Jump to content

Er Bayliner dårlige båter?


Gew77

Recommended Posts

Hei,

 

Sitter, som jeg ofte gjør, og ser på båter på Finn. Planlegger ny båt neste sesong eller sesongen deretter. Har en veldig vid søkekrets enda.

 

Ser ofte at det legges ut tilsynelatende godt vedlikeholdte Bayliner flybridgebåter, ofte med nyere motorinstallasjoner. Til tross for dette ser de ut til å ligge langt under norske og engelske båter i pris. Er det rett og slett bare søppel eller er det merket som ikke klinger i norske ører?

 

Jeg spør siden, det for min lommebok, vil være mulig å få seg flybridgebåt uten å ha en mindre båt som "mellombåt" før man tar steget opp til fly-gjengen;)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Bayliner er vel amerikas billigmerke. Synes personlig de små bayliner fb-båtene har fine linjer og er mye for penga.. Er vel rundt 28 fot de minste?

Tror ikke kvaliteten er dårlig , men litt mindre massive er de nok enn de dyrere merkene, spesielt i innredning...

 

Om du liker dem tror jeg ikke det er noen fare å kjøpe det..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Gayliner er produsert....

Må vel være en av dagens innlegg :lol:

 

Forøvrig synes jeg personlig at skal man ha utbytte av fly, bør den være litt større enn et "apeloft" der du sitter med rattet trykket mellom bena. Du mister mye uteplass iom at det blir verken eller. Ikke er det skikkelig uteplass nede, og ikke er det stort nok oppe... Når det gjelder finish og løsninger på Bayliner, får jeg følelsen av at de har tatt mye snarveier samt valgt billige løsninger.

Men dette blir jo min mening, og kan jo hende du synes det er bra nok :smiley:

Link to post
Share on other sites

En ting som etter min mening er viktig med alt som det investeres i, spesielt båt, er å kjøpe noe som er lettsolgt igjen. En ting som er sikkert, Bayliner er som Aids, du blir aldri kvitt det. Start en tråd med dine spesifikasjoner, og du vil motta en haug med forslag. Så er det opp til deg og ditt behov til slutt hva du ender opp med. Lykke til.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Takker for mange grundige tilbakemeldinger. Argumentet om at den ikker er lettsolgt veier tungt hos meg og det er kanskje derfor prisene på disse båtene settes ned mye også. Men enig i at det er fine linjer på 28 foteren.

Jeg tror nok det kommer til å bli en mellom båt på veien opp til drømmen om en ordentlig flybridgebåt.

Ikke det at det er noen bakdel, vi trives veldig godt i vår Nidelv 24 også, men har blitt så glad i båtlivet, og benytter båten så fort anledningen byr seg. Dermed kommer også behovet for litt mer bokomfort også. Starter nok en tråd når tiden for bytte er inne:)

 

All Inn: Har du båt i Storsand? Syntes profilbildet ditt ser litt kjent ut. Er det du som ligger ved siden av Astor?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Kommer gjerne innom en gang:) Det var en flott skute, men er nok det dobbelte av hva vi kan bruke på neste båt. Blir litt for stort gap, prismessig, mellom denne og N24. Tror det blir en utfordring i seg selv å få solgt den i det hele tatt.

Det vi reelt ser på er snekker/halvplanere fra 28-30 fot ca 300 000,- mulig noe mer, men er ikke sikker der enda.

De kravene/ønskene vi har for neste båt er:

  • Akterkabin eller annen mulighet for fast oppredd seng
  • Varmtvann
  • Ikke bysse under førersete - så vi kan lage mat eller koke kaffe underveis
  • Minimum marsjfart på 10 knop
  • Mulighet for soveplass til 4 barn eller vennepar med på tur
  • Sosial sittegruppe under kalesje el hardtopp (ikke kun under dekk..)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Tja.. mange i menigmisnøye land. Mon tro om feks All In har eid en Bayliner selv?

 

Jeg er i hvertfalll relativt fornøyd. Man kan jo selvfølgelig kjøpe en Princess til 1 million,- det har jo jeg lyst på også. Men, man må jo komme seg dit hen også.

