Jump to content

turtallproblem på tmd41a


sveinen70

Recommended Posts

Hei

I helgen skiftet jeg tettningene på sjøvasspumpa, da den hadde lekket et stund..

Monterte på og startet opp, men erfarte da at jeg ikke fikk turtall på motoren. selv om pådraget gikk til endestopp, gikk ikke turtallet på motoren opp til mer en ca 1000 omdr. Motoren gikk fint og men virker som om den ble stoppet da den kom til ca 1000.omdr...

På tomgang stopper den, da den kommer så lavt på turtall, under 500

på meg virker det som om noe har forflyttet seg, slik at den har for lavt turtall ved tomgang og for lite ved fullt pådrag

Før jeg skiftet tetningene fungerte alt smertefritt, med en tomgang på ca 600-700 og topp på 3900 eller deromkring

noen som kan hjelpe???

Link to post
Share on other sites

Har denne motoren sjøvannspumpa montert på dieselpumpa? Mener å ha lest her en gang at om man monterer sjøvannspumpa feil presses aksling fra dieselpumpa inn og motoren vil ikke gå skikkelig. Sjekk at alt er korrekt og at pumpa griper inn korrekt i akslingen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Riktig som Index skriver, dieselpumpen kan påvirkes dersom impelleren monteres litt ute av posisjon. Pass på at medbringeren og akslingen på sjøvannspumpa sitter riktig, og at impelleren ikke er presset lenger inn enn normalt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen og takk for svar

Jeg tok ut sjøvannspumpa igjen og målte lengden på tappen. Den var 22 mm fra kulelager. Pressa akslingen 2-3 mm lenger inn så jeg hadde 19-20 mm og satte pumpa på plass igjen.

Denne gangen fungerte motoren som normalt og alt er bare fryd og gammen.

Tusen takk for all hjelp :)

Jeg er mindre imponert over den lokale Volvo forhandleren som sa at pumpa ikke hadde noe med dette problemet og gjøre...

Sånn bare til info,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...