Jump to content

Hva bruker dere ved planlegging av turer?

Bjolbre

Recommended Posts

Selv om ting ofte ikke ender opp som planlagt, er selve det å planlegge turer rekreasjon for meg. Jeg syns det er kjekt å vite litt historikk rundt plassene vi passerer og besøker, og turtips hvis vi skal bevege oss litt til fots. Når jeg koser meg med å planlegge sommerens tokter har jeg gjerne foran meg

• Norges Sjøatlas, Nautisk Forlag 1987
  • Havneguiden
  • Den norske los (brukes lite, det essensielle står så vidt jeg kan se i Norges Sjøatlas)
  • Diverse turistbrosjyrer som er nappet med hist og pist

Jeg har også bundet inn 3 artikler fra Båtmagasinet som heter

• Rutetips: Veien mot vest (Kr. sand til Ryfylke)
  • Rutetips del 2: Hav og land - Fra Skudeneshavn til Bergen
  • Rutetips: Jordbærstedene - Fra Kristiansand til Risør

Til det lokale farvann lar jeg meg inspirere av

• Oppdag Ryfylke med båt og bil
  • Aftenbladets Lune Havner (én utgave fra 1980 (Fra Egersund til Bjørnefjorden) og én fra 1997 (kun Ryfylke)).

I tillegg finner jeg mye her på baatplassen - både ved søk og ved spørsmål. Jeg har også nylig oppdaget en blogg, http://sailingthefjords.blogspot.no/, som ser lesverdig ut.

Hva bruker dere?

Hei,

Jeg bruker kartet til Gule Sider. Der er det vanlig kart, sjøkart og flyfoto. Jeg har oppdaget at flyfotoene ofte er tatt på et tidspunkt mange båter er ute så du kan se hvor man kan ligge.

Her er et bilde vi brukte i en diskusjon nylig:

bilde

Jeg kikket litt rundt nå, og ser at det er en del unntak: Stauper, Havneholmen / Ølbergholmen, Stavernsøya har ingen båter på bildet.

Men det er mye båter f.eks. Fredagshølet, Tordenskioldbukta, Bolærne ....

Gerhard

• 3 uker senere...

Det så jo veldig praktisk ut. Selv har jeg en Simrad-plotter, og finner ikke noe tilsvarende etter noen korte søk. Noen som vet?

Og; finnes det noen gode bøker el.l. for Sunnhordland, tilsvarende de som finnes for Ryfylke?

Hvis du har Simrad NSE eller NSS kan du fint bruke Garmin Homeport. Waypoints og slepespor lagres på GPX format i stedet for USR format som er standard for Sinrad. Homeport kan både lese og skrive GPX format. Simrad leser selvsagt også GPX så da kan ruter og waypoints lastes opp til plotteren.

Simrad har et lignende verktøy som heter Insight Genesis, men dette er av en eller annen årsak foreløpig ikke tilgjengelig utenfor USA.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...