 

Jeg hadde Nidelv 24, Kragerø 26 og nå en 2855. 28/30fot. Kriteriene var veldig like som dine. Jeg skriver relativt fornøyd fordi det finnes flere ting jeg ikke er så fornøyd med. Men, prisen tatt i betraktning og hva du får så er jeg veldig fornøyd. Jeg hadde ikke fått så veldig mange andre cabincruisere til ca 300.000,- Det er romslig inne med to adskilte senger i tillegg til sittegruppe både inne og ute, bysse inne.. Bra løsning.

 

Bruker mye bensin!

Link to post
Share on other sites

Har min andre bayliner nå. Ser ingen grunn til ikke å kjøpe en tredje.

Mange folk med ulike meninger. De fleste har bare hørt at.....

Svært få som eier en Bayliner har negative erfaringer.

En ting er i alle fall sikkert. Du får MYE båt for pengene.

Sammenligne med norske båter og se hva du får for en halv mill.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt både Bayliner og Sea Ray. Ville ikke ha tvilt et sekund på å kjøpe det igjen. Ja det er amerikanskt så det holder men å bable om at det er noe dårlige skrog etc blir for dumt. Jeg har selv montert diverse utstyr i de båtene jeg hadde og ble veldig imponert over både kvalitet, skrog tykkelse og bruksopplevelse. De som sier at de er vanskelig å selge tror jeg bør ta seg en tur i tenkeboksen en gang til. For å si det sånn så hadde jeg over 4000 "hits" på min Sea Ray annonse på Finn. Det er langt mer enn hva jeg har hatt på noe annet jeg har solgt, mange interesserte også, flere som kom på prøvekjøring osv. Når jeg solgte min "Italienske designer kvalitet" båt var det langt mindre besøk og kun to telefoner. Det er helt riktig som flere har påpekt, du får det du betaler for det gjør man stort sett alltid samme hva det gjelder, for ola dunk er prisbevisst. Rett pris og ting blir solgt. Helt enig med jkn, du får garantert mye båt for pengene sammenlignet med mange andre merker.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

  • Akterkabin eller annen mulighet for fast oppredd seng
  • Varmtvann
  • Ikke bysse under førersete - så vi kan lage mat eller koke kaffe underveis
  • Minimum marsjfart på 10 knop
  • Mulighet for soveplass til 4 barn eller vennepar med på tur
  • Sosial sittegruppe under kalesje el hardtopp (ikke kun under dekk..)

 

Ut fra de kravene du lister opp kan jo kanskje en Scand Baltic eller lignende dekke dine behov. Vi for vår del vil ikke ha akterkabin. Du nevner sosial sittegruppe ute, og i den størrelsesklassen har vi til gode å se en annen båt med like god eller bedre utegruppe enn det vi har i vår. Ta en titt på disse båtene, de dekker også de andre kravene du har. http://www.finn.no/finn/boat/used/result?rows=10&keyword=futura+900&BOAT_MAKE=2534&sort=2

Den til 345` har fått ny motor i 2002, den så ut til å være et godt kjøp.

 

 

Obs: Den finnes både som lukket (med bakvegg) og bare med hardtop og kalesje. Bakveggsvarianten syns jeg blir verken fugl eller fisk, trangt både ute og inne. Ps; vi skal ikke selge, så dette er ingen forsøk på snikreklame :giggle:

 

Lykke til med jakten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset. Synes Viksunden er fin, var ombord i en på ankerdram i Strømstad i fjor:) Men Scand Baltic er en veldig aktuell kandidat. Liker best den eldste utgaven med bysse oppe og to stikkkabiner nede i forkabinen. Men synes de ofte er litt høyt priset i forhold til alder..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Etter hva du beskriver som krav ville jeg tatt en titt på Viking Crusader 31. Det er en planene båt med god plass og gode løsninger. 4 faste soveplasser + mulighet til å re opp i sofa. Her er en til 275k som har ligget ute en stund. Sikkert prutbar. Den har en 2004 mod Yanmar 4LHA-STPZ på 222 hk.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41601802

 

Targabøyle, dashbord og utvidet badeplatform er å få til disse båtene fra et firma i Østfold dersom du ønsker å oppgradere etterhvert.

 

Jeg har selv vært i 2-3 stk og synes plassen er imponerende og løsningene veldig bra.

