Kaptein Synke Startet 19.Juni.2013 Del på Facebook Startet 19.Juni.2013 Hei. Har fått hull i snekka mi. Den ble skadet av en 2"8" som ble presset oppi skroget på siden. Er litt usikker på hvordan det er best å gripe det an. Jeg kommer ikke til på innsiden uten å ødelegge. Tenkte å slipe ned en kon imot sprekkene og bygge ut med glassfiber. Skaden er under vann og blir derfor ikke synlig. Ettersom det ikke er noen fartsmaskin har det vel heller ikke så mye å si om skroget blir litt ujevnt ved skaden. Bør jeg sage ut hele skaden og bygge opp på nytt, eller holder det å lappe over det som er. https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51550/3.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Dersom du ikke har tilstrekkelig kunnskap og erfaring med slikt, burde jobben settes bort til en profesjonell. Hull under vannlinjen kan ellers bli for risikabelt å fikse selv. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Som Hank sier, om du er usikker la en Kyndig gjøre dette, når det er sagt, selv ville jeg sett om jeg kom til og fikk presset dette tilbake på plass, deretter lagt press innenfra slik at dette ikke fikk beveget seg, slipt ned hele området ned til glassfiberen også et godt stykke utenfor skadeområdet, legg remser med glassfiberduk som krysser hverandre og legg over polyester som rulles inn i duken med aluminiumsrulle, gjør dette i noen lag sørg for at lagene krysser hverandre, dette gjør det sterkere. sørg for at det ikke er luft Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
index Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Sørg for å slipe bort all skadet (lys) glassfiber, og fas ned kantene minst 10x tykkelsen på skroget. Lur evt. inn en papplate å støpe mot, og bygg opp skroget igjen med duk og polyester. Ferdig reparasjon må være minst like tykk som skroget var før. Avslutt med sparkling, sliping og epoxygrunning før nytt bunnstoff. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaptein Synke Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Hank: All respekt for det, men jeg ønsker å prøve. Skal ikke til havs. Kommer til å duppe i kjent (fersk-)farvann Har - syns jeg selv - satt meg ganske godt inn i hva som bør gjøres. Var bare litt usikker på om jeg burde beholde mest mulig av det skadde skroget eller sage bort noe før jeg begynner. Gode tips å lese. Det beste hadde nok vært å slipt ned på begge sider og bygd seg utover. Men det krever som sagt litt hærverk på innsida. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Det som er skadet må slipes ned men hvis du greier å slipe ned til det kun er igjen tynt av gammel skadet fiber og faser kantene på reparasjonsområdet vil det resterende tynne laminatet fungere som "forskaling". Klipp til glassfiber i stadig større "patch'er" som legges lag på lag i epoksi og rull med lufterulle etter hvert lag. Epoksi er bedre å bruke enn polyester for å få vedheft. Viktig at det er nylig slipt der du baker ellers vil det kunne slippe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.