Jump to content

Vann i olje Mercruiser 5,7 1996 saltvannkjølt


_Torgeir

Recommended Posts

Hei!

 

Har nettopp skiftet olje og det ser ut som det er kommet vann i den. Oljen får en lys beig farge på peilepinnen og på påfyllingslokket.

Ser også nivået på oljen er for høyt selv om jeg har fylt på riktig mengde.

 

Båten står på land og jeg har vannklokker på den.

 

  1. Er det fysisk mulig at vannet blir trykket inn i motoren når jeg setter vann på klokkene slik at det er trykk på før jeg starter den?
    Grunnen til at jeg spør er at det var svart olje på pinnen før jeg skiftet, og nå er det som sagt lys beige.
  2. Jeg vet at raiser og manifoil ikke er skiftet, er det mest sannsynlig at det kommer denne veien?
  3. Er det mest sannsynlig bare raiser eller bør manifoil også skiftes?

 

Torgeir

Link to post
Share on other sites

Hei, det vanligste er at det lekker i pakningen mellom manifold og riser. Det er ikke helt greit å svare deg, det er avhengig av tilstanden på disse. Hvis de ikke er skiftet før er det nok like greit å sette på nytt. Dersom de er ganske nye kan man planslipe pakningsflatene og sette på nye pakninger. Er de gamle så vil ikke dette vare så lenge men noen er flinke til å kjøre igjennom ferskvann samt å vinterkonservere med glykol og da holder de svært lenge. Rustflak inne i manifolder og risere kan tilstoppe kjølekanalene her og da er det bedre med nytt. Nyere utgaver har EDP-coating som gjør at de varer lenge. Fra 2004 tror jeg sitter det såkalt dry-joint eksosmanifolder og-risere som er mye bedre og de aller nyeste har manifold og riser i ett stykke, nå også med katalysatorer.

Forresten kan det også lekke mellom innsugsmanifold og topplokk der kjølevannet passerer.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man f岠vel ikke vann i oljen av lekkasje mellom riser og manifoil? G岠jo ikke olje der..

 

Enten innsugspakning eller toppakninger er vel mere naturlig?

 

At du hadde svart olje til 堢egynne med, er nok bare fordi da l堶annet i bunnen, og ren olje p堰innen. N堳om den har g崴 litt, s堨ar jo dette f崴 blandet seg.

Redigert av eMTea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten har gått hver helg siden påske så oljen har ikke lagt i ro over vinteren. Tok den på land for å gjøre litt service.

Derfor jeg mistenker at slange med trykk får vannet til å gå et vei den ikke går når den suger selv på sjøen...?

Link to post
Share on other sites

det kan nok skje. Leste et sted at man skal være ganske rask med å starte motoren etter at trykkvannet se satt på. Selv tok jeg slangen over båten slik at jeg klemte igjen slangen inntil jeg var klar til å vri på nøkkelen, så slapp jeg på trykk og startet med en gang. Samme når jeg stoppet, umiddelbart etter at motor var stoppen klemte jeg igjen slangen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en 96 modell, som aldri har byttet manifolder og risere, kan du nok gå ut fra at dette er høyst nødvendig. Levetiden på disse, ved saltvannskjøling, er 10-12 år.

Måtte i 2009 selv bytte disse på en Bayliner jeg hadde da. Den var også 96 modell med 4,3l V6.

Kjøpte den gang kompl. sett med manifolder og risere fra RT Fritid, og sparte noen lapper i forhold til orginalt. Ser at de skal ha 8000,- - 9000,- for sett til V8 i dag (Der er ett par forskjellige typer)

Obs spacere mellom manifold og riser følger ikke med i settet, og er forholdsvis dyre uorginalt. Jeg kjøpte spacersett med pakninger og lange pinnbolter orginalt.

Se link https://baatplassen.no/i/topic/61284-vann-i-motoroljen-mercruiser-43l-v6-1996/

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet må vel være hvor lenge vannet har stått på uten at motoren har vært i gang.

 

Dersom vann lekker ut i riserpakningen, eller at båten står slik at vannet kan renne tilbake i motoren fra der vannet kommer ut i enden av riseren, så kan du selvfølgelig få vann i motoren, men det vil normalt ta en god stund før vannet kommer forbi ventilene og ned i sylindrene, og enda lengre tid før vannet kommer forbi stempelringene, og finner veien ned i oljen, og det er selvfølgelig helt umulig at vannet kommer inn gjennom eksosen når motoren går.

 

Jeg ville tro at det var lite sannsynlig at årsaken er "naturlige årsaker", også ettersom du skal ha tettet rimelig godt rundt klokkene og ha bra vanntrykk før du i hele tatt får noe særlig vann gjennom alle slanger og pumper uten at motoren går, og at det derimot heller er svært sannsynlig at vannet lekker inn mens motoren går, og da sannsynligvis gjennom toppakning eller noe annet som ikke er tett og som må skiftes.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en liten oppdatering for de som er nysgjerrig.

Kjøpte ny raiser og eksosmanifolder, de var nok moden for utskiftning uansett.

 

Valgte å skifte toppakning og innsugningspakning (som eMTea påpekte) da jeg ikke var sikker på hvor lekkasjen til oljen var - selv etter demontering av raiser og eksosmanifold.

 

Tok av begge toppene og rengjorde de godt - dessverre (heldigvis?) oppdaget jeg brist i den ene toppen og den må nok skiftes (7,5 lapper)

 

Det gode er å finne en synder selv om det hadde vært bedre med et stort hull i raiser. :) eller noe annet billig.

Link to post
Share on other sites

Du må da ikke finne på å kjøpe en original Mercruiser topp til den prisen, dette er jo en helt vanlig GM350 topp, bare pass på å bruke toppakninger med rustfrie innlegg ettersom den saltvannskjølt.

Slike toppakninger får du hos Sarpsborg motor, som sikkert også har en billig Vortec topp liggende, hvis ikke ringer du rundt til Minge, Phoenix og de andre som driver med amcar, noen av de har sikkert en slik topp liggende.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Skrudde sammen hele stasen i forrige uke. Ble bekymret underveis da jeg etter 2 oljeskift fremdeles hadde beige olje, men antall oppsuget olje stemte i alle fall med fylling.

Klarte faktisk å ødelegge oljepumpen underveis og erstattet den med en som går på trykkluft fra Biltema, fungerte utmerket.

 

Etter 3 skift ble oljen betraktelig bedre og 4 fylling er perfekt. Har nå brukt båten ca 10 timer og oljen er fremdeles like fin. :)

Tømte filter for olje ved hver skifte og satt på nytt på siste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...