Jump to content

Lade regulering dynamo for AGM batterier


Sitrin

Recommended Posts

Har i båten AGM batterier og landstrømsladeren håndterer dette veldig bra (50A Victron).

 

Ser at dette ikke blir håndtert like bra med ladningen fra dynamoen.

 

Som jeg forstår generelt så lades AGM batterier i tre stepp. 14,4 ,13,6 og 13,3.

 

Dynamoen hvor jeg har en egen/ekstern laderegulator og temperatur overvåkning på dynamoen (Hitachi 60 eller 80A) leverer 14,4V.

Har derfor vært bekymret for at det ved lengre tids kjøring med bare 14,4V spenning så vil AGM batteriene bli ødelagt.

 

Jeg har nå gjort følgende.: Dynamo temperaturovervåkningen er for to motorer og når den aktiviseres (for høy temperatur) så reduseres spenningen til 13,3V. Så at jeg med den ledige temperatur inngangen (har kun en motor) kunne manipulere enheten til å gi 13,3V via en timer (tidsrelé) som jeg stilte inn på 30 minutter (Tiden kan reguleres. Kommentarer/forslag på tiden??? ). Ser at jeg burde hatt et nivå til med 13,6V, men det lot seg ikke gjøre (mener det er bedre enn å bare kjøre 14,4V).

Så også at når jeg skulle kjøre trustere og annet utstyr som krever mye effekt så var det ønskelig å ha en spenning på 14,4 V (Trusterne aktiviseres også normalt når ankervinsj skal benyttes). Tok da ut signal fra begge truster panelene for å styre et relé som igjen resatte/nullstilte timern (tidsreleet) til å være aktiv så jeg fikk 14,4V ut fra dynamoen (nye 30 min). På den måten kun jeg enkelt hvis jeg har ligget lenge uten landstrøm få dynamoen til å levere 14,4 i lengre periode ved å aktivisere timern (tidsreleet) ved å aktivisere trusterne på og av (nye 30 minutter).

 

Helt optimalt burde vel dynamo og landstrømslader være samkjørt med innganger for å øke effekten/spenningen for å løse ladningen optimalt.

 

Er det kommentarer til løsningen eller forslag til andre måter (utstyr) til å løse dette (Viktig å kunne øke spenningen ved bruk/aktivisering av trusterne.)?

 

Ønsker ingen laaange dype tekniske avhandlinger som ikke blir forstålig for en ikke ekspert på området.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Hvis du har AGM batterier og bare har småturer så går det nok bra, men har du turer på mange timer med 14,4V lading på AGM batteriene så skal ikke det være bra for disse batteriene.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Den har jeg ikke sett før :thumbsup:, men det ser ut som den bare har to trinn (14,3 og 13,4), det er det jeg har i dag (basert på tid).

Men den mangler en inngang for å kjøre opp spenningen når man skal bruke trustere osv. :thumbsdown:

Ellers er det for meg uaktulet å bytte ut landstrøm ladern som jeg er kjempe fornøyd med (Den har for øvrig 3 trinn).

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Jeg så at den klarte flere batterityper og den kunne styre dette fra dynamoen (veldig bra), men hadde ønsket at ladingen var i flere trinn/steg (Bulk Float og hva nå alle de periodene heter. Ønsker ikke å ta det for teknisk).

 

For å få best mulig effekt på trusterne så bør spenningen fra dynamoen være 14,4V (P=U*I) når disse skal brukes.

Det har jeg ikke funnet noen løsning for (annet enn min egen "mekka løsning")

(Det har vært skrevet mye om hvor viktig det er å ikke ha spenningestap (Ekstra batteri, Tykkere kabler osv.)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Jeg spurte Mastervolt om dette: om jeg fullader batteriene med landstrøm, hva skjer da med batteriene når dynamoene lader. De sa at det ikke var noe problem, uten at jeg vet hvorfor. Ladespenningen min for motor er 14.2V

 

Men jeg har sluttet å følge Mastervolts råd om alltid å ligge med lading i havn. Nå lader jeg kun vedbehov. Forbruket ombord i havn med nedstengt båt er ca 2,5A. Dvs at jeg må lade 1-2 ganger i uka. Setter på landstrøm når batteriene er på mellom 60 og 80%

Link to post

Det er ikke ønske å lage det komplisert eller å lage et problem, men å ta vare på AGM batteriene med ikke for høy spenning over tid og få mest mulig effekt til trusterne.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Siden du ikke vil ha et elektrosvar så er det mest fornuftig at du måler selv. Mål strøm og spenning over terminalene til motoren under drift med og uten koblingen din. Får du mer effekt så har du svaret ditt...

 

Så må du veie det opp mot den skaden 30 minutter hard lading på batteriet forårsaker.

Link to post

Kom gjerne med et elektro svar, bare prøv å gjør det forstålig for en "ikke ekspert".

Dagens dynamo løsning med 30 min 14,4V (deretter 13,3V) ladning må være bedre enn løsningen som var med bare/alltid 14,4V ladning for AGM batteriene ?

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Det er bedre å måle og sjekke. Du trenger ikke forstå hvorfor, så resultatet du kommer frem til vil være forklaring nok. Kort sagt tror jeg spenningen vil stabilisere seg i forhold til batteriet sitt nivå da du vil trekke en strøm som er så stor at dynamoen alene ikke klarer levere dette. Men, forsøk... Det kan hende faktorene er i ditt favør.

 

Lav ladespenning vil føre til at batteriet lader seint, og blybatterier bør lades så fort man kan uten gassing. Det er absolutt verd pengene å kjøpe en laderegulator som støtter kjemien og helst en som har flere steg. Da slipper du å lære masse, og kan heller konsentrere deg på å bruke båten.

Link to post

Nå er det ikke strømmen jeg regulerer, men spenningen fordi AGM batteriene ikke skal ha for høy spenning over lang tid (har vel vært skrevet mye om her på BP).

 

Standard så tok ikke regulatoren hensyn til at det var AGM batterier og hadde konstant 14,4V (som vel er ok for blybatterier) så derfor burde det bli gjort noe.

Når spenningen ble regulert ned 1V til 13,3 så syntes jeg at det ga dårligere effekt på trusterne så derfor tok jeg også hensyn til dette.

 

Tar gjerne i mot forslag på eksterne regulatorer som har flere steg og tar hensyn til disse faktorene.

 

 

 

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Ja, det er Java regulator jeg har (+ modifisering).

 

Jeg får sjekke med Balmar.

Tror løsningen jeg har nå er så ok. Jeg får eventuelt vurdere å ta det som et vinterprosjekt.

Hadde bare vært gerit å ha løsningen klar til jeg skal begynne med det.

 

Tror det er mange som får vesentlig redustert levetid på sine AGM batterier hvis de kjører mye og ikke tar hensyn til ladespenningen fra dynamoen.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Blir en ganske lik løsning bortsett fra min manuelle vender starter en timer på 30 minutter (kan justeres) med å skru på og av trusterne (ikke kjøre dem med skru på og av panelet).

Fungerer det greit hos deg og har du hatt det lenge?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Jeg er så heldig å han diesel aggregat.

Har samme 50A landstrømslader fra Victron.

 

Blir trolig montert en batterimonitor til vinteren.

Må bare passe på at det blir kaos av forsjellige paneler og brytere.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...