 

Mvh KK

Link to post
Share on other sites

Må vel være en av dagens innlegg :lol:

 

Forøvrig synes jeg personlig at skal man ha utbytte av fly, bør den være litt større enn et "apeloft" der du sitter med rattet trykket mellom bena. Du mister mye uteplass iom at det blir verken eller. Ikke er det skikkelig uteplass nede, og ikke er det stort nok oppe...

Bayliner 2858 96 mod eller nyere har L-sofa og en meget bra styreposisjon med god plass til beina, en behagelig stol og regulerbart ratt. God plass til 4 personer og man sitter ikke på gulvet som på mange oppskrytte båter....uteplass nede heilt ok til denne størrelse. Det eneste eg var litt misfornøyd med var plassen på badet.

Ps. tjente peng på begge mine Baylinere :saint:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ikke misforstå, det er for all del mye båt for pengene...

Men etter noen besøk i en slik båt, synes jeg personlig at det ble litt trangt over alt. På fly ble det fort litt intimt med 3 pers, det er ikke bord slik at man kan innta mat der, og ikke plass til å sole seg.

Uteplassen nede fungerer greit til 2, men har du med venner, blir det trangt.

Personlig ville jeg heller kjøpt en båt som hadde et uterom som føltes større og luftigere og et forskip med litt bedre plass, eller spare litt ekstra og kjøpe en større med fly :smiley: Man blir fort lei av at det er trangt over alt :smiley: byggekvalitet skal jeg ikke begi meg inn på :smiley:

Meen, nå er det jo slik at noen liker mora, og noen liker dattera... Båt handler om følelser og smaken er delt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter hva du beskriver som krav ville jeg tatt en titt på Viking Crusader 31. Det er en planene båt med god plass og gode løsninger. 4 faste soveplasser + mulighet til å re opp i sofa. Her er en til 275k som har ligget ute en stund. Sikkert prutbar. Den har en 2004 mod Yanmar 4LHA-STPZ på 222 hk.

 

Må istemme den, har også vært ombord i en del Viking, og plassen er formidabel i forhold til størrelsen. Til å være en relativt liten båt så er det rene hytten under dekk, og under kalesjen er det plass til halve Arbeiderpartiet.

Link to post
Share on other sites

Synes faktisk ikke disse Bylinerne ser så toskete ut.. Hvor fint det er med det stoffet og polstringa er jo en smakssak, men selve layouten og fassongen ser ganske ok ut, og det kan se ut som om en slik kan være på høyde med Europeiske båter etter min mening. Uten tvil så får man mye båt for pengene. Jeg har ikke erfaring med Byliner, men har vært ombord i en eldre 22 foter. Jeg personlig liker mørk teak/Mahogny innredning med en clean klassisk stil. Men ingen tvil om at det er mye enklere å holde rent og vedlikeholde store glatte glassfiberoverflater som man finner i en del Amerikanske båter. Her kommer det mye til smak og behag og behov. En på brygga vår har en Sea Ray 32, virka meget fin og praktisk. flott smalt V-bunnsskrog med bra sjøegenskaper. Mere standard utstyr enn Europeiske båter sånn generelt.Ihvertfal i forhold til pris.

 

Nå er mange her inne på forumet veldig bastante i uttalelsene sine om Amerikanske båter.. vet ikke om alle har personlig erfaring... Jeg tror nok kvalitet og opplevd kvalitet samt sjøegenskaper er blitt en god del bedre de senere år enn ryktene skal tilsi.. Uansett vil man jo aldrig vekktlegge de samme tingene for en båt som er bygget for crusing i California og en som er bygget på vestlandet eller i finnland!

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41493785

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

den du drar frem her, må det være lov å komme med personlige meninger om, eller? Finnes jo ikke dollbord. Skal du sende unger eller kone ut for å hjelpe til med fortøyninger, bør det ikke være bølger eller rufsevær med denne løsningen. Eneste vei til baugen er via vinduet. Er dette en god løsning når det regner og blåser litt? Med norsk klima, er det kanskje ingen god løsning når regnet og vind står på, og måtte klatre ut vinduet fremme. Har kanskje også litt med sikkerhet å gjøre. Men for all del, en flott båt, og man får mye nyere båt enn tilsvarende "skandinavisk". Så får man velge hva som er sine behov.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...