlinjen i 1988. To ganger blåsing, Barrier, Jotamastic 87 og bunnstoff. Dagens eier sier at bunnen fortsatt er brukbar, så han ser ikke sandblåsing foran seg med det første.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ok.

 

Systemet jeg ble anbefalt er:

Under vannlinje: Jotamastic 87, safeguard univasal, 2x bunnstoff
Over vannlinjen og dekk: 2x Jotamastic 87, Hard top xp (det var vist nok med ett strøk ved sprøyting.)
Under dekk kommer jeg til å slipe rent der det er rust og legge på et strøk shipolin.

Når jeg tenker meg om så nevnte han noe jeg kunne legge som første strøk som vistnok tålte at det var noe støv, men husker ikke hva det var.. det var muligens barrier?

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke fortelle deg hva slags sand du skal bruke. Jeg nevner som sagt KUN mine egne erfaringer her og vil ikke fremstå som en bedreviter, men de nevnte stålfelgene mine og båten min ble blåst med olivinsand. Jeg betalte 2 kr/kg pluss mva for denne (eller mao. 62,50 kr pr sekk) og sanden er lett å oppdrive, men kjøper du den på Torshov koster den 89 kr sekken og ikke 62,50 som i mitt tilfelle.

 

Festina sier det går 200 liter på 30-40 min. Hvis èn liter sand veier 1,8 kg sånn ca, så blåser du da bort litt over 600 kg sand eller 30 sekker à 25 kg på en time. Med min pris på sand blir det 1234 kr pr time blåsing. Legg til mva så er du oppe i sånn ca 1540 kr. Det synes jeg er veldig dyrt. Ser du for deg å bruke 24 timer her med effektiv blåsing så er du tett oppimot 40.000 kr kun i sand.

 

Som sagt brukte jeg MAX 160 liter på en time (siden tanken min er på 40 liter og jeg definitivt ikke fylte 4 ganger pr time, men kanskje 3 i gjennomsnitt). Tar du i hardt kan du jo for regnestykkets del regne 200 liter/time på mitt oppsett.

 

Da kan man kanskje konkuldere med at jeg brukte for lite sand, men så lenge skiten skrelles av i et fornuftig tempo så kan det vel diskuteres. Det er ikke stålskroget du skal blåse bort, men maling/primer/bunnstoff som sitter på (evt. litt rust) og det er ikke så ulikt på en glassfiberbåt kontra en stålbåt.

 

Hvor skal du forresten legge igjen 2500 kg sand iblandet gammelt bunnstoff og primer etter at jobben er gjort? Etter Festina sine beregninger, som jeg nok en gang understreker at jeg ikke betviler, så blåser du bort 2500 kg sand på litt over 4 timer.

 

Du får heller PM meg, så kan vi sammen teste om dette er gjennomførbart med blåseren min og din leiekompressor. Det koster deg et døgns leie av kompressor og 300 kr i min diesel pluss et par sekker sand så står jeg for resten. Jeg skulle gjerne testet blåsing av stålbåt for moroskyld og fremtidig referanse og det er helt klart en mulighet for at jeg tar feil ang din båttype.

Redigert av Lukas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Olivin sand, er det den som ser ut som mel etter at en har blåst?

Har erfaring med stålsand og "vanlig sandblåsesand" er nok knust glass den er laga av, og finkorna sand som blir et jævla støvråk..

Best effekt med stål, men vanlig blåsesand (Svart type) er vel å anbefale, utifra min erfaring. Jobbet med sandblåsing og sprøytemaling i et par år tidligere..

Link to post
Share on other sites

Lukas: Setter pris på alle innlegg og serlig fra de som har erfaring fra liggnende arbeid selv :) Jeg vil tro at med en proffere blåser så blåser man også mye mere effektivt så selv om det går mer i timen så blåser man også større flater i løpet av en time. Så jeg antar at forbruket med bedre utstyr er lavere. Husker ikke om det var her i denne tråden eller om det var en annen jeg leste, men "om dysa er stor nok så blåser man 20 kvm på en halvtime" .. Det er sikkert ikke like effektivt det apparatet jeg leier, men det sier jo litt om forskjellen på utstyr. Som Festina sa også så regnet han med 2-3 tonn. Han jeg skal leie utstyret av regnet med det gikk rundt 2 tonn han også. Han solgte også sand til 48 og 55 kr pr 25 kg sekk, men vet ikke helt hva som var forskjellen på de to typene. Skal sjekke det nærmere seinere. Så med 55 kr sekken så er det 5500 for 2.5 tonn.

 

Hvor jeg skal gjøre av sanden når jeg er ferdig er et godt spørsmål, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Hva er vanlig? Er det noen regler på hvordan det skal behandles?

 

Tror nok uansett jeg går for å leie inn fullt utstyr, men takk for tilbudet :)

 

M/S Kobben: Er det aluminiumsilikat du tenker på da?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Er nok Aluminiumsilikat han tenker på ( den svarte)

Det er et godt blåsemiddel for denne jobben. Fordel . Relativt billig God avvirkning. God stålreinhet..

Dissfordel. knuses og støver tildels mye, Meir skittent, svart støv som kan fly langt og trenge inn utrolige steder.

Garnet. regner eg med er det andre alternativet.(den røde)

Fordel. Støver mindre.(knuses mindre) ofte lettere å reingjøre. Gir god stålreinhet. Brukes mye der en prøver å begrense støv til omgivelser.

Diss fordel. Dyrere. litt mindre avvirkning.( uten at det spiler stor rolle her)

 

Olevinsand. Er i utgangspunktet ikke 1 valget på denne jobben.

Fordel. Lager mindre ruhet. Godt Egnet til å fjerne urenheter på syrefaste tanker etc. eller steder en vil lakkere. rester av blåsemiddelet reagerer i liten grad med andre metaller.

Diss fordel,:) Støver mye og er et mykere blåsemiddel, gir mindre avvirkning og ruhet.

 

Stålsand Er et dyrt blåsemiddel. brukes i hovedsak der en kan gjennvinne sanden. ( stasjonere annlegg)

 

Glassblåsing. Brukes i hovedsak på verksteder i blåsekabinett, Er gjennvinnbar.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Stargrit er en produsent av aluminiumsilikat. Så svaret er ja:)

Mye brukt er også Ess grit fra en annen produsent. men nære samme type sand.

Garnet ( den røde) er også en produsent. men bruker en annen type råstoff.

 

Enkelt sagt er det skille mellom den svarte, som støver meir enn den røde.

Den svarte er oftest billigere.

Begge sand typne er silikose frie. dette for å unngå mulig støvlunge(kols)

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Er det vanlig å vaske over etter man har sandblåst for å få bort alt støvet? Når jeg skal sandblåse dekket vil jeg tro det blir liggende igjen endel i kriker og kroker? på skroget vil vel det meste falle av?


Driver å lurer på om jeg skal få noen til å sandblåse skroget også heller pusse ned dekket selv, men hva er beste måten å pusse bort maling ned til stålet uten å sandblåse? Har lest at kopp børste er ganske effektivt? Hvor lang tid bruker jeg på å pusse ned hele dekket?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...