SeilerNO-DK Startet 15.Juni.2013 Del på Facebook Startet 15.Juni.2013 Hei. Vi er et dansk par som bor i Vesterålen- Andøy. Her har vi kjøpt os en Viksund Columbi som vi skal sejle hjem til Danmark i løpet av august måned. Vi har elektronisk kartplotter, men vil veldig gjerne ha papirsjøkart til strækningen fra Vesterålen-Kristiansand. Det er dyrt- mye dyrt å kjøpe alle sjøkart, og vi vil derfor høre om det er non som har anbefalinger til, hvordan man kan skaffe sig papirsjøkart til hele strækningen. Kan man låne, kjøpe brukt eller printe kartne? Eller der der noen som har andre ideer til, hvad vi kan gjøre, så vi har en backup, hvis elektronikken svigter? Mange hilsner Anna og Magnus Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Ja , fornuftig tenkt. Prøv på "langturseilere" på facebook og/eller på www Sorgenfri. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Hvis en kan låne kart for en dag, og kjenner en med en kopimaskin er det en mulighet. Og det er mulig å skrive ut kart fra PC`n . En pc og en GPS mus er en bra backup, nettbrett. telefon. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mah Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Det finnes en Navida app (gratis) til ipone/ipad den har scanna sjøkart over Norge, mulig den kan pintes ut? Event. skjerdump Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Hei Vil også si at det bør være nok med to uavhengige kartplottere, kanskje med forskjellige strømm kilder. Jeg kjørte for tre uker siden en båt fra Oslo til Vest for Kristiansand. I båten var det en Raymarine plotter, jeg hadde med meg en Garmin 526 som jeg hadde rigget en sigarettenner kontakt på og brukte denne som en plotter nr 2. Jeg hadde også med meg en Garmin 62 s som jeg egentlig bruker til jakt/snøskuterturer som jeg kan bruke med samme marine kartet som det er i Garmin 526. Denne GPS går på vanlige AA batterier så dette var en backup til alt annet. Dette er kanskje som å banne i Kirken, men ser ikke vits med papirkart om en er godt dekket opp med elektroniske kart. larss Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 ECDIS er vel ikke banning i kirken ? Sitér dette innlegget Link to post
Flemming Torp Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 Hejsa ... Jeg var heldig sidste år at kunne købe papirsøkort for hele turen af en dansk sejler, der havde gjort turen rundt om Magerøy i 2011. Jeg sejlede til Kristianssund og hjem i 2011 og "hele vejen" sidste år og i år skal jeg sejle hjem fra Tromsø fra slutningen af juni ... Og må indrømme, at papirsøkortene stort set ikke blev brugt. Jeg har kortplotter med C-Map kort, PC med TIKI og Navionics kort og SOB med C-Map-kort, og en tablet med såvel Navionics som C-Map-kort, som også kan vises på min mobil ... Så selv om jeg tøver med at anbefale at sejle uden papirsøkort, vil jeg dog sige, at man får meget "elektronisk backup" for den pris papirsøkort koster for hele turen ... Og jeg har masser af backup ... ;0) ... Personligt følger jeg dog mit princip om at have papirsøkort for hele den strækning, jeg planlægger at sejle - så jeg udtaler mig lidt imod mine egne principper ... så mine kort er ikke til salg ... Mange hilsener og rigtig god tur ... Flemming Torp PS - Se iøvrigt mit svar på FB ..., hvor jeg ikke havde set Jeres forespørgsel på her på BP Sitér dette innlegget Med sejlerhilsen Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør Link to post
