Jump to content

Oljerør til turbo lekker, lodde eller slange pluss klemme?


nordan family 27

Recommended Posts

Har fått en oljelekkasje i dette røret o midten med banjokobling

 

bilde

 

Røret lages ikke lengre. Lasa foreslo å kappe røret og gå for slangestuss og få en slange fra Tess som tålte trykket. Alternativt lodde røret. Det går olje til turboen, så litt trykk er det, men ikke voldsomt. Jeg er fristet til å skru inn 90 graders stuss evt stuss på banjokobling og kappe røret, og sette på en kvalitets slange med slangeklemmer. Noen som har bedre forslag?

 

Lekkasjen er ved banjokoblingens tilkobling / sveis til røret.

Link to post

Slange med doble slangeklemmer på oljesiden har jeg prøvd før etter anbefaling fra et velrennomert slangeverksted. Det holdt ett år, så hoppet slangen av på 3000rpm og tømte motoren på et blunk! Fullt havari, og inn med ny motor nok en gang! Så jeg ville gått for lodding, da fortrinnsvis slaglodding. Da vet du at det holder! Alternatriv hvis ikke dette lar seg gjøre, er høytrykksalnge fra f.eks Tess med pressede koplinger i endene. Tro meg, det er ikke særlig artig å måtte skifte motor på grunn av en slangeklemme som ikke holdt på trykket....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Lekkasjen er i feste/sveisen/loddingen som fester banjon til røret, ja.

 

Selvom lasa sa den var utgått har jeg funnet en leverandør i USA som på nettsiden skal kunne levere delen. Håper det stemmer.

 

I mellomtiden: hvem kan sveise/lodde i Oslo/Akershus, og hvor kan jeg få laget aktuelle pakninger? Når jeg løsner røret har det en litt rar og bred imnfestning på toppen, og jeg antar jeg trenger en ny pakning der også. Det er en flat pakning som ikke er av metall.

Link to post

Hvor er selve lekkasjen? -er det i overgangen mellom banjo'n og røret så er det vel enklest å finne noen som kan sølvlodde. -gjort på 5 min og sterkt og holdbart..

 

Enig i dette, unntatt det med 5 minutter. Slike småreparasjone blir alltid undervurdert. Man skal rigge seg til, finne fram alt man trenger, slipe rent, varme opp og brenne ut gammel olje, kanskje prøvelodde på et annet emne, slipe rent, avkjøle og lakke :sweat:

 

I kveld har jeg sveiset en brakett for en bekjent som han skal ha solcellepanelet på. Sveisingen tok vel 1/2 time, kapping, sliping, boring mm tok vel 4-5 timer....

 

Vil forøvrig understreke poenget til Index. Jeg ville ikke sjanset på slanger og slangeklemmer her. Husk at selv om man bruker slanger av god kvalitet, blir gummien mykere når den blir varm, og oljen gjør det glatt! Pressede koblinger bør ihvertfall være et minimum!

Link to post

Det er ikke banjo i andre enden, men en kobling som for meg ser spesiallaget ut for å passe akkurat på denne turboen. Men det et kanskje ikke egne turboer til vp, så det finnes en standard?

 

Tipper jeg 1) håper nettsiden i USA likevel kan skaffe, og 2) skrus av røret og ser om det kan loddes mens jeg venter.

 

Noen som vet hvilke nyttekjøretøy som brukte industriversjonen av TAMD 60?

 

bilde

 

Her er andre enden av røret på tegninga. To bolter og ikke bare en som det kan se ut som, samt at "klumpen" nok er høyere mellom boltene enn det figuren illustrerer

 

Tess / Hydroscan som nevnt, lodder de?

Link to post

Her det mange muligheter.

Den andre enden kan være lodda og gjenget

Jeg ville demontert røret, gått til Tess og sett om de hadde en skjøte-nippen som passet til røret.

 

bilde

 

Så kuttet røret og loddet på banjo-koblingen, så er det bare i sette inn skjøte-nippen for å få røret langt nok.

 

En kan også sette på en nippen på røret ved "klumpen" Og ha slange med pressa nipler, men da må du oppgi trykk temp og medium.

 

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Dette er riktignok kun 5-6 bar, men tror ikke det er så god ide å montere mutter og snittring på et malt rør.

 

Jeg ville demontert røret og enten laget loddet det på nytt, laget et likt, eller presset en slange med tilsvarende ender.

 

DIY varianten er jo å lage av AN koblinger og slange fra fittingsofnorway.no.

Finn utav gjengestigningen på banjobolten og erstatt den med en passende AN fitting.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...