Jump to content

vhf antenne kabel, sjekke kortslutning?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hva eksakt ønsker du å måle? Hvis bare kabelen må du som nevnt først kople den fra i antenna og kortslutte kabelen der og så måle motstand i kabelen. Hvis du skal måle kabel med antenne kan du forsåvidt prøve å måle motstand, men tallet gir deg generelt lite informasjon. Hvis det er 0ohm mellom kappa og lederen er det sannsynlig noe galt, men du kan ikke avsløre nesten-overslag eller nesten-brudd som leder litt strøm men ikke fullverdig. Skal du måle hele oppsettet må du kople på et SWR-meter og måle reflektert effekt.

Link to post
Share on other sites

Et lite obs her. Dersom du har antennen tilkoblet og trekker kontakten ut fra VHF'n, er det godt mulig at du måler null ohm mellom senterledning og skjerm uten at det betyr at det er noe galt. Mange antenner som Glomex og andre har en spole i antennefoten som gir direkte DC-forbindelse mellom skjerm og senterledning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De antennene med innebygd jordplan jeg har vært borte i har hatt litt motstand (5-6ohm kanskje?) hvis en måler direkte mellom kappa og lederen, men er et mindre interessant tall da det sier lite om faktisk tilstand.

 

Det skal litt uflaks til å kortslutte en antennekabel. At man kan få til dårlige koplinger er helt klart en større sjanse for, men kortslutning må du nesten i gradering sabotasje for å få til om du ikke fester kabel spiker gjennom kabelen. En metode som delvis gir fornuft (med flere forbehold) ved ny-installasjon er å måle motstand over antenen og kabel når det er helt nytt og rett fra innpakningen og så måle etter at alt er på plass og plugg montert. Motstanden skal da være identisk og uforandret. Men denne målinga gir deg lite informasjon da det du er interessert i er å vite om hvor godt anlegget som helhet er.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At det skulle vøre 5 - 6 ohm når du måler selve antennen, hæres helt merkelig. Enen skal det vøre uendelig, eller det skal vøre null. Ser du på tegningen under som viser hvordan Glomex sine RG106 og RG109 er bygget opp, ser du at det ikke skal være målbar motstand. Det er godt under 10 tørn kobberledning i den del av spolen som "kortslutter" antennen DC-messig. Tegningen har jeg fått tilsendt fra Glomex.

 

bilde

 

 

Og slig ser det ut i en RG106 antenne jeg åpnet:

 

bilde



For å teste om du har fått forbindelse (kortslutning) mellom innerleder og skjerm (når du har montert pluggene), kan du bruke et ohm-meter. Kabelen/pluggene skal ikke være tilkoblet noe. Veiledning for montering kan du finne på YouTube. Søk på PL-259.

 

Får håpe han har PL-259 i begge ender av kabelen og ikke en slik "sjit-kontakt" som glomex leverer til RG 106 antennen. Her er det store muligheter for kortslutning når en skrur kontakten inn på antennen. RG 109 som er den samme antennen har ordentlig PL-259 kontakt.

 

bilde



Jeg kan vel likegodt sitere hele innlegget jeg hadde tidligere om mine problemer med en helt ny Glomex RG 106 antenne

Nå er vel ikke alltid RA106 feilfri. Det fikk jeg erfare for noen år siden. Mer om dette (det var brudd i selve antennen mellom spolen og antennepisken) i tråden Helt ny Glomex VHF-antenne funker ikke.

Jeg har tatt noen bilder av hvordan tilkoblingen for denne antennen er slik at det kanskje for de som ikke kjenner antennen er lettere å følge med. Først et bilde av selve "pluggen", dersom en kan kalle det en plugg.

bilde

Som en ser er skjermen brettet tilbake og den riflet hylsen tredd over den. senterlederen er avisolert og brettet tilbake.

