nordan family 27 Startet 19.Juni.2013 Del på Facebook Startet 19.Juni.2013 Har fått en oljelekkasje i dette røret o midten med banjokobling Røret lages ikke lengre. Lasa foreslo å kappe røret og gå for slangestuss og få en slange fra Tess som tålte trykket. Alternativt lodde røret. Det går olje til turboen, så litt trykk er det, men ikke voldsomt. Jeg er fristet til å skru inn 90 graders stuss evt stuss på banjokobling og kappe røret, og sette på en kvalitets slange med slangeklemmer. Noen som har bedre forslag? Lekkasjen er ved banjokoblingens tilkobling / sveis til røret. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Hvor er selve lekkasjen? -er det i overgangen mellom banjo'n og røret så er det vel enklest å finne noen som kan sølvlodde. -gjort på 5 min og sterkt og holdbart.. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Tiltredes... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Slange med doble slangeklemmer på oljesiden har jeg prøvd før etter anbefaling fra et velrennomert slangeverksted. Det holdt ett år, så hoppet slangen av på 3000rpm og tømte motoren på et blunk! Fullt havari, og inn med ny motor nok en gang! Så jeg ville gått for lodding, da fortrinnsvis slaglodding. Da vet du at det holder! Alternatriv hvis ikke dette lar seg gjøre, er høytrykksalnge fra f.eks Tess med pressede koplinger i endene. Tro meg, det er ikke særlig artig å måtte skifte motor på grunn av en slangeklemme som ikke holdt på trykket.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Patrik. Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Jeg tettet nettopp en oljelekkasje på min Farymann med kjemisk metall / sparkel. To komponent som blandes sammen og herder på 10min, tåler høy varme og fåes kjøpt på Biltema. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Metallsparkel-36059/ Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Lekkasjen er i feste/sveisen/loddingen som fester banjon til røret, ja. Selvom lasa sa den var utgått har jeg funnet en leverandør i USA som på nettsiden skal kunne levere delen. Håper det stemmer. I mellomtiden: hvem kan sveise/lodde i Oslo/Akershus, og hvor kan jeg få laget aktuelle pakninger? Når jeg løsner røret har det en litt rar og bred imnfestning på toppen, og jeg antar jeg trenger en ny pakning der også. Det er en flat pakning som ikke er av metall. Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Ta av hele røret og la TESS/Albert E Olsen/Hydroscan e.l lage ny. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Hvor er selve lekkasjen? -er det i overgangen mellom banjo'n og røret så er det vel enklest å finne noen som kan sølvlodde. -gjort på 5 min og sterkt og holdbart.. Enig i dette, unntatt det med 5 minutter. Slike småreparasjone blir alltid undervurdert. Man skal rigge seg til, finne fram alt man trenger, slipe rent, varme opp og brenne ut gammel olje, kanskje prøvelodde på et annet emne, slipe rent, avkjøle og lakke I kveld har jeg sveiset en brakett for en bekjent som han skal ha solcellepanelet på. Sveisingen tok vel 1/2 time, kapping, sliping, boring mm tok vel 4-5 timer.... Vil forøvrig understreke poenget til Index. Jeg ville ikke sjanset på slanger og slangeklemmer her. Husk at selv om man bruker slanger av god kvalitet, blir gummien mykere når den blir varm, og oljen gjør det glatt! Pressede koblinger bør ihvertfall være et minimum! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
maskinisten71 Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Lag nytt rør og få ny banjo nippel, ikke ta sjansen på å klatte og lappe på gammel dritt! Det lønner seg sjelden, og skal kun gjøres som en midlertidig nødreparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Utfordringen med nytt rør er den andre enden - den ser for meg ikke veldig standard ut, men veldig spesial. Skal ta et bilde av det neste gang jeg er i båten Noen som vet hva slags materiale Volvo brukte på slike rør? Kun nysgjerrig Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Hvis det er banjo i begge ender trenger du bare et nytt kopper-rør og en som kan sølvlodde, banjo-koblingene kan brukes om igjen. Dette burde enhver rørlegger kunne fikse. Eller en TESS butikk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Det er ikke banjo i andre enden, men en kobling som for meg ser spesiallaget ut for å passe akkurat på denne turboen. Men det et kanskje ikke egne turboer til vp, så det finnes en standard? Tipper jeg 1) håper nettsiden i USA likevel kan skaffe, og 2) skrus av røret og ser om det kan loddes mens jeg venter. Noen som vet hvilke nyttekjøretøy som brukte industriversjonen av TAMD 60? Her er andre enden av røret på tegninga. To bolter og ikke bare en som det kan se ut som, samt at "klumpen" nok er høyere mellom boltene enn det figuren illustrerer Tess / Hydroscan som nevnt, lodder de? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 (redigert) Her det mange muligheter. Den andre enden kan være lodda og gjenget Jeg ville demontert røret, gått til Tess og sett om de hadde en skjøte-nippen som passet til røret. Så kuttet røret og loddet på banjo-koblingen, så er det bare i sette inn skjøte-nippen for å få røret langt nok. En kan også sette på en nippen på røret ved "klumpen" Og ha slange med pressa nipler, men da må du oppgi trykk temp og medium. Redigert 20.Juni.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
eMTea Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Dette er riktignok kun 5-6 bar, men tror ikke det er så god ide å montere mutter og snittring på et malt rør. Jeg ville demontert røret og enten laget loddet det på nytt, laget et likt, eller presset en slange med tilsvarende ender. DIY varianten er jo å lage av AN koblinger og slange fra fittingsofnorway.no. Finn utav gjengestigningen på banjobolten og erstatt den med en passende AN fitting. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Roger jo Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Dette er riktignok kun 5-6 bar, men tror ikke det er så god ide å montere mutter og snittring på et malt rør. En må være temmelig ufaglært vis en ikke fjerner malingen først ellers får en ikke på rett kon. Bruk lakkfjerner. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Takker for tips. Tenker jeg skrur det av til søndag for nærmere granskning. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Tenker jeg skrur det av til søndag for nærmere granskning. Ja det er kjekt å finne ut av hvilke materiale det er snakk om. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Sprekken: Den "andre" enden: Pakningen ligner på pakningen mellom eksosbend og turbo (metall): Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.