Linda BA Startet 22.Juni.2013 Del på Facebook Startet 22.Juni.2013 Har nettopp kjøpt oss en Joda 24 Tour 77 modell med Volvo Penta MD11 motor som visstnok er overhalt for 2 år siden. Har hatt noen problemer med at motoren blir for varm, de par siste dagene så varm at motoren har stanset og vi må stoppe en stund for å la den kjøle seg ned før vi starter igjen. Mannen min byttet impeller i dag og fant da ut at den gamle var utslitt(nærmest tilintetgjort). Trodde jo da at problemet var løst, men da dukket det opp et nytt problem. Motoren vil ikke starte eller stopper etter noen sekunder og det kommer olje(?) ut der vannet skal komme ut. Noen som vet hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Det mangler en sentral opplysning her; er motoren saltvanns eller ferskvannskjølt og kommer olja ut sammen med eksosen eller et annet sted? Uansett har den nok tatt skade av varmgangen og topplokkene må av for å se hvor problemet ligger. I beste fall har det gått en toppakning, Da forsvinner kompresjonen og motoren blir tungstartet eller vil ikke starte i det hele tatt. I verste fall kan et eller begge topplokkene ha sprukket og da har vel motoren trukket sitt siste sukk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Linda BA Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 den er saltvannskjølt og jeg TROR vannet(med olja) kommer ut av et hull rett over eksosen. Uansett så startet motoren helt fint(når den var kald) FØR vi skiftet impelleren, men ikke etterpå.Men vi skal ta en titt i motoren igjen i morgen, gubben vet sikkert hva han skal skru av ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Enig med Lazyjac Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 tipper du har tatt en toppakning eller 2. MD11 og MD17 har litt problemer med saltvannskjøling da saltet setter seg fast i trange kjøleganger. Om du titter i tråden til Anders , så har han gjort en tilsvarende jobb på sin gamle Albinbåt. Motor-renovering starter på side 58, men anbefaler deg egentlig å lese hele tråden, da får du iallefall mye morro fremover.... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ketil BA Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Det var da jeg og min sønn som gjorde dette. For å få dette helt riktig, så skriver jeg forløpet: Vi tok av impellerdekselet, så da kom "impellerpinnen" ut, uten impeller, bare plastbiter. Det fosset da rent saltvann ut, etter en stund så begynte det å renne oljeblandet vann, når jeg da forsøkte å starte to sec, kom det oljeblandet vann ut bak båten, så da virket impelleren ,men motoren stoppet straks. Noen sier det går an å ta ut hele impellerhuset å bytte pakninger/simmeringer her. Håper på et positivt svar her, så hele sommeren ikke går i DASS. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Du må nok bytte simmerringene på pumpa ja. Det er forhåpentligvis derfra olja i vannet kommer fra. Og alle bitene av den gamle impelleren kan tette kjølesystemet. Men der må jo være en grunn til at motoren ikke lenger vil gå. Har du peilet oljenivå for det er ikke utenkelig at den nå er full av sjøvann siden tettningsringene i pumpa er defekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.