_Torgeir Startet 22.Juni.2013 Del på Facebook Startet 22.Juni.2013 Hei! Har nettopp skiftet olje og det ser ut som det er kommet vann i den. Oljen får en lys beig farge på peilepinnen og på påfyllingslokket. Ser også nivået på oljen er for høyt selv om jeg har fylt på riktig mengde. Båten står på land og jeg har vannklokker på den. Er det fysisk mulig at vannet blir trykket inn i motoren når jeg setter vann på klokkene slik at det er trykk på før jeg starter den? Grunnen til at jeg spør er at det var svart olje på pinnen før jeg skiftet, og nå er det som sagt lys beige. Jeg vet at raiser og manifoil ikke er skiftet, er det mest sannsynlig at det kommer denne veien? Er det mest sannsynlig bare raiser eller bør manifoil også skiftes? Torgeir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 (redigert) Hei, det vanligste er at det lekker i pakningen mellom manifold og riser. Det er ikke helt greit å svare deg, det er avhengig av tilstanden på disse. Hvis de ikke er skiftet før er det nok like greit å sette på nytt. Dersom de er ganske nye kan man planslipe pakningsflatene og sette på nye pakninger. Er de gamle så vil ikke dette vare så lenge men noen er flinke til å kjøre igjennom ferskvann samt å vinterkonservere med glykol og da holder de svært lenge. Rustflak inne i manifolder og risere kan tilstoppe kjølekanalene her og da er det bedre med nytt. Nyere utgaver har EDP-coating som gjør at de varer lenge. Fra 2004 tror jeg sitter det såkalt dry-joint eksosmanifolder og-risere som er mye bedre og de aller nyeste har manifold og riser i ett stykke, nå også med katalysatorer. Forresten kan det også lekke mellom innsugsmanifold og topplokk der kjølevannet passerer. Redigert 22.Juni.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eMTea Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 (redigert) Man f岠vel ikke vann i oljen av lekkasje mellom riser og manifoil? G岠jo ikke olje der.. Enten innsugspakning eller toppakninger er vel mere naturlig? At du hadde svart olje til 堢egynne med, er nok bare fordi da l堶annet i bunnen, og ren olje p堰innen. N堳om den har g崴 litt, s堨ar jo dette f崴 blandet seg. Redigert 22.Juni.2013 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Båten har gått hver helg siden påske så oljen har ikke lagt i ro over vinteren. Tok den på land for å gjøre litt service. Derfor jeg mistenker at slange med trykk får vannet til å gå et vei den ikke går når den suger selv på sjøen...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 det kan nok skje. Leste et sted at man skal være ganske rask med å starte motoren etter at trykkvannet se satt på. Selv tok jeg slangen over båten slik at jeg klemte igjen slangen inntil jeg var klar til å vri på nøkkelen, så slapp jeg på trykk og startet med en gang. Samme når jeg stoppet, umiddelbart etter at motor var stoppen klemte jeg igjen slangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Skal tappe all oljen og fylle på ny, bruker da din metode når jeg starter den igjen. får se om oljen da blir normal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knut T. Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Hvis du har en 96 modell, som aldri har byttet manifolder og risere, kan du nok gå ut fra at dette er høyst nødvendig. Levetiden på disse, ved saltvannskjøling, er 10-12 år. Måtte i 2009 selv bytte disse på en Bayliner jeg hadde da. Den var også 96 modell med 4,3l V6. Kjøpte den gang kompl. sett med manifolder og risere fra RT Fritid, og sparte noen lapper i forhold til orginalt. Ser at de skal ha 8000,- - 9000,- for sett til V8 i dag (Der er ett par forskjellige typer) Obs spacere mellom manifold og riser følger ikke med i settet, og er forholdsvis dyre uorginalt. Jeg kjøpte spacersett med pakninger og lange pinnbolter orginalt. Se link https://baatplassen.no/i/topic/61284-vann-i-motoroljen-mercruiser-43l-v6-1996/ Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 (redigert) Spørsmålet må vel være hvor lenge vannet har stått på uten at motoren har vært i gang. Dersom vann lekker ut i riserpakningen, eller at båten står slik at vannet kan renne tilbake i motoren fra der vannet kommer ut i enden av riseren, så kan du selvfølgelig få vann i motoren, men det vil normalt ta en god stund før vannet kommer forbi ventilene og ned i sylindrene, og enda lengre tid før vannet kommer forbi stempelringene, og finner veien ned i oljen, og det er selvfølgelig helt umulig at vannet kommer inn gjennom eksosen når motoren går. Jeg ville tro at det var lite sannsynlig at årsaken er "naturlige årsaker", også ettersom du skal ha tettet rimelig godt rundt klokkene og ha bra vanntrykk før du i hele tatt får noe særlig vann gjennom alle slanger og pumper uten at motoren går, og at det derimot heller er svært sannsynlig at vannet lekker inn mens motoren går, og da sannsynligvis gjennom toppakning eller noe annet som ikke er tett og som må skiftes. Redigert 23.Juni.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Vannet har nok stått på leeeenge.... Hadde ikke noen anelse at det ikke var bra. Uansett så tar jeg av riser og ser på de i morgen kveld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Det gjorde jeg ikke - travel uke før ferien så det blir ikke gjort noe mer før helgen....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 (redigert) [/url]https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48453/20130629_212330.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48453/20130629_212330.jpgFant vann i den ene manifoilen, usikker på om det er riser eller manifoil som er gåen. Pakningene så grei ut alle sammen.Skal skru av manifoil i morgen og se på den. Prøver å legg inn bilde men ser ikke ut som det gikk bra. Redigert 29.Juni.2013 av _Torgeir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Bare en liten oppdatering for de som er nysgjerrig. Kjøpte ny raiser og eksosmanifolder, de var nok moden for utskiftning uansett. Valgte å skifte toppakning og innsugningspakning (som eMTea påpekte) da jeg ikke var sikker på hvor lekkasjen til oljen var - selv etter demontering av raiser og eksosmanifold. Tok av begge toppene og rengjorde de godt - dessverre (heldigvis?) oppdaget jeg brist i den ene toppen og den må nok skiftes (7,5 lapper) Det gode er å finne en synder selv om det hadde vært bedre med et stort hull i raiser. :) eller noe annet billig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Strå Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 7.5 lapper for en topp til denne var ikkje direkte billig men. vel vel la gå Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Komplett med ventiler fjærer, hele stasen. http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&pid=1778 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 (redigert) Du må da ikke finne på å kjøpe en original Mercruiser topp til den prisen, dette er jo en helt vanlig GM350 topp, bare pass på å bruke toppakninger med rustfrie innlegg ettersom den saltvannskjølt. Slike toppakninger får du hos Sarpsborg motor, som sikkert også har en billig Vortec topp liggende, hvis ikke ringer du rundt til Minge, Phoenix og de andre som driver med amcar, noen av de har sikkert en slik topp liggende. Redigert 7.Juli.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Skrudde sammen hele stasen i forrige uke. Ble bekymret underveis da jeg etter 2 oljeskift fremdeles hadde beige olje, men antall oppsuget olje stemte i alle fall med fylling. Klarte faktisk å ødelegge oljepumpen underveis og erstattet den med en som går på trykkluft fra Biltema, fungerte utmerket. Etter 3 skift ble oljen betraktelig bedre og 4 fylling er perfekt. Har nå brukt båten ca 10 timer og oljen er fremdeles like fin. :) Tømte filter for olje ved hver skifte og satt på nytt på siste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.