Dette skal så dyttes inn i foten på antennen og skrus fast

bilde


Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Han har vel (forhåpentlig) tilkoplet antenne i andre enden?

 

Og ang motstand var det et tall jeg mener å huske fra jeg engang målte på min antenne. Men dette er et tall som ikke gir noe som helst informasjon, så godt mulig jeg husker feil. Uansett har jeg en litt annen antenne (1206) og den består vel formelt av to antenne-elementer i en lang pisk, (og har heldigvis fast tilkoplet kabel uten den berykta antenne-kontakten.)

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bare forsøkt med en liten antennestump.. gjorde meg flid med montering. Kuttet riktig lengder av kabelen iflg tegning. Men da måler jeg full forbindelse mellom kjerne og skjerm. Da er jo antenne tilkoblet.. men ikke vhf. Spørsmål er om jeg da kan teste mot vhf.. er jo redd for å sprenge utgangen på vhf.

 

Et lite obs her. Dersom du har antennen tilkoblet og trekker kontakten ut fra VHF'n, er det godt mulig at du måler null ohm mellom senterledning og skjerm uten at det betyr at det er noe galt. Mange antenner som Glomex og andre har en spole i antennefoten som gir direkte DC-forbindelse mellom skjerm og senterledning.

Det er dette som jeg lurer på. Hvordan kan en vite om vhf vil gå filleveien når det er slik Lars H skriver her.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Godt poeng. Det får jeg prøve når jeg monterer antenna i morgen. Måtte gi opp i regnet i kveld. Så da ble det litt godterier i stedet. Takk for hjelp så langt. :-) regner med jeg er tilbake med flere spørsmål i morgen.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

En likestrøms motstandsmåling er lte relevant i denne sammenheng. Veldig enkelt kan man si at du enten skal måle brudd eller full kortslutning om du måler på antennepluggen med antennen tilkoplet. Og da er du vel like langt, om du da ikke kjenner antennens oppbygning. Det er denne som avgjør om du skal måle brudd eller kortslutning. Om du løsner selve antennen skal du måle brudd mellom skjerm og senterleder.

Link to post
Share on other sites

Jepp. Det stemmer godt med det jeg fant ut. Så jeg får prøve i morgen. Det er jo da umulig å sjekke om jeg har klart det kunststykket å kortslutte med å få senterleder litt feil når jeg stapper den inn i det lille hullet som Lars H viser til i inlegget over her.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Så når man ikke får sjekket dette så er det store spørsmålet, vil VHF radioen tåle å bli nøklet uten å ta skade med kortslutning i antennekabelen?

 

Jeg vil tro at de alle fleste moderne VHF radioer vil tåle en full kortslutning på antenne utgangen om du på forhånd justerer ned sendeeffekten til 5 W.

Link to post
Share on other sites

Har du vært nøye med å koble denne "dumme" kontakten, går det sikkert helt bra. Jeg bare påpekte at dersom en slurver litt, er det en mulighet til å lage kortslutning. Sjansen for å lage en kortslutning er nok ikke så stor. Det var ikke meningen å skremme. Og hadde det vært mange som hadde vært uheldig, hadde vi nok fått høre det her på forumet. Lykke til med VHF'n!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter en noe sen båtfrokost var det betryggende å lese svarene. Så nå blir det å prøve. Trekke antenne kabelen ut til lanternemasta. For enkelhet skyld legger jeg en liten kveil med ekstraledning slik at jeg slipper å stå i stige å montere. Det spiller vel ikke noe rolle on det er en meter ekstra kabel?

 

Takk for hjelpen så langt.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hvilke kanaler og hvem har du forsøkt å kalle på? Kall opp Tjøme radio på den arbeidskanalen de har i området, eller kall dem opp på kanal 16 og be om en radiotest.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du noen kompis i nærheten av båten din du kan avtale en test med? Da avtaler dere på forhånd en båt til båt kanal, f.eks. k77 å teste på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...