larss Svart 15.Juni.2013 Del på Facebook Svart 15.Juni.2013 ECDIS er vel ikke banning i kirken ? Heisann For visse personer er vell å si at en seiler uten papirkart som å banne i kirken. Jeg har ikke noe imot det så lenge en har rigget seg på andre måter, som elektronikk. larss Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Det aller minste en bør ha av papirkart, er overseilingskart. 1:200 000 vil iallfall gi et minimum av oversikt; nok til å kunne finne og seile inn til trygg havn ved å følge seilingsleder som er godt merket. Husk at ALT av elektronikk er ubrukelig dersom GPS signalene uteblir. Og det kan de uten noen slags påvirkning av oss. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Husk at ALT av elektronikk er ubrukelig dersom GPS signalene uteblir. Og det kan de uten noen slags påvirkning av oss. Du mener formodentlig hvis strømmen blir borte? Det eneste som blir borte med gps-signalet er den røde prikken, den har du jo ikke på papirkartet heller. Fordelen med papirkart er etter min mening 1) at de virker uten strøm 2) de gir mye bedre oversikt 3) du kan skrive på dem. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Onkel Sam har kødda med GPS-signalene før, skjønner godt dem som er skeptiske til å bare stole på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Det aller minste en bør ha av papirkart, er overseilingskart. 1:200 000 vil iallfall gi et minimum av oversikt; nok til å kunne finne og seile inn til trygg havn ved å følge seilingsleder som er godt merket. Husk at ALT av elektronikk er ubrukelig dersom GPS signalene uteblir. Og det kan de uten noen slags påvirkning av oss. Tullprat som vanlig. Selv uten GPS er elektroniske kart bedre en en haug med papir i et format som er trafikkfarlig hvis du beveger deg over 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 ECDIS er vel ikke banning i kirken ? Plotterne man finner i små båter er ganske langt fra ECDIS. Det skal bl. a være to godkjente GPS mottagere med RAIM eller en annen slags FDE som bakker hverandre opp automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Husk at ALT av elektronikk er ubrukelig dersom GPS signalene uteblir. Og det kan de uten noen slags påvirkning av oss. Kan hende det gjelder plottere,?? kjenner de ikke. Men når det er snakk om kart på PC er bare det tull. Har hatt kart på PC siden 99 og den gang var vi lykkelige om GPS signalet var der båten var, innimellom. Kartene på PC`n går det veldig godt an å lese som et papir kart, selv om Gps signalet er vekk, det er bare 100 ganger bedre. Men en må kunne lese kart. Men mister en strømmen, aggregatet havarerer PCene dør er det kjekt med papir kart. har papir kart over de områdene jeg ferdes og bruker de. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BAN Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Mister man strømmen ombord så har vel de fleste av oss også problemer med å få start på motoren, og trenger ikke kart for å navigere Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Kan røpe at det er nyttig med kart i seilbåt. I motorbåt kan det kanskje være av interesse å vite om man driver på grunn med det første? Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Jeg har ikke papirkart ombord, og skjønner ikke dem som hardnakket påstår at plotter er kjekt å ha, men papirkart er prioritet en! Jeg har gått fra Bodø til Sandefjord, og ellers ferieturer her i sør. Bruker plotter. Og skulle jeg mot formodning få full strømstans i båten, har jeg kart og navigasjons-app på mobilen. Den er oppladet, og med nok strøm til å komme seg til en grei havn. Og om GPS-satelittene skulle konke ut en time i løpet av hele mitt liv på sjøen, har man fremdeles kartet liggende på plotter og mobil. Det kan zoomes ut og inn og er vel så brukbart som det samme kartet på et papirark. Om man skal begynne å tenke på at alt kan gå galt med elektronikken, på samme tid, kan man like godt si til de som baserer seg på papir: tenk om alle kartene plutselig blåser på sjøen og blir borte vekk. Og samtidig mister man Cappelens Bilkart (backupen) på grillen og den brenner opp. Da er det krise ;) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Gadd vite hva slags bakgrunn du har BAN, på sjøen har du neppe mye erfaring fra navigasjon. Å lese et elektronisk kart hjelper ikke stort hvis du ikke holder bestikk til enhver tid og (GPS-signalet blir borte). Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 (redigert) Gadd vite hva slags bakgrunn du har BAN, på sjøen har du neppe mye erfaring fra navigasjon. Å lese et elektronisk kart hjelper ikke stort hvis du ikke holder bestikk til enhver tid og (GPS-signalet blir borte). Har fartet halve Norge uten noe slags problem, og bestikk er noe jeg bruker når jeg spiser. Forstår ikke hvilken erfaring man trenger for å navigere? Er det ikke bare å dra dit man vil? Skulle en tur til Tromsø i fjor, og hadde aldri gått ruten før. Brukte en halv time med OpenCPN for å legge opp ruten, og gikk oppover. Det kan vel ikke være så forbasket vanskelig. Har brukt kart i 30 år både på fjellet og på sjøen, men aldri sett på det som vitenskap. Jeg er her, og skal dit og da drar vi den veien... På fjellet har jeg kun papirkart og kompass, siden det er det eneste som duger uten strøm i nærheten... Redigert 16.Juni.2013 av BAN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Å lese et elektronisk kart hjelper ikke stort hvis du ikke holder bestikk til enhver tid og (GPS-signalet blir borte). Å lese et papirkart kart hjelper ikke stort hvis du ikke holder bestikk til enhver tid og (GPS-signalet blir borte). Har fartet halve Norge uten noe slags problem, og bestikk er noe jeg bruker når jeg spiser. Forstår ikke hvilken erfaring man trenger for å navigere? Er det ikke bare å dra dit man vil? Det kan ikke tenkes at du har litt nytte av dine 30 års erfaring med kart og navigasjon da? Pointet her dreier seg ikke om man bruker elektronisk kart eller papirkart som backup, man er uansett lost om man ikke vet hvor man er når den røde prikken forsvinner, eller strømmen forsvinner, eller kartet havner på grillen, for den saks skyld. Det er derfor det er lurt å føre bestikk. Hvis det bare er gps-signalet som forsvinner, og ikke strømmen, er det nok å forholde seg til trackinga, man er der hvor streken slutter. Men hva om strømmen forsvinner og du bare har fulgt med på plotteren som et annet nintendo-spill? Da er det greit å bla opp mobilen, som forhåpentligvis fortsatt har et gps-signal, eller et kart hvor du har merket av posisjon. (Ligger du i en 20-30-40 kn. i ikke helt åpent farvann må du seff. plotte av på kartet ca. hvert 20 sekund og passe deg for å bruke for mye oppmerksomhet på å holde utkikk framover, hihi :o) Sitér dette innlegget Link to post
AOG Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 På denne nettsiden http://kart.kystverket.no/default.aspx?gui=1〈=2 kan man se og printe ut sjøkart fra kystverket. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Pointet her dreier seg ikke om man bruker elektronisk kart eller papirkart som backup, man er uansett lost om man ikke vet hvor man er når den røde prikken forsvinner... Det er et godt poeng som er vel verdt å sitere så det blir gjentatt. Sitér dette innlegget Link to post
Forøysund Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 Kan også nevne at Statens kartverk har mulighet for å skrive ut kart fra sin nettside. Der kan du også velge nøyaktig utsnitt selv: http://beta.norgeskart.no Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Hvorfor skulle man ikkje kunne ta peiling etter bestikk på pc (elektronisk kart) selv om gps-signalet forsvinner ?? Man kan flytte på kartet akkurat som papirkart. Man kan sette ut symboler og teikn, Programmene har peilelinjer og avstandsmålere. Uten gps så må man beregne båtens plass på kartet, akkurat som ved papirkart. Kanskje det blir lettere å forstå om man feller en stor skjerm nedi bordet.... Eget batteri til vhf og backupnavigasjon er godt tips til tur Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
larss Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Hei Er helt enig med deg Sæbø, backupnavigasjon og en hanholdt vhf ekstra. Så burde en klare seg. larss Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.