Jump to content

vhf antenne kabel, sjekke kortslutning?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

He he.. regner på sørlandet Lars. H. Det er ikke mange utpå fjorden her nå. :DSent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lm 9725: godt tips det og. Hadde på kanal 16 noen timer i går kveld. Hørte ikke noe. Prøve å stille inn dobbel lyttevakt på kanal 16 og 22. Så får vi høre kl 9Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Hurra. . Her kom der en melding over radioen fra Tjøme Radio.. skurret noe. Men klarte å høre litt. Hmmm..

Ser ut som jeg klarer å ta inn signaler. Men sende ut.. det er vist verre.. hmm. . Forslag til løsning?

Apparatet er jo en Standard Horizon Gx 2100..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ring Tjøme på 120 og ha dem på tråden når du sender. De er meget samarbeidsvillige :-) Lån en bærbar VHF og sjekk om den mottar når du sender, eller finn en annen båt med VHF i nærheten. Ideelt sett - lån et SWR meter. Kjøpt VHFen lokalt? Se om du kan få lånt en såkalt nødantenne og test VHFen med den.

Link to post
Share on other sites

Har snakket med Tjøme Radio over tlf. De mener jeg enten ligger i radioskygge, eller så er det feil på selve apparatet. . Han mente jeg burde ta det med til Maritim for test. Skal snart kaste loss herfra.. så tester når jeg går ut av elva..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Testet litt lenger ute. Det viser seg at jeg har ca rekkevidde for sending på 1 nm. Men da skurrer det fælt. Er det mest sannsynlig at det er dårlig kontakt på senterleder da tro? Jeg testet mot en kamerat sin vhf.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har skjøter (eller skader) på kabelen må du gå over pluggene. Første jeg ville sjekket var om du har sikret god kontakt mellom senterleder i kabel og plugg, dernest om tråder i kappa kan ha lagt seg feil i pluggene og gir overslag. I alle fall i PL-259-pluggen (mot vhf) skal du være litt uheldig om du får overslag hvis du har bretta kappa tilbake og har en halv cm isolasjon igjen på senterlederen. Vet ikke om det er god latin, men jeg bruker fyle tuppen med loddetinn med sånne varianter av PL259 (mot VHF) du viste bildet, selv om de ofte kalles "solderless" (ser ikke ellers hvordan de skal få kontakt). Bedre plugger er forsåvidt crimping, men de krever tang som er dyr...

 

Mot antenna antar jeg Lars har tips.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp lagt opp helt nye 2.5 mm2 ledninger. De er koblet på konstant spenning på hovedstrømbrytere. Ledningene er ca 6 meter lange. Kan problemet ligge i for lite tversnitt? Ellers forsto jeg ikke helt hva du mente med "nøkler radioen" ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Antennekabel er også helt ny. Jeg var svært forsiktig når jeg trakk den gjennom innredning i taket.. men kan jo ikke garantere at det er oppstått skade. Men da blir jeg overrasket. Jeg får åpne kontakten på vhf siden først. Se om jeg kan lodde kjernen til kontakten. Som Lars har påpekt er jo den Ra 106 antenna umulig å se hva som skjer inni. Men når jeg dyttet ledningen inn i bunnen, kjentes det som det gikk inn til bunns. Samtidig som det gikk litt trått. Så jeg følte at den ble bra.. men...

Minuspunktet ligger og rett ved hovedstrømbryter. Og er felles minus for alt utstyr i båten. Kan ohme til batteri minus. Men da blir jeg og overrasket om der er noe feil.

Takk for god forklaring på " nøkling". Lærte noe nytt der. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hvis du har senterlederen liggende løs inni kontakten mot VHF ser ikke jeg hvordan den kan ha god kontakt. Du trenger ikke åpne kontakten for å lodde, er bare å varme opp sentertråden og spissen fra hullet ytterst på pluggen og la tinnet renne litt inn og så stusse trådlengda flush med kontakten etterpå.


Og hvis ny kabel ville jeg ikke bekymret meg for den, problemet er dårlige skjøter. Men selv skrekkeksempler med surring, sukkerbiter og hva enn folk finner på så virker ting "sånn passe". Selve kabelen tåler mye og du skal virkelig være uheldig om du klarer å ødelegge den ved trekking.

Link to post
Share on other sites

Kilte inn en liten plastbit i koblingen mot vhf. Da rakk jeg nesten til tjøme radio på kanal 22. Men de klarte ikke forstå hva jeg sa. Men det går litt lenger .. så jeg må kansje prøve å åpne antenne koblingen og.. prøve noe lureri bak i den kontakten.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har funnet feilen ja.

 

Hvis du ikke har loddebolt, så gjør det "enkelt" og dirty; prøv å klippe spissen halvt av noen millimeter innpå og klem sammen ytterste millimetere av spissen om senter-lederen. Men ikke ødelegg ovalitet og diameter på spissen generelt, kun på tuppen hvor du drar til. Mulig det går å bare klemme med ei kabelskotang over spissen uten å kutte også.

 

Hvis du senere gjør ting skikkelig koster en sånn plugg 20-30kr på båtbutikk.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er avhengig av god metallisk kontakt og helst i mest mulig flate. Om du skal dytte noe inn for å kile bør du bruke noe av metall og ikke plast for å øke kontaktflata. Er en del energi som skal overføres, senderen har jo 25W som skal overføres. Og å kile noe i bakant trur jeg er vanskelig siden du må lukke pluggen og ikke ser hvor ting blir av. En mulighet hvis du har nok kabel er å avisolere en del ekstra så du får ca dobbelt lengde senterleder, og så brette og stuke den inn igjen.

 

Uansett vil jeg ikke tru du får fullverdig forbindelse bare med å kile ting.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg klar kontakt med Tjøme Radio. Men det var en høy pipelyd som gjorde at de ikke hørte meg. Stoppet motor men det hjalp ikke. De på tjøme radio mente det måtte være apparatet. Men forsto det ikke var piping i går.. når jeg snakket med en kamerat i båten rett bortenfor. .

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Nå har Maritim i arendal oppdatert programvare i radioen. Likavel piper det.. hos mottakeren. . Hva kan lage slik pipe lyd i båten min?

Det som også skjedde var at lyden forsvant nesten helt fra mottakeren min. Noen anelse om hva som kan ha skjedd?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...